رهبر پرده‌نشین طالبان چهره‌اش را از بازرگانان پنهان کرد

ملا هیبت‌الله آخوندزاده از بازرگانان خواست امارت طالبان را در تقویت اقتصاد کمک کنند

روز دوشنبه، ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ (۲۰ ژوئن ۲۰۲۲)، ۳۰ تن از بازرگانان از شهرهای مختلف افغانستان با ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در شهر قندهار دیدار کردند. یک منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفت، هیچ یک از شرکت‌کنندگان در این دیدار چهره ملا هیبت‌الله را ندیده است، چون او در جریان چهار ساعتی که این ملاقات به طول انجامید، از پشت پرده با بازرگانان صحبت کرد.

 به نقل از این منبع، بازرگانانی که در دیدار با رهبر طالبان  حضور یافتند، جزو ثروتمندانی‌اند که در زمینه تامین نیازهای مالی طالبان در شهرها، به آن‌ها کمک کرده‌اند. این بازرگانان که از اعتماد طالبان برخوردارند، از سوی استاندارهای طالبان در شهرهای مختلف برای ملاقات با رهبر طالبان انتخاب شده بودند. طالبان برخی از بازرگانان افغانستان را که در کشورهای مختلف جهان به سر می‌برند نیز برای حضور در این جلسه دعوت کرده بودند، اما شماری از آنان به این دعوت پاسخ رد دادند و در جلسه حاضر نشدند.

خبرگزاری باختر، رسانه زیر کنترل حکومت طالبان، در گزارش خود از این جلسه نوشت که رهبر طالبان به گزارش‌های بازرگانان از اوضاع اقتصادی، مشکلات در زمینه فعالیت‌های تجاری، و پیشنهادهای آن‌ها در رابطه به بهبود اوضاع اقتصادی افغانستان گوش داد و سپس وعده داد که برای حل مشکلات آنان اقدام می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر طالبان که در این جلسه که از پشت پرده صحبت می‌کرد، از بازرگانان خواست که در جهت تقویت تولیدات داخلی افغانستان تلاش کنند. او همچنین ادعا کرد که با برقراری «امارت» طالبان، امنیت در سراسر افغانستان تامین شده و زمینه سرمایه‌گذاری در همه بخش‌ها فراهم شده است. رهبر طالبان از معادن افغانستان که از ثروت‌های عظیم دست‌نخورده در این کشور است، به عنوان یکی از منابعی یاد کرده است که می‌توانند اقتصاد افغانستان را تقویت کنند.

عکس‌هایی که از این دیدار منتشر شده است، نشان می‌دهد که حاجی یوسف وفا، استاندار طالبان در قندهار، نیز در آن حضور داشته است. شرکت‌کنندگان در سالنی روی تشک‌هایی نشسته‌اند و هیچ نشانی از رهبر طالبان در آن مکان به چشم نمی‌خورد. 

ملا هیبت‌الله آخوندزاده که در سال ۲۰۱۶ و پس از کشته شدن مولوی اختر منصور، رهبر پیشین طالبان، به جایگاه رهبری این گروه دست یافت، تاکنون چهره خود را علنی نکرده است. از او فقط یک عکس منتشر شده است که زمان و مکان آن مشخص نیست. ملا هیبت‌الله در ۱۰ ماه گذشته دو بار در قندهار در میان مردم ظاهر شد، اما هر دوبار چهره‌اش را از مردم پنهان کرد. او بار نخست در اوایل نوامبر ۲۰۲۱، در مسجدی در قندهار حضور یافت و در میان جمعی از آخوندها و طلبه‌ها سخنرانی کرد، و بار دوم نیز در عید فطر، در میان نمازگزارانی در قندهار حاضر شد و پشت به مردم سخنرانی کرد.

تاکنون رسانه‌های بین‌المللی چندبار به نقل از منابع خود گزارش داده‌اند که ملا هیبت‌الله آخوندزاده درگذشته یا کشته شده است، اما طالبان هربار این گزارش‌ها را رد کرده و گفته‌اند که او زنده است و در قندهار به سر می‌برد.