«پرسپولیس» الهام از حضور ستاره‌های مد در تخت جمشید

یکی از جدیدترین مجموعه‌های الهام‌گرفته از تصاویر نیم قرن پیش ستاره‌های مد در تخت جمشید رونمایی شد

یکی از مدل‌های این مجموعه، میا قربانی، نوه گوگوش است-instagram/cultgaia- نشریه ووگ

از میان هزاران مجموعه لباسی که هر سال معرفی می‌شوند، تنها تعداد معدودی چشم نویسندگان نشریه مشهور ووگ را می‌گیرند. حالا کارهای جاسمین لاریان یکی از جدیدترین مجموعه‌هایی است که نویسنده مشهورترین مجله مد و خوش‌پوشی آن را بررسی کرده است.

 جدیدترین مجموعه «کالت گایا» با عنوان پرسپولیس، با الهام از حضور ستاره‌های مد در این بنای تاریخی طراحی شدند؛ حضوری که بیش از نیم قرن از آن گذشته است.

نام  جاسمین لاریان حدود شش سال پیش با یک کیف‌دستی چوبی و هلالی، در مهمانی‌های سطح بالای آمریکایی سر زبان‌ها افتاد و این کیف در دست بسیاری از ستاره‌ها دیده شد؛ اما لاریان در آن نقطه نماند. به گفته خودش، او با تغییر رشد می‌کند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by CULT GAIA (@cultgaia)

مجموعه پرسپولیس بخشی از میراث پارسی است که لاریان در نشریه‌های ووگ دهه ۱۹۶۰ در کتابخانه عمومی نیویورک پیدا کرد. این تصاویر برای او بسیار مهم و تاثیرگذار بودند. حالا او مجموعه خود را در ووگ معرفی کرده است.

یکی از مدل‌های او میا قربانی، نوه گوگوش، خواننده شهیر ایرانی، است. میا مجموعه‌ای از لباس‌های رنگارنگ  را با قطعات طلایی و بند‌های واضح، به تن کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاریان با سابقه خانوادگی و تاثیراتی که پدرش، اسحاق لاریان، تولیدکننده عروسک، بر او گذاشت، همیشه در پی ترکیب کردن هنر و مد بود؛ کالت گایا نیز همواره فرزند زمانه خود بوده است که می‌خواهد به جای دنبال کردن سلیقه عمومی، بیشتر نقش رهبری آن را به عهده بگیرد.

 تصاویر الهام‌بخش از کجا آمده بودند؟

شماره دسامبر ۱۹۶۹ (آذر ۱۳۴۸) مجله مد ووگ مجموعه عکس‌های فوق‌العاده‌ای را منتشر کرد که هنری کلارک، عکاس آمریکایی مشهور، گرفته بود. او بخشی از این مجموعه ماندگار مد را زیر آفتاب ایران و در بناهای تاریخی عکاسی کرد.

کلارک از سال‌های آغازین دهه ۱۹۶۰ به مدت چند سال با دیانا وریلند، سردبیر جسور آمریکایی ووگ، همکاری کرد. این نماد بزرگ مطبوعات مد که شعار معروفش «مرا شگفت‌زده کن!» همچنان زنده است، هنری کلارک را مامور کرد از مجموعه‌های مد در سراسر جهان عکاسی کند. ایران یکی از مقاصد وسوسه‌انگیز برای او بود. آفتاب درخشان، صحرا، گنبدهای رنگارنگ مساجد و کاخ‌های پرزرق و برق در مجموعه عکس «باغ‌های آبی ایرانی خورشید» یادآور داستان‌های هزارویک شب‌اند.

مدل‌ها و بازیگران زن این مجموعه ماریسا برنسون، لورن هاتون و سینتیا کورمان، ستاره‌های بزرگی‌اند که در کاخ‌های سلطنتی باستانی، مساجد صفوی و دیگر گنجینه‌های باستان‌شناسی مقابل دوربین ژست گرفتند.

در مجموعه کلارک تصاویری هم از سایر کشورهای منطقه مانند ترکیه و سوریه وجود دارد که از آن زمان، الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان و طراحان محلی و بین‌المللی بوده است.

بیشتر از مُد و زیبایی