محصولات آرایشی- بهداشتی مردان: بازار داغ ۲۰ میلیارد دلاری

محصولات آرایشی و بهداشتی مورد علاقه و استفاده طیف وسیعی از مردان قرار گرفته است که گرایش‌های جنسی مختلفی دارند

۱۵ درصد از مردان دگرجنس‌گرای بین ۱۸ تا ۶۵ سال گفته‌اند که از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند-KENA BETANCUR / AFP

آمارهای رو به رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی مردانه کم‌کم راه را برای غلبه بر موانع فرهنگی هموار می‌کند. در دنیای تجارت، از یک صنعت رو به رشد چند میلیارد دلاری نمی‌توان به آسانی چشم‌پوشی کرد. 

در حالی‌که در بخش‌هایی از دنیا مردان به راحتی به چشم‌های خود سرمه می‌کشند، در مناطق دیگر حتی ورود مردان به فروشگاه‌های لوازم آرایشی دردسرساز است. حالا ممکن است سرمایه در گردش این صنعت، نگاه‌ها را در برخی از این مناطق تغییر دهد.  

فارل، جرد لتو، هری استایلز، و بسیاری دیگر از ستاره‌های موسیقی و سرگرمی، از لوازم آرایشی استقبال کرده‌اند و شرکت‌های محصولات مراقبتی پوست هم  این کالاها را در بازار عرضه می‌کنند. داده‌های تحقیقات «گرند ویو» نشان می‌دهد که بازار محصولات مراقبت از پوست مردان در ایالات متحده، که لوازم آرایشی را نیز شامل می‌شود، در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۲۱.۲ میلیارد دلار ارزش داشته است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۲۶ میلیارد دلار برسد. 

زنان در دنیای لوازم آرایش بسیار باقدرت ظاهر شده‌اند. همین امر به ستاره‌های مرد هم برای حضور در این بازار اعتماد به‌نفس داده است. کرم‌پودر الکس رودریگز در هشت رنگ عرضه می‌شود، در حالیکه مشین گان کلی و تیلر، رپر آمریکایی، هر یک با مجموعه لاک ناخن‌های بدون جنسیت خود در این بازار حضور دارند. فارل و استایلز نیز خط‌های تولید محصولات مراقبت از پوست مردانه با طیف وسیعی از محصولات آرایشی راه‌اندازی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخش «زندگی» نشریه «سبک زندگی» یاهو، «یاهولایف» یک بررسی همه جانبه در این باره انجام داده است.  

بر خلاف انتظار، این محصولات مورد علاقه و استفاده طیف وسیعی از مردان، بدون توجه به گرایش جنسی، است. تحقیقات شرکت داده‌پردازی ایپسوس نشان می‌دهد که ۱۵ درصد از مردان دگرجنس‌گرای بین ۱۸ تا ۶۵ سال گفته‌اند که از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند، و  ۱۷ درصد گفته‌اند که در آینده به استفاده از آن‌ها فکر خواهند کرد.

در این میان، شکاف نسلی آشکاری بین شرکت‌کنندگان در این پژوهش وجود دارد: ۷۳ درصد از همه مردان بالای ۵۱ سال گفته‌اند که از لوازم آرایشی استفاده نمی‌کنند، در حالیکه ۳۷ درصد از کل مردان بین ۱۸ تا ۳۴ سال گفته‌اند که این کار را انجام می‌دهند.

برخی از کارشناسان می‌گویند که این علاقه جمعیت ۱۸ تا ۳۴ سال، برای درک علت سرمایه‌گذاری کلان شرکت‌های لوازم آرایشی و خرده فروشان معتبری مانند دیور، لورآل، شانل، و مستر پورتر روی محصولات آرایشی مردانه، کلیدی است.

چرا مردان قرن بیست‌ویکم را برای بازگشت به دنیای آرایش برگزیده‌اند؟

چه چیزی در پس افزایش علاقه انسان مدرن به مراقبت از پوست و آرایش مردانه است؟ کارشناسان می‌گویند که این امر تا حد زیادی به دلیل تاثیرگذاران فرهنگ عامه و رسانه‌های اجتماعی است که در آن، مردان قدرت دارند تا خود را واقعی‌تر بیان کنند.

تاثیر کانیه وست

در تمدن‌های شرقی، مردان از هزاران سال پیش آرایش می‌کرده‌اند. در غرب نیز اوضاع چندان متفاوت نبود. آرایش مردان در غرب نیز به هزاران سال قبل بازمی‌گردد، اما در چند قرن اخیر مردان ناگهان از دنیای مد و آرایش کنار گذاشته شدند. 

در قرن بیستم هنرمندانی مانند «بوی جورج»، «پرینس»، و «دیوید بووی»  تلاش‌های زیادی در جهت شکستن این سد محدودیت تن‌پوش و آرایه به خرج دادند. تلاش‌های آنان و برخی روندهای دیگر، به تغییر هنجارهای اجتماعی در دهه‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ میلادی انجامید تا بالاخره در دهه اول هزاره تازه، شرکت‌هایی مانند «ایو سن لورن»، «نسخه‌های مردانه» محصولات آرایشی خود را به بازار فرستادند. 

 سنت‌شکن‌های دیگری هم که به جای قشر روشنفکر و چهره‌های مشهور، عامه مردم را نشانه گرفته بودند، از راه رسیدند. کانیه وست در سال ۲۰۱۲ با پوشیدن دامن مردانه اسکاتلندی، تاثیرگذارترین  کار را در تغییر معنای مدرن مردانگی انجام داد. وقتی کانیه روی صحنه «کیلت» پوشید، این حرکت معیارهای جنسیتی را برای صدها هزار نوجوان که او قهرمان‌شان بود، تغییر داد. 

 شبکه‌های اجتماعی و رونق «زیبایی مردانه»

شبکه‌های اجتماعی و بسترهای اینترنتی مانند یوتیوب، اینستاگرام، و تیک‌تاک در طول دهه ۲۰۱۰ محبوبیت یافتند و آن‌ها نیز راه‌های جدیدی برای سلیقه‌سازان فراهم کردند تا در زمینه مدهای آرایشی و مراقبت از پوست، بر دنبال‌کنندگان خود تاثیر بگذارند. ریکی ویلسون، آرایشگر مشهور دیور، می‌گوید که فراتر از آن، این شبکه‌ها مفاهیمی از ابراز وجود چالش‌برانگیز و تعریف «باحال» (Cool) برای جمعیت جوان‌تر مردان ارائه کردند.

 ویلسون می‌گوید: «ما در جایگاه یک جامعه، به نقطه‌ای رسیده‌ایم که [مردها] بدون توجه به اینکه دیگران چه فکری می‌کنند، خود را بدون شرم وتاسف، ابراز می‌کنند. و من کاملا از این موضوع حمایت می‌کنم.»

«تیک‌تاک» یکی دیگر از تعیین‌کنندگان روندهای جاری (Trend) آرایشی است. همچنین، ستاره‌های جوانی مانند استایلز، بیلی پورتر، لیل ناس ایکس، و بی تی اس، از قدرت الگوریتم شبکه‌های اجتماعی بهره برده‌اند و خط‌کشی‌های سنتی جنسیتی را در عادات آرایشی و زیبایی خود محو کرده‌اند و در عین حال، زمینه گفت‌وگو در مورد چگونگی بیان و ابراز خود را برای میلیون‌ها دنبال‌کننده‌شان ایجاد می‌کنند.

بیشتر از زندگی