اتحادیه اروپا یک میلیون یورو به زلزله‌زدگان افغانستان کمک می‌کند

آخرین گزارش سازمان ملل شمار کشته‌شدگان را ۷۷۰ نفر اعلام کرد

تخمین زده می‌شود که ۲۷۰ هزار  نفر که در مناطق آسیب دیده زندگی می‌کنند به کمک‌های اضطراری نیاز دارند-Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

پس از درخواست کمک فوری ۱۵ میلیون دلاری از طرف سازمان ملل متحد برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان زلزله مرگبار در جنوب شرق افغانستان، کمیسیون اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه ۲ تیر ماه، اعلام کرد که کمک یک میلیون یورویی را برای رسیدگی به زلزله‌زدگان افغانستان اختصاص داده است.

در بیانیه‌ای که در وب‌سایت کمیسیون اتحادیه اروپا منتشر شد، به نقل از یانز لنارچیچ (Janez Lenarčič)، کمیسر مدیریت بحران در این کمیسیون، آمده است: «بحران انسانی در افغانستان، با زلزله مرگبار تشدید شده است.»

در این بیانیه آمده است اولین گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیش از هزار افغان جان خود را در زلزله از دست دادند و تعداد زیادی نیز زخمی شده‌اند. تخمین زده می‌شود که ۲۷۰ هزار  نفر که در مناطق آسیب‌دیده زندگی می‌کنند به کمک‌های اضطراری نیاز دارند.

کمیسر مدیریت بحران در کمیسیون اروپا افزود: « اتحادیه اروپا در حال جمع‌آوری یک میلیون یورو برای حمایت اضطراری است. شرکای بشردوست مورد اعتماد ما کمک‌ها را به کسانی که در کشوری که در حال حاضر بسیار شکننده است، ارائه خواهند کرد. اتحادیه اروپا آماده ارائه کمک‌های بیشتر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کمک مالی به فوری‌ترین نیازهای آسیب‌دیدگان مانند ارائه کمک‌های پزشکی، آب، خدمات بهداشتی و مراقبتی، سرپناه، و خدمات حفاظتی برای خانواده‌های آسیب‌دیده و محروم پاسخ خواهد داد.

در همین حال، دومین گزارش دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد که عصر پنجشنبه منتشر شد، شمار کشته‌شدگان در اثر زلزله در پکتیکا و خوست را ۷۷۰ نفر و شمار زخمی‌شدگان را ۱۴۴۰ نفر اعلام کرده است. در این گزارش همچنین آمده است که ۱۵۰۰ خانه در شهرستان گایان که بیشترین آسیب را از زلزله دیده است، تخریب شدند.

گزارش دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد افزود که تا روز پنجشنبه، ۵۰۰ کشته از شهرستان برمل، ۲۳۸ کشته از شهرستان گایان و ۲۹ کشته از شهرستان اسپیره گزارش شده است. شمار افراد زخمی در هر سه شهرستان، ۱۴۴۰ نفر اعلام شده است. مسئولان مراکز درمانی، وضعیت شماری از زخمی‌ها را وخیم توصیف کرده‌اند.

در این گزارش به نقل از وزارت دفاع طالبان آمده است که ۹۰ درصد عملیات جست‌وجو و نجات انجام شده است، اما احتمال تغییر در ارقام کشته‌ها و زخمی‌ها وجود دارد.

به‌ روز رسانی اخیر دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل، از ارسال قابل ملاحظه کمک‌ها به مناطق آسیب‌دیده خبر می‌دهد. بر اساس این گزارش، سازمان جهانی بهداشت ۱۰ تُن تجهیزات پزشکی که امکان ۵۴۰۰ عمل جراحی و خدمات پزشکی را برای ۳۶ هزار نفر طی سه ماه فراهم می‌کند، به مناطق آسیب‌دیده فرستاده است. علاوه بر این، سازمان جهانی غذا نیز ارسال کمک‌های غذایی برای ۱۴ هزار نفر در این محله‌ها را تایید کرد و گفت در صورت مساعد بودن بازار، این کمک‌ها به‌صورت نقدی توزیع خواهد شد.

در همین حال، دولت جمهوری اسلامی ایران نیز روز پنجشنبه دو هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه را برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله در مناطق جنوب شرقی افغانستان، به استان خوست فرستاد و به مقام‌های محلی طالبان در این استان تحویل داد.

چند محموله کمکی دیگر از طرف سازمان خیریه ملک سلمان، پادشان عربستان سعودی، نیز برای آسیب‌دیدگان زلزله در خوست و پکتیکا فرستاده شده است. در کنار این، شمار دیگری از دولت‌های جهان نیز با ابراز همدردی با مردم افغانستان، وعده ارسال کمک‌های بشردوستانه به آسیب‌دیدگان زلزله را دادند و گفتند کنار مردم افغانستان می‌ایستند.

بیشتر از جهان