شا‌هدخت بلژیکی در میان دستگیرشدگان «شورش علیه انقراض»

پلیس شاهدخت ۶۳ ساله بلژیکی را پنج ساعت در مینی‌بوس نگه داشته است

 معترضان به تغییرات اقلیمی در مرکز شهر لندن. اکتبر ۲۰۱۹ Ben STANSALL / AFP 

درهفته‌ای که در آن به سر می‌بریم شاهدختی بلژیکی در میان حدود ۱۳۰۰ معترض دست‌گیر شده در انبوه تظاهرات لندن بود. تظاهرکنندگان خواهان اقدام دولت برای مقابله با بحران اقلیم در جهان بودند.

شاهدخت ۶۳ ساله «اسمرالدا درت» به خبرنگاران بلژیکی گفت او را بعد از پیوستن به بست‌نشینی اعتراضی در میدان ترافالگار در روز پنج‌شنبه دست‌گیر کردند.

او در گفت‌وگو با روزنامه‌ بلژیکی «لکو» گفت: «هرچه مردم بیش‌تری از تمام اقشار جامعه به اعتراض بپیوندند اثر اعتراض بیش‌تر خواهد بود».

او هم‌چنین در توییتر نوشت: «امروز همراه  بسیاری از معترضان دیگر دستگیر شدم و در بازداشت پلیس بودم. شرایط اقلیمی وضعیتی اضطراری پیدا کرده است و به همین دلیل همگی باید به دولت‌ها فشار بیاوریم که فوری وارد عمل شوند».

این شاهدخت فرزند «لئوپولد سوم» پادشاه فقید بلژیک و همسر دوم‌اش «لیلیان بائلس»، شاه‌دخت «رتی» است و به رسانه‌ها گفت پلیس حدود پنج ساعت در مینی‌بوس از او بازجویی کرده است.

سازمان پلیس اعلام کرد: «در ساعت ۹.۳۰ شنبه ۱۲ اکتبر در اعتراضات شورش علیه انقراض در لندن که هم‌چنان ادامه دارد۱۲۹۰ نفر دستگیر شدند».

در روز شنبه بیش از ۱۰۰ نفر از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی نیز به اعتراضات تغییر اقلیم در لندن پیوستند که برای ششمین روز پیاپی ادامه داشت.

در روز شنبه در «تظاهرات سلامت سیاره‌ی زمین»، که در بوستان جوبیلی در نزدیکی دفتر مرکزی «شل» غول صنعت نفت در لندن برگزار شد، پزشکان، پرستاران و دانش‌جویان پزشکی هم جزو تظاهرکنندگان بودند.

چند معترض که پیشاپیش جمعیت حرکت می‌کردند ماسک بیمارستان به صورت زده بودند و کسان دیگری هم پرچم‌های شورش علیه انقراض و شعارنوشته‌ی «تغییر اقلیم معضل بهداشتی است» را حمل می‌کردند.

آلکس ترنر ۳۶ ساله پزشک اطفال و فوریت‌های درمانی که اهل «بریستول» است و روپوش آبی بیمارستان به تن داشت و گوشی پزشکی به گوش زده بود به پی‌ای گفت: «بیرون ساختمان شل جمع شده‌ایم چون شل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت نفت و انرژی است و به راستی قدرت آن را دارند که کربن‌زدایی را در این صنعت انجام دهند».

«داریم به ترازهای غیرقانونی آلودگی هوا اعتراض می‌کنیم».

معترض دیگری گفت: «افزایش آگاهی راجع به اثرات منفی تغییر اقلیم بر سلامت بخشی ازوظیفه‌ی مراقبتی متخصصان مراقبت بهداشتی است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌چنین «جیمز براون» دوچرخه سوار سابق پارالمپیک برای رسیدگی به اتهامش صبح شنبه برای استماع دادرسی در دادگاه حاضر شد. او متهم است طی اعتراضات گروهی برگزار شده در فرودگاه شهر لندن در روز پنج‌شنبه مزاحمت عمومی ایجاد کرده است.

براون ۵۵ ساله که دچار نارسایی‌های بینایی است متهم شده است از یک هواپیمای «بریتیش ایرویز» بالا رفته و خود را به آن چسبانده است در دادگاه بخش «وست‌مینستر» محاکمه می‌شود.

آقای براون منکر ایجاد مزاحمت عمومی شد و قرار است در تاریخ هشت نوامبر محاکمه شود.

آقای براون بعد از جلسه‌ی استماع دادرسی به خبرنگاران گفت: «منکر کاری که کردم نیستم اما به خاطر نگرانی‌هایی که در مورد آینده‌ی فرزندانم دارم می‌بایست آن کار را می‌کردم. همچنین می‌دانیم که نافرمانی مدنی و بدون خشونت، بارها در گذر تاریخ ثابت کرده است که می‌تواند تغییرات اجتماعی ریشه‌ای ایجاد کند و دقیقاً هم‌اکنون به آن احتیاج داریم تا از مسیر فاجعه‌باری که در آن افتاده‌ایم خارج شویم».

«جان زانی» قاضی بخش، آقای بروان را با دریافت وثیقه به طور موقت آزاد کرد ولی تا شعاع ۱۶۰۰ متری هیچ فرودگاهی در انگلستان نباید برود.

روز شنبه تظاهرات شورش اعتراض به انقراض و درخواست اقدام عملی برای رسیدگی به بحران اقلیم در شهرهای سراسر جهان و از جمله دوبلین، تل‌آویو، ملبورن، بوینس آیرس، رم، پاریس و برلین برگزار شد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان