چین همچنان خریدار نفت ارزان ایران است

جمهوری اسلامی نفت ایران را تقریبا ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت‌های جهانی در اختیار چین قرار می‌دهد

اطلاعات گمرک چین نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری میلادی، پکن چهار محموله بزرگ نفت از ایران وارد کرده است - Johannes EISELE / AFP

داده‌های ردیابی کشتیرانی و حمل‌ونقل دریایی نشان می‌دهد چین هفته گذشته یک محموله بزرگ نفت حکومت ایران را در یکی از بنادر جنوبی خود تحویل گرفت که حجم آن دو میلیون بشکه اعلام شده است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه اول تیرماه ۱۴۰۱ به‌نقل از داده‌های شرکت ناظر «فورتکسا آنالیتیکس» و گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» نوشت محموله‌ ۲۶۰ هزار تنی نفت ایران به‌وسیله نفت‌کش «درنا» حمل و در بندر جنوبی ژانگ‌جیانگ چین تخلیه شده است؛ نفتکش «درنا» به «شرکت ملی نفت ایران» تعلق دارد.

رویترز به‌نقل از یکی از کارشناس‌های شرکت ناظر حمل‌ونقل دریای فورتکسا نوشت دولت چین این محموله را به‌قصد افزودن بر ذخایر نفتی خود وارد کرده است.

اطلاعات رسمی گمرک چین نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری میلادی، این چهارمین محموله نفت ایران است که وارد چین شده است. اطلاعات دقیق‌تر مربوط به خرید‌های ماه ژوئن قرار است در ماه آینده منتشر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر روزنامه وال‌استریت‌ژونال در گزارشی نوشت بعد از حمله روسیه به اوکراین و افزایش بهای انرژی، صادرات نفت ایران، در مقایسه با مدت مشابه در سال پیش، ۳۰ درصد بیشتر شده است.

ایران نفت خود را تقریبا با ۲۰ درصد تخفیف، در مقایسه با قیمت‌های جهانی، در اختیار چین قرار می‌دهد که در مقایسه با تخفیف روسیه، گران‌تر است.

بسیاری از شرکت‌ها و کشورهای واردکننده انرژی سعی می‌کنند به‌منظور جلوگیری از تحریم‌های کشورهای غربی، جایگزین‌هایی برای نفت و گاز روسیه بیابند.

به گفته کارشناس‌های حوزه انرژی، برخی از ترکیبات نفت ایران و روسیه مشابه است. بنابراین برای پالایشگاه‌های نفت جایگزین کردن نفت ایران و روسیه کم‌هزینه و آسان است. با این حال، ایران تنها در حدود هفت درصد از بازار انرژی چین را در اختیار دارد.

به‌نوشته رویترز، علاوه بر شرکت‌های دولتی چین، شرکت‌های خصوصی فعال در این کشور هم طی دو سال گذشته، به‌رغم محدودیت‌های بانکی و تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا، به‌طور پراکنده از ایران نفت خریده‌اند.

بیشتر از اقتصاد