نروژ نگران وضعیت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران افغانستان است

احتمال می‌رود که برخی از شرکت‌کنندگان در این نشست، همسویی‌هایی با طالبان داشته باشند

اسلو فارم برای سه روز در مورد وضعیت حقوق بشری و سیاسی افغانستان می پردازد- توییتر وزارت خارجه نروژ

در دومین روز نشست «اسلو فارم» در نروژ در مورد کشور‌های در حال جنگ، وزارت خارجه نروژ در توییتی از وضعیت حقوق بشر در افغانستان، به ویژه وضعیت زنان و دختران این کشور، ابراز نگرانی کرد.

وزارت خارجه نروژ با انتشار عکس‌هایی از نمایندگان افغانستان در این نشست، نوشت که دیدگاه‌های مردم افغانستان در «اسلو فارم» متعهد به ایجاد تغییر در حمایت از مردم افغانستان خواهد بود، و در مورد چگونگی کمک جامعه جهانی به افغانستان نیز تبادل‌نظر شده است. اسلو فارم روز سه‌شنبه، ۲۱ ژوئن ۲۰۲۲، در نروژ آغاز شد و تا روز چهارشنبه ادامه داشت.

ادریس زمان (معاون وزارت امور خارجه حکومت پیشین افغانستان) از کابل، شاه‌گل رضایی (عضو مجلس نمایندگان افغانستان در دوران حکومت پیشین) از نروژ، احمدشاه درانی (بازرگان) از دوبی، هلال‌الدین هلال (معاون وزارت دفاع حکومت پیشین افغانستان)، و فاطمه گیلانی (عضو هیات مذاکره‌کننده صلح جمهوری اسلامی افغانستان در حکومت پیشین) از بریتانیا، به نمایندگی از افغانستان در این نشست شرکت کرده‌اند. 

در حالیکه این سیاستمداران می‌گویند که طالبان در این نشست نماینده رسمی ندارند، اما احتمال می‌رود که برخی از شرکت‌کنندگان در این نشست، همسویی‌هایی با طالبان داشته باشند.

وزارت خارجه نروژ گفته است که در نشست اسلو فارم، افزون بر مشکلات جهانی، درباره وضعیت سیاسی و حقوق بشری افغانستان نیز بحث می‌شود.

تحولات خاورمیانه، اوضاع اوکراین، یمن، ونزویلا، اتیوپی، و برخی کشور‌های دیگر، جزو موضوعاتی است که نمایندگانی از این کشور‌ها، در این نشست در مورد آن‌ها گفت‌و‌گو خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت‌کنندگان در این نشست می‌گویند که وضعیت افغانستان برای جهان مهم است، اما هنوز روشن نیست که نتیجه این نشست چه اثر مثبتی در آن زمینه خواهد داشت.

دبیرکل سازمان ملل متحد، وزیران خارجه کشور‌های نروژ، عربستان، امارات متحده عربی، و چند کشور‌ دیگر نیز در این نشست حضور دارند. 

«اسلو فارم» در ۲۰ سال گذشته حدود ۱۸ نشست برگزار کرده است. این نشست‌ها که سالانه و در مورد وضعیت کشور‌های در حال بحران برگزار می‌شود، در دو سال گذشته به علت معضل همه‌گیری جهانی ویروس کرونا برگزار نشده بود.

نروژ پیش ازاین در بهمن ماه سال گذشته میزبان نمایندگانی از طالبان به رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، و شماری از سیاستمداران و فعالان جامعه مدنی افغانستان بود. در آن نشست، طالبان تعهد سپرده بودند که مدارس را به روی تمامی دختران خواهند گشود، اما به این تعهد خود عمل نکردند.

بیشتر از جهان