آخرین تلاش‌ها برای دستیابی به توافق؛ جوزپ بورل به تهران سفر می‌کند

جوزپ بورل پیش از سفر به تهران، شامگاه پنجشنبه با انریکه مورا و رابرت مالی در یک شام کاری، مسائل مربوط به احیای برجام را بررسی کرد

این سفر برای مذاکره درباره مسائل هسته‌ای ایران انجام می‌شود و هدف آن ازسرگیری گفت‌وگوهای برجام است‌ـ JOHN THYS / AFP

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات برجام، شامگاه پنجشنبه ۲ تیر در توییتر، عکسی از شام کاری با جوزپ بورل، مسئول سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا و رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران منتشر کرد و نوشت: «هنگام شام، گفت‌وگوی عمیقی درباره برجام داشتیم و مالی بر تعهد قاطع آمریکا برای بازگشت به توافق تاکید کرد.»

کمتر از یک روز پس از انتشار این عکس، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، جوزپ بورل روز جمعه ۳ تیر به تهران سفر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا و به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، بورل در تهران با وزیر امور خارجه و برخی دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران دیدار می‌کند.

خطیب‌زاده گفت این سفر در چارچوب رایزنی‌های جاری میان ایران و اتحادیه اروپا انجام می‌شود و یکی از اهداف آن مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها است اما روزنامه العربی الجدید روز پنجشنبه در خبری، به نقل از مقام‌های مطلع در ایران، نوشت که این سفر برای مذاکره درباره مسائل هسته‌ای ایران انجام می‌شود و هدف آن ازسرگیری گفت‌وگوهای برجام است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزنامه خبر داده بود که جوزپ بورل و معاونش انریکه مورا در ماه‌های اخیر پیام‌هایی را میان ایران و آمریکا ردوبدل کرده‌اند.

با توجه به شام کاری جوزپ بورل با انریکه مورا و رابرت مالی یک روز قبل از سفر به ایران، به نظر می‌رسد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این بار هم حامل پیام مهمی از طرف آمریکا برای مقام‌های جمهوری اسلامی ایران باشد.

جمهوری اسلامی ایران مسئولیت هرگونه تعلل در مذاکرات هسته‌ای را از خود سلب می‌کند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، صبح روز پنجشنبه، در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، بار دیگر توپ توقف مذاکرات برجام را در زمین آمریکا انداخت و مدعی شد در صورت «واقع‌بینی» این کشور، توافق در دسترس خواهد بود.

مذاکرات احیای برجام از اسفند سال گذشته، پس‌ از اینکه روسیه برای آمریکا شرط گذاشت روابط تجاری این کشور را از تحریم‌ها مستثنا کند، متوقف شد.

مناقشه هسته‌ای ایران در ماه‌های اخیر با خواسته‌های فرابرجامی ایران و صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، بالا گرفت و برخی مقام‌های غربی تایید کردند احتمال احیای برجام به کمترین میزان رسیده است. با این حال، امیرعبداللهیان در سخنان اخیرش مدعی شده بود که قطار مذاکرات هسته‌ای ایران هنوز از ریل خارج نشده است.

جمهوری اسلامی ایران خواهان حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی است اما ایالات‌ متحده آمریکا با رد این درخواست، می‌گوید حکومت ایران باید خواسته‌های فرابرجامی‌اش را کنار بگذارد.