انجمن پزشکی آمریکا: محدود کردن سقط جنین «نقض حقوق بشر» است

درصورت لغو قانون حق سقط جنین، ۲۶ ایالت آمریکا بلافاصله این کار را جرم اعلام خواهند کرد

پس از انتشار اخباری در مورد احتمال لغو قانونی بودن سقط جنین، فعالان حقوق زنان در خیابان‌های واشنگتن تجمع و اعتراض کردند ـ Brandon Bell/Getty Images via AFP

انجمن پزشکی آمریکا اعلام کرد که این سازمان سیاست جدیدی را اتخاذ خواهد کرد که محدودیت‌های سقط جنین را به عنوان موارد «نقض حقوق بشر» به رسمیت می‌شناسد.

به گزارش نیویورک‌ پست، این سازمان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین انجمن‌های مراقبت‌های بهداشتی در ایالات متحده آمریکا، وعده داد در صورت اعمال محدودیت‌ها در زمینه سقط جنین، اقدام‌های قانونی برای حفظ حق دسترسی متقاضیان به این عمل را انجام دهد.

انجمن پزشکی آمریکا در بیانیه مطبوعاتی‌اش در روز ۱۴ ژوئن افزود که این گروه سقط جنین را یک امر خصوصی بین بیمار و پزشک می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتشار چنین بیانیه‌ای در پاسخ به تهدید فزاینده پلیس و نظارت بیش از حد بر خدمات بهداشت باروری در آمریکا است. در پی این سیاست‌ها، پزشکان و دانشجویان پزشکی ایالات متحده با حضور در نشست سالانه انجمن پزشکی آمریکا اعلام کردند که دخالت دولت در امور پزشکی و محدود کردن دسترسی به وسایل ایمن برای بیماران از مصادیق نقض حقوق بشر است. به گفته آن‌ها، محدودیت در دسترسی به خدمات بهداشت باروری از جمله سقط جنین و پیشگیری از بارداری نیز از جمله این موارد است. 

مخالفت صریح این سازمان با قوانین سقط جنین در حالی است که انتظار می‌رود دادگاه عالی آمریکا به‌زودی حکمی در این زمینه صادر کند. ایالت می‌سی‌سی‌پی از دادگاه عالی خواسته است که تصمیم دادگاه بدوی را که مانع از اجرای ممنوعیت ۱۵ هفته‌ای سقط جنین می‌شود، لغو کند. پیش‌نویس نظر دادگاه در مورد این پرونده که پیش‌تر فاش شده است، نشان می‌دهد که دادگاه عالی ممکن است به نفع می‌سی‌سی‌پی رای دهد.

در بیانیه مطبوعاتی انجمن پزشکی آمریکا آمده است: «در راستای مخالفت طولانی‌مدت ما با جرم‌انگاری فعالیت‌های پزشکی، حامی بیمارانی خواهیم بود که متقاضی دریافت خدمات بهداشت باروری‌اند و اعلام می‌کنیم که پزشکان، سایر متخصصان سلامت و سیستم‌های بهداشتی آماده کمک به این افرادند.»

این انجمن تغییرات احتمالی در قوانین فعلی سقط جنین را محکوم کرد و افزود که انجمن پزشکی آمریکا به دنبال حمایت‌های قانونی برای کسانی است که از طریق سفرهای بین‌ایالتی اقدام به سقط جنین می‌کنند.

دکتر جک رزنک جونیور، رئیس انجمن پزشکی آمریکا گفت: «تعداد زیادی از قوانین فعلی و در انتظار تصویب، با اعمال محدودیت یا ممنوعیت خدمات بهداشت باروری و تعیین مجازات کیفری، دولت را وارد رابطه بیمار و پزشک می‌کند. در چنین شرایطی، ما به دنبال حمایت‌های قانونی برای افرادی هستیم که برای دریافت خدمات بهداشت باروری از خطوط دولتی عبور می‌کنند و همچنین از پزشکان و سایر افرادی که خدمات بهداشت باروری ارائه می‌کنند حمایت می‌کنیم.»

انجمن پزشکی آمریکا که در سال ۱۸۴۷ تاسیس شد، پس از انتشار بیانیه‌ای درباره مخالفت با مرزبندی جنسیتی در شناسنامه افراد بحث‌برانگیز شد. این سازمان همچنین پیش از این راهنمای «توسعه برابری در سلامت» را منتشر کرده بود که برای برابری نژادی تلاش می‌کرد.

بر اساس حکم وحدت رویه موسوم به «رو در برابر وید» (Roe v. Wade) مصوب سال ۱۹۷۳ در آمریکا، سقط جنین جزو حقوق اساسی و اولیه هر فرد است. افشای پیش‌نویس اولیه نظر بیشتر اعضای دادگاه عالی ایالات متحده مبنی بر لغو این حکم، با اعتراض‌های گسترده مواجه شده است. با لغو قانون حق سقط جنین، ۲۶ ایالت آمریکا بلافاصله عمل سقط جنین را جرم اعلام خواهند کرد.

پس از انتشار اخباری مبنی بر این که دادگاه عالی ایالات متحده ممکن است حکم قانونی بودن سقط جنین را لغو کند، فعالان حقوق زنان در خیابان‌های واشنگتن تجمع و اعتراض کردند و اعتراض فعالان زنان به صدور احتمالی این رای همچنان ادامه دارد.

بیشتر از جهان