هفت‌تیرکش نظام و «تاجر بسیجی ارزشی» که «درس عبرت» شد

دیوان عالی حکم بدوی حسن میرکاظمی، مشهور به حسن رعیت، را به جرم اخلال در نظام پولی و ارزی کشور تایید کرد

بر اساس خبرهای منتشرشده، دیوان عالی حکم بدوی حسن میرکاظمی، مشهور به حسن رعیت، را به جرم اخلال در نظام پولی و ارزی کشور تایید کرد. 

ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی وقت قوه قضاییه، در این زمینه گفت: «در این پرونده مجرم اصلی به یک فقره حبس ۲۵ سال، سه فقره حبس سه سال، و یک فقره حبس یک سال، و جمعا به ۳۵ سال حبس محکوم شد.»

شریک بابک زنجانی که خبر بازداشتش همراه با ۱۷ قلاده ببر در بهشت گمشده‌ای که در کرج ساخته بود، او را به شهرت رساند، در سال ۱۳۸۸ با انتشار عکسش، در حالی که نشسته بر ترک موتور، دست بر اسلحه و در حال سرکوب مردم بود، با عنوان «نیروی ارزشی و تاجر بسیجی» شناخته شد. 

عضو هیئت ثارالله

حسن میرکاظمی، معروف به «حسن رعیت»، از اعضای هیئت ثارالله مسجد امام الهادی محله شمس‌آباد تهران است و رفیق محمود کریمی و محمدرضا طاهری، مداحان مهم و پرحاشیه نظام جمهوری اسلامی ایران. 

او که از متهمان یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های فساد اقتصادی حکومتی است، همچنین از نزدیکان محمدباقر قالیباف و عوامل سرکوب دانشجویان، و از دوستان اکبر طبری و افراد مرتبط با منتظری، دادستان کل کشور، است. 

حسن رعیت واسطه آشنایی سعید مرتضوی با بابک زنجانی نیز بوده است، و مرتضوی او را «نیرویی ارزشی» خوانده است که احتمالا مربوط به نقش او در سرکوب مردم در سال ۱۳۸۸ و روابط نزدیکش با چهره‌های بانفوذ نزدیک به «بیت» رهبر جمهوری اسلامی ایران است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما مسئله دیگری که رعیت را به شهرت رساند و گفته شد نقطه پایان کار او بود، انتشار فیلم فاضل لاریجانی در دفتر سعید مرتضوی بود که حسن رعیت، بابک زنجانی، و حمیدرضا باقری درمنی نیز در آن حضور داشتند. 

ابربدهکار بانکی دهه هشتاد

میرکاظمی نخستین ‌بار در سال ۱۳۸۷، با ۱۷۵ میلیارد تومان بدهی، بزرگ‌ترین بدهکار بانکی معرفی شد. اما یک دهه بعد، در جریان درگیری سیاسی «بزرگان» نظام، پشتیبانان خود را از دست داد و به اتهام فساد اقتصادی به ۳۵ سال زندان محکوم شد. 

یکی از واسطه‌های فعالیت‌های اقتصادی این «رعیت» قاضی غلامرضا منصوری بود که گفته شد مرگ مشکوک او در رومانی با نقشش در پرونده طبری و رعیت ارتباط داشته است. 

فرجام‌خواهی حسن رعیت پس از ریاست غلامحسین محسنی اژه‌ای در قوه قضاییه، با وجود پذیرفته شدن فرجام‌خواهی چندین محکوم پرونده‌های فساد اقتصادی، مانند دیواندری، هدایتی، و حیدرآبادی، بی‌نتیجه ماند. گفته می‌شود که این امر رعیت را به «عبرتی برای دیگر نزدیکان نظام» برای داخل نشدن به «دعوای بزرگان» بدل کرده است. 

اتهام‌های حسن رعیت سیاهه بلندبالایی است که نه‌تنها دریافت وام و تسهیلات غیرقانونی و بالاتر از سقف رایج در آن دیده می‌شود، بلکه بر اساس آنچه در دادگاه بیان شد، او با ایجاد کارگاه مهرسازی، مهر جعلی ۱۲ بانک را برای خود ساخته بود و بخشی از تسهیلات، از اساس بر مبنای نامه‌ها و دستورهای جعلی به او پرداخت شده بوده است. 

عمق فساد بانکی نظام در جیب رعیت

نگاهی به مبالغ این تسهیلات پرداختی به رعیت روشنگر مشکلات عمیق و فساد در ساختار مالی و بانکی جمهوری اسلامی است، چرا که چنین مبالغی، حتی با ادعای جعلی بودن اسناد و مهرها، نیز قابل پرداخت به شخصی چون حسن رعیت نبوده و نیست. 

حسن رعیت در فاصله ۳۰ تا ۴۰ سالگی، بدون آنکه از شرایط دریافت تسهیلات بانکی برخوردار باشد، تنها در یک فقره مبلغی معادل ۴۰۰ میلیون یورو دریافت کرده است. او با تاسیس کارخانه‌ای به نام «دنیای فلز»، در همان آغاز ۲۴۸ میلیون دلار از بانک کشاورزی و ۶۴ میلیون یورو از بانک صادرات تسهیلات دریافت کرده است که به نظر می‌رسد به‌جای تولید، صرف سرمایه‌گذاری و واسطه‌گری شده باشد. 

شایعه نقض حکم 

اما همان‌طور که اشاره شد، آنچه پس از صدور حکم بدوی، نام حسن رعیت را دوباره بر سر زبان انداخته است، شایعه نقض حکم برخی از متهمان فساد اقتصادی در دوره ریاست محسنی اژه‌ای در قوه قضاییه است. نقض احکام متهمان فساد مالی در طول سال گذشته، موجب شد که احتمال نقض حکم اکبر طبری و حسن رعیت نیز، با توجه به فرجام‌خواهی این افراد، جدی شود. 

در این مدت، احکام افرادی مانند هادی رضوی، احسان دلاویز، حبیب امانی، و محمدرضا خانی که در پرونده‌های فساد اقتصادی به حبس‌های بلندمدت محکوم شده بودند، در دیوان عالی نقض شد. علیرضا حیدرآبادی، مدیرعامل اسبق بانک سرمایه، نیز از جمله افرادی است که برخی مدعی نقض حکم اولیه او در طول سال گذشته شده‌اند. احکام مرتبط با پرونده اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان و اختلاس بانک سرمایه که پای مدیران مختلف این بانک و چند چهره‌ رسانه‌ای و سینمایی، از جمله رضوی، را به میان کشیده بود، نیز در تجدیدنظر، شرایط متفاوتی یافته است.

انتشار فیلم فاضل لاریجانی؛ «چشم اسفندیار» حسن رعیت

اما در پرونده سیدحسن میرکاظمی، ظاهرا با توجه ‌به نقش این فرد در انتشار فیلم معروف فاضل لاریجانی در دفتر مرتضوی و دعوایی چندین‌ ساله که در آن‌ همه حاضران در آن فیلم، قربانی سقوط لاریجانی‌ها و حامیان ایشان درون حکومت شدند، قرار نیست گشایشی حاصل شود، و سابقه ارتباط میرکاظمی با اژه‌ای هم برای گشوده شدن گره کار او کارساز نبوده است. 

چنانکه در کیفرخواست رعیت آمده است، او از دهه ۱۳۸۰ به بعد، به‌قصد کسب درآمد و با سوءاستفاده از سابقه «ایثارگری» و آراستگی به ظاهری اسلامی، ایجاد ارتباط با افراد صاحب‌نفوذ در مجلس، دولت، و دستگاه قضایی، اطلاع از منافذ و مجاری قانونی و ضعف مقررات و ساختار امور بانکی، و ایجاد رفاقت با افراد موثر، موفق به ایجاد شبکه فساد مالی شد؛ که البته تا امروز همه افراد متنفذ مرتبط با آن شبکه در دستگاه اجرایی، قانون‌گذاری، و قضایی کشور معرفی نشده‌اند.