تهدید روسیه و چین؛ ناتو برای نخستین بار با رهبران آسیا-اقیانوسیه تشکیل جلسه می‌دهد

بدیهی است که روسیه همچنان جدی‌ترین و نزدیک‌ترین تهدید برای ائتلاف محسوب می‌شود اما به مفهوم راهبردی کشمکش‌های چندوجهی و درازمدت‌تری که چین به امنیت اروپا-اقیانوسیه تحمیل کرده است، هم توجه خواهد شد

‌تهاجم روسیه به اوکراین به دولت بایدن دلیلی داده است تا مشارکت آمریکا در سراسر جهان را افزایش دهد‌ـ YVES HERMAN/AFP

نشست آتی رهبران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به نشانه توجه پیوسته ناتو به چین در بحبوحه جنگ در اوکراین که توجه این ائتلاف را در ماه‌های اخیر به خود جلب کرده است، برای اولین بار میزبان سران دولت‌ چهار کشور آسیا-اقیانوسیه‌ای خواهد بود.

به گفته یکی از مقام‌های ارشد دولت بایدن، قرار است آنتونی البانیزی، نخست‌وزیر استرالیا، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، یون سوک-یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، و جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند، هم‌زمان با پیوستن جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به ۲۹ همتایش در ناتو، در نشست هفته آینده در مادرید شرکت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست مادرید چهارمین اجلاس از زمانی است که بایدن به ریاست‌جمهوری رسید و درست سه ماه پس از ملاقات سران ناتو در بروکسل برای شرکت در نشستی اضطراری به‌منظور بحث درباره واکنش ائتلاف به تهاجم بی‌دلیل روسیه به اوکراین، برگزار می‌شود.

این مقام گفت که شرکت کردن سران آسیا-اقیانوسیه نشان می‌دهد بایدن چطور تلاش‌های ایالات متحده آمریکا در هر دو قاره اروپا و آسیا را «کاملا به هم مرتبط» کرده است و از آن به‌عنوان نمونه‌ای یاد کرد که نشان می‌دهد چگونه تهاجم روسیه به اوکراین به دولت بایدن دلیلی داده است تا مشارکت آمریکا در سراسر جهان را افزایش دهد.

این مقام گفت: «این همچنین نشان می‌دهد مسئله اوکراین سبب نمی‌شود که از چین غافل شویم. در واقع، فکر می‌کنم کاملا برعکس است- این موضوع دنیای دموکراتیک را بر دو کشور روسیه و چین متمرکز کرده است.»

این مقام گفت که رهبران ناتو از نشست مادرید برای ارائه «مفهوم راهبردی» جدید ائتلاف استفاده می‌کنند تا با آخرین سند از این دست که به سال ۲۰۱۰ برمی‌گردد، جایگزین شود.

«همان‌طور که در چند ماه گذشته و در دهه اخیر به‌طور گسترده‌تری مشاهده کردیم، در محیط  ژئوپلیتیکی تغییرهای قابل‌توجهی صورت گرفته و این مهم است که ائتلاف ناتو به این تغییرها توجه کند و پیشرفت اهداف گسترده‌اش را مطابق آن تنظیم کند.» این مقام با گفتن این مطلب، افزود که چارچوب جدید «به تحول ناتو در سال‌های آینده منجر می‌شود؛ زیرا این ائتلاف از امنیت اروپا-اقیانوس اطلس در مقابل دامنه وسیعی از تهدیدها و کشمکش‌ها حفاظت می‌کند».

این مقام گفت: «بدیهی است که روسیه همچنان جدی‌ترین و نزدیک‌ترین تهدید برای ائتلاف محسوب می‌شود، اما به مفهوم راهبردی کشمکش‌های چندوجهی و درازمدت‌تری که جمهوری خلق چین به امنیت اروپا-اقیانوسیه تحمیل کرده است، هم توجه خواهد کرد.» او گفت که این سند جدید برای اولین بار «به چالش‌هایی که می‌بینیم از طرف چین می‌آیند، توجه می‌کند».

© The Independent

بیشتر از جهان