لاپید از تلاش‌های ترکیه برای ضربه زدن به هسته تروریستی ایران تشکر کرد

نزدیکی دوباره آنکارا و تل‌آویو می‌تواند به‌عنوان زنگ خطری برای رهبران جمهوری اسلامی و دستگاه‌های امنیتی حکومت ایران به‌شمار برود

در جریان نشست خبری روز پنج‌شنبه وزرای خارجه اسرائیل و ترکیه، دو طرف بر لزوم تقویت مجدد روابط خود تاکید کردند- Necati SAVAS / POOL / AFP

تنها چند ساعت بعد از آن که رسانه‌های داخلی ترکیه روز پنج‌شنبه اعلام کردند هشت تن به اتهام تلاش برای ترور گردشگران اسرائیلی در خاک ترکیه بازداشت شدند، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، وارد آنکارا شد و از تلاش‌های دستگاه‌های امنیتی ترکیه برای «خنثی‌سازی طرح ترور نیروهای وابسته به حکومت ایران» تشکر کرد.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه دوم تیرماه در گزارشی به‌نقل از وزیر خارجه اسرائیل در ترکیه نوشت: «در هفته‌های اخیر، جان شهروندان اسرائیلی، به لطف همکاری‌های امنیتی و دیپلماتیک میان اسرائیل و ترکیه نجات یافت.» به‌گفته وزیر خارجه اسرائیل، همکاری‌های امنیتی تل‌‌‌آویو و آنکار ادامه خواهد یافت.

روز پنج‌شنبه خبرگزاری غیردولتی «اخلاص» ترکیه در گزارشی نوشت افراد بازداشت شده در استانبول عضو یک هسته تروریستی وابسته به حکومت ایرانند و در جریان حمله نیروهای امنیتی و پلیس ترکیه به خانه‌ای در محله بی‌اغلو دستگیر شده‌اند.

 به‌نوشته رسانه‌های ترکیه، این دستگیری هفته پیش صورت گرفت، اما خبر آن همزمان با ورود وزیر خارجه اسرائيل به آنکارا در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

در جریان نشست خبری مشترک روز پنج‌شنبه وزرای خارجه اسرائیل و ترکیه، دو طرف بر لزوم تقویت مجدد روابط خود تاکید کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین ارتباط، رویترز به‌نقل از مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نوشت دو طرف می‌خواهند به بیش از یک دهه تیرگی روابط خود پایان دهند.

 به‌گفته وزیر خارجه ترکیه، گفت‌وگوها بر سر بازگشایی دوباره نمایندگی‌های دیپلماتیک، در سطح سفرا آغاز شده است. ترکیه و اسرائیل، در سال ۲۰۱۸ سفرای خود را اخراج کردند و بعد از آن مجموعه‌ای از محدودیت‌های تجاری نیز میان طرفین وضع شد.

سفر وزیر خارجه اسرائیل به ترکیه تنها یک روز بعد از سفر شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به ترکیه و دیدار و گفت‌وگو با رجب‌‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه انجام می‌شود.

نزدیکی دوباره آنکارا و تل‌آویو و شروع مجدد همکاری‌های امنیتی این دو کشور، می‌تواند به‌عنوان زنگ خطری برای رهبران جمهوری اسلامی و دستگاه‌های امنیتی حکومت ایران به‌شمار برود که از خاک ترکیه برای پیشبرد اهداف امنیتی و هدف قرار دادن مخالفان خود استفاده می‌کند.

بیشتر از جهان