قم همچنان در تکاپوی حفظ حجاب اجباری در جامعه ایران

گسترش روی‌گردانی زنان از حجاب به مذاق مقام‌های جمهوری اسلامی خوش نیامده است

مقام‌های جمهوری اسلامی برای حفظ حجاب اجباری در جامعه ایران متوسل به مجموعه اقدامات تنبیهی و تحدیدی و تبلیغی گسترده شده‌اند.ـ AFP

تلاش‌ها در قم یکی از مذهبی‌ترین شهر‌های ایران برای حفظ حجاب اجباری همچنان ادامه دارد و دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی این امر گزارشی از آخرین اقدامات خود در این زمینه ارائه کردند.

این گزارش‌ها در نشست روز چهارشنبه یکم تیر در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم ارائه شده است.

محمد سعیدی، تولیت آرامگاه «حضرت معصومه» در این جلسه خواستار «مردمی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر» شد و گفت باید برای «این موضوع فکر و طرح‌ریزی» کرد.

این درخواست در شرایطی مطرح شده که از نظر روحانیون شیعه، امر به معروف و نهی از منکر مقوله‌ای «مردمی» است و همه وظیفه دارند در آن شرکت کنند.

افزایش روی‌گردانی مردم ایران از دخالت در امور شخصی و خصوصی یکدیگر که امر به معروف و نهی از منکر پررنگ‌تر نماد چهار دهه گذشته این دخالت‌هاست، منجر به دولتی شدن مقوله نهی از منکر در جمهوری اسلامی شده است.

تغییر سبک زندگی مردم ایران و نگرش‌ها و ارزش‌های آنها که با آزادی‌‌ و حق انتخاب همراه شده است و در انتخاب پوشش زنان نیز بیشترین ظهور و بروز را داشته، به مذاق روحانیون حاکم بر ایران خوش نیامده و آنها را به تکاپو برای حفظ مقوله حجاب اجباری در جامعه انداخته است.

جریمه‌ها، تهدید‌ها، محدودیت‌ها، بازداشت‌ها و احکامی که جمهوری اسلامی علیه مردم ایران به خاطر انتخاب نوع پوشش و نحوه زندگی‌اشان در پیش گرفته‌اند روز به روز دولتی‌تر و خشن‌تر و عریان‌تر از هر زمان دیگر می‌شود.

مجموعه این اقدامات البته نتیجه کاملا معکوسی داشته و نتوانسته مانع از تغییرات بنیادین در جامعه ایران شود که نفی حجاب اجباری یکی از مهمترین مصادیق این تغییر است.

در پی به قدرت رسیدن دولت محافظه‌کار ابراهیم رئیسی در ایران نیز این سیاست‌ها با شدت و حدت بیشتری در دستور کار نهاد‌های دولتی قرار گرفته است و گزارش‌های متعددی از اعمال برخی محدودیت‌ها در دانشگاه‌ها و مراکز دولتی و عمومی در این زمینه منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدتقی شاهچراغی استاندار قم با تائید این گزارش‌ها گفته است: «با تغییر دولت آمار برخی از مسائل در ادارات کم و استفاده از چادر بدون هیچ اقدام عملی در ادارات افزایش پیدا کرده است».

شاهچراغی آمار دقیقی درباره این ادعای خود ارائه نکرده است، اما بی‌تردید تشدید تهدید‌ها و هشدار‌ها و اعمال وضع برخی مقررات سخت‌گیرانه در ادارات می‌تواند منجر به تغییر نحوه پوشش زنان کارمند شده باشد.

این ادعا در شرایطی مطرح شده که دوم خرداد اعلام شده بود طرح کنترل و نظارت بر نحوه پوشش کارمندان زن در ادارات دولتی ایران بار دیگر در دستور کار قرار گرفته است.

مجری این دور از نظارت‌ها، ستاد امر به معروف و نهی از منکر اعلام شده که قصد «اصلاح وضعیت پوشش و حجاب کارمندان دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی» را دارد.

محمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اعلام این خبر گفته است این ستاد «طرح جامعی برای کنترل بدحجابی» در ۱۱ عرصه تدوین کرده است.

هاشمی گلپایگانی ابلاغ «شاخص‌های حجاب» به ۱۲۰ دستگاه دولتی و حاکمیتی را نخستین مرحله این طرح اعلام کرده است.

به گفته او با راه‌اندازی قرارگاه «۲۱ تیر» و قرارگاه «جهاد تبیین» مقدمات لازم برای اجرای این طرح فراهم خواهد شد.

ماموریت قرارگاه «۲۱ تیر» اصلاح وضعیت پوشش کارمندان دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی اعلام شده است.

تشویق مردم ایران به دخالت در امور خصوصی و شخصی یکدیگر از دیگر برنامه‌های مقام‌های جمهوری اسلامی برای حفظ حجاب اجباری در ایران است که در قالب طرح‌های حاکمیتی گوناگونی در سراسر کشور به اجرا گذاشته شده است.

علی‌اصغر گرجی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم هم نام یکی از این طرح‌ها را «ناظر ۱» اعلام کرده که افراد مورد «تائید» پلیس می‌توانند در آن مشارکت کنند و «خودروهایی هنجار شکن» را معرفی کنند.

حضور گسترده روحانیون و طلاب در مدارس برای ترویج مفاهیم اسلامی و مقابله با تغییرات در جامعه ایران از دیگر اقدامات حاکمیتی در این زمینه است.

علیرضا رحیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم نیز در این زمینه اعلام کرده است برای دانش‌آموزان «کتابچه احکام تهیه شده تا در مراسم صبحگاه مدارس هر روز یکی از احکام شرعی گفته شود تا احکام به گوش بچه‌ها برسد».

حسین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه هم خبر از اجرای «طرح امین» در بحث حجاب اجباری داده است.

ملانوری گفته است در این طرح قرار است ۲۰ هزار مدرسه تحت پوشش قرار بگیرد و در این زمینه به دانش‌آموزان آموزش‌هایی داده شود.

او از آموزش ۱۳ هزار طلبه برای حضور در مدارس ایران هم خبر داده و گفت اجرای طرح «امین» در قم محدودیتی ندارد و «تمامی مدارسی که آمادگی داشته باشند می توانند از این ظرفیت استفاده کنند».