موارد مشکوک به وبا در استان کردستان افزایش یافت

وزارت بهداشت پیش از این ادعا کرده بود موردی از وبا گزارش نشده است

آب آلوده یکی از اصلی‌ترین عوامل ابتلا به بیماری وبا است‌ـ ایسنا

فرزام بیدارپور، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اعلام کرد که با شناسایی پنج مورد جدید، تعداد موارد مشکوک ابتلا به وبا در استان کردستان به ۱۰ نفر رسیده است. 

به گفته او، این مبتلایان ساکن مریوان، سقز، بانه، کامیاران و سنندج‌اند اما شمار بیماران در مریوان از دیگر شهرها بیشتر است.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، نمونه‌های گرفته‌شده از بیماران برای تشخیص به آزمایشگاه مرجع کشوری ارسال شده است و اعلام نتیجه قطعی این آزمایش‌ها چند روز طول می‌کشد.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، از مردم خواست دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و اگر از آب چشمه‌ها مصرف می‌کنند، آن را قبل از استفاده بجوشانند.

او افزود که در شرایط کنونی، استفاده از آب لوله‌کشی مطمئن‌ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

آب آلوده یکی از اصلی‌ترین عوامل ابتلا به بیماری وبا است. این در حالی است که کمبود شدید آب در استان‌های مرزی ایران بسیاری از مردم را مجبور کرده است حتی برای آشامیدن نیز از آب چشمه‌ها و تانکرها استفاده کنند. گزارش‌های محلی آشکار می‌کند که در برخی استان‌های درگیر با تنش آبی، مردم برای شست‌وشو نیز با مشکل کمبود آب مواجه‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفته‌های اخیر، گزارش‌های متعددی درباره شیوع اسهال و استفراغ و موارد مشکوک به وبا در شهرهای مختلف ایران منتشر شد. با این حال، مقام‌های بهداشتی جمهوری اسلامی ایران درباره تاثیر کمبود آب آشامیدنی سالم در شیوع بیماری‌های عفونی توضیحی نداده‌اند و حتی شیوع بیماری‌ها را نیز انکار می‌کنند.

مریم مسعودی‌فر، رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت، ۲۳ خرداد به خبرگزاری تسنیم گفت: «بررسی‌های انجام‌شده نشان داد موردی از وبا گزارش نشده است و به نظر می‌رسد با توجه به علائم بالینی و برخی آزمایش‌ها، آنچه در گردش است، اسهال ویروسی است.»

این مقام وزارت بهداشت حتی شیوع یک ویروس جدید را هم انکار کرد و مدعی شد: «اسهال‌های ناشی از ویروس در سال‌های قبل نیز وجود داشته است.»

حدود یک هفته پس از ادعای او، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان از شناسایی بیماران مشکوک به وبا در مریوان خبر داد. حالا نیز آن‌طور که بیدارپور می‌گوید، مبتلایان جدیدی در شهرهای دیگر شناسایی شده‌اند.

وبا نوعی اسهال مسری است که یک باکتری با نام ویبریوکلرا عامل آن است. اسهال، استفراغ، درد عضلانی، تشنگی و قطع ادرار از عوامل بالینی این بیماری است و در صورت تاخیر در رسیدگی، می‌تواند خطرناک و کشنده باشد. مصرف آب آشامیدنی و غذاهای سالم و شست‌وشوی کامل میوه‌ها و سبزی‌‌ها خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد.