افزایش خطر حملات ایران به مراکز حساس اسرائیل ‏

حضور نظامی ایران در سوریه، تهدید آشکاری برای اسرائیل است

عکس از: آسوشیتد پرس (اندیپندنت عربی) .

از آغاز تشدید تنش ها در خلیج فارس، اسرائیل خود را در لیست کشورهای قرار داده است که به صورت مستقیم در معرض تهدید های آشکار ایران قرار دارند. مقامات امنیتی اسرائیل عقیده دارند که در پی افزایش نا امنی ها در منطقه، ایران ممکن است در هر لحظه، به اسرائیل حمله کند. با توجه به همین نگرانی، نهاد های امنیتی اسرائیل سعی دارند همواره در حال آماده باش بوده و تمام گزینه های ممکن برای مقابله با تهدید های ایران را روی دست گیرند.

کارشناسان نظامی اسرائیل باور دارند که احتمال می رود در واکنش به حمله ای اخیر بر نفت کش سابیتی ایران در دریای سرخ، تهران دست به حمله در نقاط مختلف خاور میانه از جمله اسرائیل بزند. این کارشناسان از حمله احتمالی ایران به تأسیسات حساس و استراتژیک اسرائیل همچون کار خانه آمونیاک در شهر حیفا و چاه های گاز در دریای مدیترانه، ابراز نگرانی می کنند. آن ها تأکید دارند که دولت اسرائیل، به منظور حمایت از تأسیسات یاد شده در برابر حملات احتمالی ایران، اقدامات ویژه ای امنیتی و دفاعی را روی دست گرفته است.

در پیوند به نگرانی های اخیر، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هشدار داده است که ایران به دنبال گسترش نفوذ و قدرت در عراق، سوریه، لبنان، یمن و نوار غزه است و جسارت تهران در سلطه جویی در پهنه ای خاور میانه هر روز بیشتر می شود. نتانیاهو علاوه داشت: ایران همواره تأکید دارد که اسرائیل را از نقشه جهان حذف خواهد کرد و پیوسته در تلاش است تا اسرائیل را هدف حمله قرار دهد، بنا بر این ایجاب می کند تا اسرائیل نیز برای دفاع از خود در برابر تهدید های روز افزون ایران، آمادگی داشته باشد.

بنیامین نتانیاهو در حالی به این موضوع اشاره کرد که کابینه اسرائیل طرح امنیتی ویژه ای زیر نام "پروژه امنیتی حساس" که هزینه آن حدود 320 میلیون شیکل (91 میلیون دلار) می شود را به منظور دفاع از امنیت اسرائیل در برابر تهدید های ایران به تصویب رساند. این پروژه امنیتی حساس با آنچه اسرائیلی ها به عنوان طرح "امنیت مداوم" می نامند، مرتبط است و بخشی از پروژه ای فراگیری است که هدف از آن، حمایت کلی و همه جانبه ای سرزمین اسرائیل است. در گذشته نیز، کابینه اسرائیل با افزایش مبلغ 355 میلیون شیکل حدود (110 میلیون دلار) به منظور تقویت پدافند هوایی اسرائیل در برابر تهدید های موشکی حزب الله و سوریه، موافقت کرده بود.

افزون بر آن، سرویس امنیتی اسرائیل برای مقابله با تهدید های رو به گسترش در خاور میانه، از دولت خواسته است تا بودجه امنیتی ده سال آینده را به 40 میلیارد شیکل (11.4 میلیارد دلار) رسانده و یا این که در هر سال مبلغ 4 میلیارد شیکل (1.4 میلیارد دلار) برای بخش امنیتی اختصاص دهد. با توجه به افزایش بی پیشینه ای هزینه های امنیتی اسرائیل در چند سال اخیر، کابینه اسرائیل تا هنوز موفق به تصویب این پیشنهاد نشده است زیرا تخصیص این مبلغ هنگفت برای بخش امنیتی، سایر بخش های دولت را با کاهش بودجه رو به رو می کند.

هدف از حضور ایران در سوریه

حضور نظامی ایران در سوریه، عمده ترین نگرانی برای اسرائیل است و نهاد های امنیتی و نظامی اسرائیل پیوسته سرگرم تحقیقات در مورد چگونگی مقابله با این تهدید هستند. بر اساس آخرین پژوهشی که از سوی موسسه تحقیقات امنیت ملی تحت نظارت افرایم کام، معاون پیشین این موسسه در تل آویو انجام شده است، نشان می دهد که ایران تلاش دارد برای این که اسرائیل را بیشتر از پیش تحت تهدید قرار دهد، از اوضاع فراهم شده در قلمرو سوریه بهره برداری می کند. تهران با مجهز کردن گروه های مسلح شیعه مذهب وفادار به آن کشور در سوریه و لبنان؛ جبهه جنگ علیه اسرائیل را گسترش می دهد و با افزایش حضور نظامی در سوریه، خود را دور از مرز های ایران در خط مقدم جبهه جنگ با دشمنان ایران قرار می دهد. از سوی دیگر، حضور نظامی ایران در سوریه، نفوذ تهران را در دو کشور عربی عراق و لبنان که اغلب شهروندان آن ها شیعه مذهب هستند، افزایش می دهد.  در پرتو این موفقیت، ایران می تواند از این نیروی عظیم وفادار، در راستای برآورده ساختن منافع استراتژیک ایران در سایر نقاط منطقه بهره برداری کند، بدون این که خود به صورت مستقیم وارد کارزار شود.

افرایم کام افزود: تهران و دمشق برای مقابله با اسرائیل تا کنون توافقنامه های زیادی را به امضا رساندند، به ویژه پس از این که در سال 2018، رژیم اسد از خطر فروپاشی جان به سلامت برد و توانست به همکاری ایران با تمام چالش های پیش رو مقابله کند. از آن زمان تا کنون، ایران و سوریه، پیمان های متعددی در عرصه های مختلف نظامی، امنیتی و فناوری نظامی را به گونه ای محرمانه به امضا رساندند. طبق این توافقات، ادامه حضور مشاوران نظامی ایران، نیروهای سپاه قدس و شبه نظامیان شیعه، در خاک سوریه مورد موافقت تهران و دمشق قرار گرفته است.

در همین حال، افرایم کام در پیوند به توانایی های نظامی اسرائیل برای مقابله با تهدید های ایران گفت: "ایران هرگز توان جنگ و مقاومت با اسرائیل را ندارد؛ هر چند تهران بتواند اهداف استراتژیک خود را در منطقه از طریق گروه های مسلح شیعه مذهب، تقویت کند. زیرا توانایی های پیشرفته جنگی و برتری نیروی هوایی ارتش اسرائیل به هیچ صورتی قابل مقایسه با امکانات نظامی ایران نیست و تهران برای رقابت نظامی با اسرائیل تا هنوز راه درازی را در پیش دارد."

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه