میراث ایتالیایی دولچه گابانا و ورساچه در هفته مد میلان

بسیاری از خانه‌های مد مجموعه‌های جدید را با نگاهی به بایگانی دهه‌های گذشته عرضه کردند

مردان ورساچه، معرفی کننده دکوراسیون منزل و مجموعه جدید لباس این خانه مد، بودند -facebook/versace

هفته مد مردان میلان که از ۱۸ تا ۲۲ ژوئن برگزار شد به آخرین روز خود رسید و ما را با فهرستی از لباس‌هایی که دوست داریم در سال آینده بر تن ستاره‌های مرد مشهور ببینیم تنها گذاشت.

در این مدت شاهد نمایش‌های چشمگیری از ورساچه، دولچه و گابانا و پرادا بودیم که شاید بتواند مردان هالیوود را بر سر ذوق بیاورد همان‌طور که رامی مالک و دیگر بازیگران و ستاره‌های مهمان این رویداد را راضی و خوشحال کرد.

با اشاراتی قدرتمند به کارهای قدیمی، هر خانه مد نمایش‌هایی را برای بهار/تابستان ۲۰۲۳ ارائه کرد  که بسیاری از عناصر آشنا را برای مخاطبان جدید و جوان‌تر بازسازی می‌کنند.

دولچه و گابانا

۴۰ سال طول کشید تا این خانه مد خط طراحی لباس مردان را هم به محصولات خود اضافه کرد. به‌عنوان یک‌ خانه مد طراحان دولچه و گابانا اغلب از نگاه به گذشته خوششان نمی‌آمد و در عوض مدام دنبال راه‌های جدیدی برای توصیف میراث ایتالیایی خود بودند. بااین‌حال چند فصل پیش به نظر رسید که زوج طراح متوجه گنجینه ایده‌هایی شده‌اند که روی آن نشسته‌اند و شروع به بازنگری و بازتعریف برخی از آن‌ها برای یک مخاطب جدید و جوان‌تر کردند.

در مجموعه بهار/تابستان ۲۰۲۳، بسیاری از لباس‌های گشاد متعلق به دهه ۱۹۹۰ است: ژاکت‌های سایز بزرگ و شلوارهای گشاد و جلوی پلیسه، با پارچه‌های براق و پر زرق.

در این مجموعه پیراهن‌های توری و شفاف، چرم زیاد و تصاویر مذهبی بسیار به چشم می‌خورد و درحالی‌که کت‌وشلوارها تمیز و شیک و بیشتر تک ردیف دکمه بودند.

در میان همه این‌ها یادمانی برای دیوید بکهام وجود داشت که شماره ۷ معروفش مدام روی تاپ‌ها و تی‌شرت‌ها ظاهر می‌شد. همچنین تعداد زیادی شلوار جین پاره و شلوارهای کارگو (جیب‌دار) وجود داشت و حتی جین‌های بیشتری به شکل چکمه در این مجموعه ظاهر می‌شد.

ورساچه

مردان ورساچه، نه‌تنها معرفی کننده مجموعه جدید این خانه مد بودند بلکه با اشاره به حضور چشمگیر ورساچه در هفته طراحی میلان قسمت‌هایی از غرفه این خانه مد را با خودشان به روی صحنه بردند.

مدل‌ها با گلدان‌هایی در دست و لیوان و نعلبکی‌هایی که مانند جاکلیدی از کمر آویزان بود شبیه پسرانی بودند که تازه از خرید برگشته‌اند.

در بین ظروف چینی، کت‌های تک‌رنگ، شلوارهای پیژامه ابریشمی برنزی با کت‌وشلوارهای طرح‌ روکوکو به چشم می‌خورد که بسیاری از آن‌ها از بایگانی پروپیمان ورساچه برداشته‌شده بودند.

یکی از نقش‌ها به‌خصوص طراحی صورت یک مرد بود که به تم تکرارشونده مجموعه تبدیل شد و روی ژاکت‌های کلاه‌دار‌، پیراهن‌های ابریشمی و حتی کت‌وشلوارهای گشاد دیده می‌شد. به نظر می‌رسد این صورت متعلق به فردی از پمپی باشد، شهری که در سال ۷۹ پس از میلاد با فوران کوه وزوویوس ویران و در زیر لایه‌ای چنان عمیق از خاکستر دفن شد که تا سال ۱۷۴۸ دوباره پیدا نشد.

بیشتر از مُد و زیبایی