استخدام به شرط تاهل و زادآوری به آموزش‌ و پرورش رسید

در آموزش‌ و پرورش هم صلاحیت علمی داوطلبان ملاک نیست و افزایش جمعیت اولویت دارد

هر داوطلب متاهل و دارای فرزند در مجموع می‌تواند از ۱۰ درصد امتیاز مضاعف برخوردار شود - میزان

استخدام به شرط تاهل و داشتن فرزند در هیئت‌علمی دانشگاه‌ها که در هفته‌های اخیر خبرساز شده بود، اکنون به وزارت آموزش‌ و پرورش هم سرایت کرده است. این مسئله وقتی مشخص شد که علیرضا کریمیان، مشاور رئیس سازمان سنجش، گفت نتایج آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش از اوایل خرداد آماده است اما امکان انتشار آن وجود ندارد؛ زیرا هنوز نرخ باروری در شهرستان محل تولد داوطلبان به سازمان سنجش اعلام نشده است.

بر اساس اعلام این مقام دولتی، چنانچه داوطلبان متاهل باشند، دو درصد به امتیاز آنان اضافه می‌شود. تولد هر فرزند هم دو درصد امتیاز برای آنان به ارمغان می‌آورد. به این ترتیب، هر داوطلب متاهل و دارای فرزند در مجموع می‌تواند از ۱۰ درصد امتیاز مضاعف برخوردار شود.

از سخنان کریمیان چنین برمی‌آید که این امتیاز به منظور بهبود وضعیت داوطلبان متاهل و دارای فرزند به آنان تعلق نمی‌گیرد؛ بلکه در راستای اجرای سیاست‌های جمعیتی اجرا می‌شود. به همین دلیل، اگر نرخ باروری شهرستان محل تولد داوطلب بالای ۲.۵ درصد باشد، از این امتیازها خبری نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعلل در اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش هم در همین مسئله ریشه دارد؛ زیرا سازمان سنجش امکان رصد نرخ باروری شهرستان‌های داوطلبان را ندارد و باید منتظر اعلام نظر سازمان ثبت‌احوال باشد.

علیرضا کریمیان در همین زمینه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «سازمان ثبت‌احوال اخیرا نرخ باروری شهرستان‌ها را برای سازمان اداری و استخدامی کشور ارسال کرده است.» به گفته او، پس از تایید این گزارش از طرف سازمان اداری و استخدامی و ارسال رسمی آن به سازمان سنجش، نتایج آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش نهایی و منتشر می‌شود.

این خبر به معنای آن است که استخدام معلمان در وزارت آموزش‌ و پرورش مبتنی بر صلاحیت علمی داوطلبان نیست و مسائلی همچون افزایش جمعیت که جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران‌ به شمار می‌روند، در استخدام معلمان تعیین‌کننده‌اند.

مشابه همین رویکرد در آموزش عالی هم جریان دارد؛ بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، متاهل بودن پنج امتیاز و هر فرزند سه امتیاز به مجموع امتیازهای داوطلبان هیئت‌علمی دانشگاه‌ها اضافه می‌کند. پیش‌تر محمدعلی کی‌نژاد، رئیس هیئت عالی جذب هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا، مدعی شده بود: «امتیازهای تاهل و فرزند داشتن زمانی برای متقاضیان جذب در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی لحاظ خواهد شد که افراد از نظر علمی و عمومی، حداقل شرایط و امتیاز‌های قبولی هیئت‌علمی شدن در این مراکز را کسب کرده باشند.»

با وجود ادعای او، طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در صورت تساوی امتیازها بین دو فرد، اولویت با کسانی است که متاهل‌اند. این مصوبه نیز آشکار می‌کند که تاهل و زادآوری بر توان علمی و آموزشی افراد برای جذب هیئت‌علمی دانشگاه‌ها اولویت دارد.

جمهوری اسلامی ایران، با هدف اجرای سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای تمامی امکانات و ظرفیت‌های بخش‌های اجرایی را برای افزایش زادآوری در ایران به کار گرفته است.