جیب‌ها و سفره‌های خالی؛ گرانی در ایران بیداد می‌کند

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران: افزایش قیمت تن ماهی باعث کاهش خرید آن بین ۲۰ تا ۲۵ درصد شده است

مرکز آمار ایران اعلام کرد که شاخص اقلام خوراکی در ایران در سه ماه نخست سال بیش از ۸۲ درصد رشد داشته است- MORTEZA NIKOUBAZL / AFP

سیر صعودی گرانی اجناس مختلف در ایران گویا پایانی ندارد. هر ماه، هر هفته و حتی هر روز اخباری تازه مبنی بر گرانی غیرقابل مهار اجناس و همچنین پایین آمدن هر چه بیشتر قدرت خرید مردم شنیده می‌شود.

در آخرین مورد افزایش قیمت تن ماهی باعث کاهش خرید این محصول بین ۲۰ تا ۲۵ درصد شده است. محمد میررضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با اعلام این خبر گفت: «بعد از افزایش نرخ یک محصول خرید آن از سوی مصرف‌کنندگان اصلی، به حاشیه می‌رود؛ در همه دنیا ماهی غذای سلامت شناخته شده است و کنسرو ماهی خوراک دانشجویان، کارگرها و قشر متوسط و ضعیف جامعه است که بعد از افزایش نرخ این محصول میزان خرید از سوی این افراد حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد.»

میررضوی قیمت‌گذاری دستوری برای دو محصول کنسروی تن ماهی و رب گوجه فرنگی را غیرمنطقی دانست و گفت: «سقف ۳۵ هزار تومان برای عرضه تن ماهی در نظر گرفته شد؛ این در حالی است که قیمت محصول یک برند معتبر ملی با یک واحدی تولیدی جدید نمی‌تواند یکسان باشد.»

او با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری رقابت در کیفیت را از بین می‌برد، گفت: «قیمت واقعی تن ماهی حدود ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان است و آنالیز قیمت نهاده‌های پایین‌ دستی مانند قوطی، در آسان باز شو، کارتون، شیرینگ و ... به خوبی نشان می‌دهد که قیمتی که برای این محصول در نظر گرفته شده واقعی نیست و واحدهای تولیدی در حاشیه زیان قرار می‌گیرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موج گرانی و کاهش قدرت خرید در بازار میوه هم تکرار شده است. اسماعیل مرادیان نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفته است که کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان باعث شده است میزان خرید میوه نیز کاهش یابد و تقاضا برای خرید میوه طی یک هفته ۲۵ تا ۳۰ درصد کمتر شود.

اسماعیل مرادیان گفت: «بسیاری از مردم سرگردان هستند و نمی‌دانند پول خود را برای خرید کدام محصولات اساسی تخصیص بدهند.»

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در باره قیمت مصوب میوه‌ها گفت که زردآلو گرمسار کیلویی ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان، زردآلو شهریار کیلویی ۲۰ تا ۴۵ هزار تومان، گیلاس کیلویی ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومان، گیلاس لواسان کیلویی ۱۲۰ هزار تومان، آلبالو کیلویی ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان، توت فرنگی کرج ۴۰ تا ۸۰ هزار تومان، توت فرنگی محلی کردستان ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان است.

هفته گذشته این گرانی‌ها سرانجام به صورت رسمی به بازار شوینده‌ها رسید. بختیار علم بیگی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران، روز یکشنبه گفت: «ستاد تنظیم بازار با افزایش ۲۵ درصدی قیمت همه انواع مواد شوینده، بهداشتی و آرایشی موافقت کرد. این افزایش قیمت روی محصولات و کالاهای تولیدی از ابتدای خردادماه اعمال شده است و روی وبگاه ۱۲۴ نیز درج شده است.»

مرکز آمار ایران اعلام کرد که شاخص اقلام خوراکی در ایران در سه ماه نخست سال بیش از ۸۲ درصد رشد داشته است، با وجود این گرانی‌ها ابراهیم رئیسی معتقد است که این گرانی‌ها فقط مختص به ایران نیست و تمام کشورهای دنیا درگیر این گرانی‌ها شده‌اند.

ابراهیم روز پنجشنبه گفت: «اصلاح نحوه تخصیص یارانه‌ها تنها یکی از عوامل گرانی این نوع محصولات بود و همزمان قیمت‌های جهانی نیز افزایش پیدا کرد که یکی از عوامل آن جنگ اوکراین است. برخی کشورهای اروپایی نیز به دلیل گرانی کالاهای اساسی روش تخصیص کوپن را برای توزیع کالا در پیش گرفتند و برخی کالاها را بدین شکل در کشورشان توزیع می‌کنند.»