طالبان یکی از اعضای خانواده رهبر فرقه قادریه را بازداشت کردند

هواداران خانواده گیلانی در قندهار به اعتراض برخاستند

طالبان، روز چهارشنبه، اول تیر، سید محمدابراهیم گیلانی، معروف به پیرابراهیم بابا، برادرزاده پیر سید احمد گیلانی، رهبر فرقه صوفیه قادریه در افغانستان را در استان پکتیا بازداشت کردند. در تصاویر این بازداشت که در رسانه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شوند، می‌بینیم که افراد طالبان ابراهیم گیلانی را که مردی سپیدمو است، با رفتارهایی تحقیرآمیز آزار می‌دهند و یکی از اعضای این گروه، او را «خبیث» خطاب می‌کند و با یک سیم او را می‌زند.

برخی منابع به ایندیپندنت فارسی گفتند که ابراهیم گیلانی در روزهای اخیر در حال ملاقات با پیروان و هوادارانش در پکتیا بود و طالبان او را به اتهام ترویج خرافات بازداشت کرده‌اند.

ابراهیم گیلانی، پسرعموی فاطمه گیلانی، دختر سید احمد گیلانی، عضو هیئت مذاکره‌کننده صلح حکومت پیشین و برادر بزرگ سید اسحاق گیلانی، عضو پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، است.

سید اسحاق گیلانی در پیام صوتی از طرفدارانش خواست که به بازداشت پیر ابراهیم بابا اعتراض کنند. در همین راستا، شماری از هواداران این خانواده بانفوذ صبح پنجشنبه، در شهر قندهار تجمع اعتراضی برگزار کردند و گفتند که طالبان به ابراهیم گیلانی توهین کرده‌اند. معترضان خواستار آزادی فوری ابراهیم گیلانی‌اند و از رهبر طالبان خواستند در این زمینه اقدام کند.

سید اسحاق گیلانی در پیام صوتی خود گفته بود که تمامی طرفداران فرقه قادریه باید جلو دفتر رهبر طالبان در قندهار بروند و از آن‌ها بخواهند از آزار هرروزه اعضای این فرقه دست بردارند.سید اسحاق گیلانی از سیاستمدارانی است که هنگام فروپاشی نظام و آغاز سلطه طالبان بر افغانستان در این کشور ماند.

فاطمه گیلانی که به نمایندگی از افغانستان برای شرکت در نشست اسلو فارم به نروژ رفته بود، پس از بازداشت پیر ابراهیم بابا در روز چهارشنبه، دومین روز نشست اسلو فارم، ماموریت خود را نیمه‌تمام گذاشت و با عجله نروژ را ترک کرد.

خاندان گیلانی از مرفه‌ترین خانواده‌ها در افغانستان و از طرفداران طالبان‌اند. فاطمه گیلانی که در ترکیب هیئت مذاکرات صلح با طالبان، ظاهرا در مقابل طالبان قرار داشت، پس از آنکه طالبان بر افغانستان مسلط شدند، از این گروه حمایت کرد. اسفند ۱۴۰۰، فاطمه گیلانی در مجمع دیپلماسی آنتالیا به‌شدت از طالبان حمایت کرد و گفت که جهان باید طالبان را به رسمیت بشناسد. او منزوی شدن طالبان را منزوی شدن مردم افغانستان دانست.

فاطمه گیلانی همسر انوارالحق احدی، وزیر پیشین مالیه افغانستان، است. انوارالحق احدی از نخستین کسانی است که پس از به قدرت رسیدن طالبان، به کابل رفت .

 با آنکه شماری از اعضای خانواده گیلانی در افغانستان زیر سلطه طالبان زندگی می‌کنند، همچنان به سفرهای داخلی و خارجی می‌روند و طالبان تاکنون برای هیچ کدام از اعضای این خانواده مزاحمتی ایجاد نکرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیر ابراهیم گیلانی نخستین عضو خانواده گیلانی است که طالبان بازداشت کرده‌اند. بازداشت پیرابراهیم گیلانی واکنش‌ مردم افغانستان را در پی داشت. برخی می‌پرسند خانواده گیلانی از طالبان حمایت می‌کرد و از جامعه جهانی می‌خواست طالبان را به رسمیت بشناسد. اکنون که طالبان یکی از اعضای این خانواده را بازداشت و به او توهین کرده‌اند، آن‌ها با طالبان چگونه برخورد خواهند کرد؟

برخی منابع در جنوب افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفتند که ابراهیم گیلانی هر سال دست‌کم یک بار به استان‌های جنوبی و شرقی افغانستان سفر می‌کند و مریدان و پیروانش را می‌بیند. در ویدیوهای منتشرشده در فضای مجازی، دیده می‌شود که پیروان فرقه قادریه دست گیلانی را می‌بوسند و به پای او سجده می‌کنند. ابراهیم گیلانی در لندن زندگی می‌کند و اخیرا برای دیدار با هوادارانش به جنوب افغانستان رفته بود.

پیر سید احمد گیلانی فرزند پیر سید حسن گیلانی، در شهرستان سرخرود ننگرهار به دنیا آمد. او از نوادگان سید عبدالقادر گیلانی، بنیان‌گذار فرقه صوفیه قادری، است.