عربستان سعودی و اردن: فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران باید پایان یابد

در بیانیه مشترک عربستان سعودی و اردن بر لزوم تقویت تلاش‌ها برای مبارزه با «افراط‌گرایی» و «تروریسم» در منطقه تاکید شد

حکومت ایران متهم است با حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه، «امنیت خطوط تجارت بین‌المللی» را به‌خطر انداخته است  - AFP

همزمان با پایان سفر شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به اردن، دو کشور در بیانیه مشترکی اعلام کردند از تلاش‌های بین‌المللی به‌منظور جلوگیری از دست‌يابی حکومت ایران به سلاح‌های هسته‌ای حمایت می‌کنند.

ولیعهد عربستان سعودی در این سفر، با ملک عبدالله دوم، پادشاه این کشور دیدار و درباره طیف وسیعی از مسائل، از جمله موضوع‌های مرتبط با ایران، گفت‌وگو کرد.

در بیانیه مشترک روز چهارشنبه اول تیرماه ۱۴۰۱ عربستان سعودی و اردن، بر لزوم ادامه تلاش‌ها برای پایان دادن به «فعالیت‌های بی‌ثابت‌کننده» ایران در منطقه و جلوگیری از دخالت‌های حکومت ایران در امور داخلی کشورهای عربی تاکید شد.

در بیانیه مشترک ریاض و امان همچنین تاکید شد که تلاش‌ها به‌منظور مبارزه با «افراط‌گرایی» و «تروریسم» در منطقه باید تقویت شود.

روز سه‌شنبه نیز ولیعهد عربستان سعودی و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، در بیانیه مشترکی مجموعه‌ای از خواست‌ها و مواضع مشابه‌ای را اعلام کردند.

در بیانیه روز سه‌شنبه شاهزاده محمد بن سلمان و عبدالفتاح السیسی نیز به فعالیت‌های «بی‌ثبات‌کننده حکومت ایران» در منطقه اشاره شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکومت ایران متهم است با حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه، «امنیت خطوط تجارت بین‌المللی» را به‌خطر انداخته است.

در این بیانیه همچنین، بر لزوم مقابله با تلاش‌های حکومت ایران برای دست‌یابی به سلاح اتمی و ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی تاکید شد.

در بیانیه مشترک عربستان سعودی و اردن، به سایر مسائل کشورهای خاورمیانه، از جمله عراق، لبنان، یمن و فلسطین نیز اشاره شد.

در این بیانیه مشترک، طرفین خواهان دست‌يابی به راه‌حل‌‌های مسالمت‌آمیز برای بحران‌های سیاسی منطقه و تشکیل دو دولت مستقل، در بحران فلسطین و اسرائیل، شدند.

به نوشته اورشلیم‌پست، طی سال‌های گذشته عربستان سعودی تلاش کرده است تا نقش اردن در تولیت اماکن مقدس مسلمان در شهر بیت‌المقدس پررنگ‌تر شود.

سفر شاهزاده محمد بن سلمان به مصر و اردن بخشی از سفر منطقه‌ای او به کشورهای خاورمیانه است.

ولیعهد عربستان سعودی، در ادامه سفر منطقه‌ای خود روز چهارشنبه وارد آنکارا شد و با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، دیدار کرد.

 این سفرها پیش از سفر ماه آینده جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به منطقه برنامه‌ریزی شده است.

بیشتر از جهان