آتش‌سوزی در پالایشگاه روسیه در پی حمله پهپادی 

دو پهپاد که از سوی اوکراین می‌آمدند به بزرگ‌ترین پالایشگاه جنوب روسیه حمله کردند و موجب آتش‌سوزی در بخش‌هایی از آن شدند

حمله‌ای پهپادی در روز چهارشنبه، ۲۲ ژوئن ۲۰۲۲، منجر به در گرفتن آتش در پالایشگاهی در جنوب غربی روسیه نزدیک مرز این کشور با اوکراین شد. مقام‌های روسیه ضمن اعلام این خبر، آن را حمله‌ای «تروریستی» خواندند و گفتند که کار پالایشگاه متوقف شده، اما کسی آسیب ندیده و آتش هم به سرعت مهار شده است. مسئولان پالایشگاه گفتند که دو پهپادی که پالایشگاه را هدف گرفتند، از سمت اوکراین می‌آمدند.

مناطق مرزی روسیه در طی جنگ با اوکراین، حملات متعددی به خود دیده‌اند. این پالایشگاه حدود ۸ کیلومتر با مرز اوکراین فاصله دارد.

مسئولان پالایشگاه نووشاختینسک در منطقه رستوف روسیه گفتند که اولین پهپاد حوالی ۸:۴۰ صبح به وقت محلی به یکی از واحدها برخورد کرده و منجر به انفجار و آتش‌سوزی شده است. حمله دوم کمتر از یک ساعت بعد رخ داد و این ‌بار ذخیره‌گاه‌های نفت خام این پالایشگاه را که بزرگ‌ترین تامین‌کننده محصولات نفتی در جنوب روسیه است، هدف گرفت؛ این اصابت باعث آتش‌سوزی نشد.

در گزارش مسئولان پالایشگاه آمده است: «در نتیجه عملیات تروریستی از مرز غربی منطقه روستوف شاهد اصابت دو پهپاد به تجهیزات فنی نووشاختینسک بودیم. خدمه تخلیه شده‌اند و تجهیزات فنی نیز برای بررسی خرابی‌ها متوقف شده‌اند.»

واسیلی گولوبف، فرماندار منطقه روستوف، گفت که ادامه کار پالایشگاه متوقف شده است و تکه‌هایی از دو پهپاد در آن پیدا شد‌ه‌اند.

در رسانه‌های اجتماعی فیلم پرواز یکی از پهپادها و اصابت آن به پالایشگاه پخش شده است. این پالایشگاه در سال ۲۰۰۹ آغاز به کار کرد و ظرفیت تولید سالیانه آن ۷.۵ میلیون بشکه است.

وزارت انرژی روسیه می‌گوید آتش‌سوزی بر رساندن بنزین و سوخت دیزل به مشتری‌های جنوب روسیه تاثیری نداشته است.

روسیه همچنین در حال تحقیق در مورد دلایل آتش‌سوزی بزرگی است که در اواخر ماه آوریل در یک مرکز ذخیره نفت در شهر بریانسک در ۱۵۴ کیلومتری شمال شرق مرز اوکراین، درگرفت. 

بیشتر از جهان