سی‌ان‌ان: اسرائیل دولت بایدن را در جریان عملیات‌ خود علیه ایران قرار نمی‌دهد

هفته گذشته روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارش متفاوتی نوشت: اسرائیل در طول این سال‌ها مقام‌های آمریکایی را در جریان حملات هوایی خود در سوریه قرار داده است

افزایش تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو موجب شد اسرائیل بر دولت بایدن فشار بیاورند تا سفر ماه آینده او به عربستان سعودی انجام شود - AFP

همزمان با تشدید تنش‌های امنیتی میان اسرائیل و حکومت ایران، اینک گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد مقام‌های اطلاعاتی-امنیتی اسرائیل، همتایان آمریکایی خود را در جریان جزئیات برنامه‌ها و عملیاتی که علیه منافع جمهوری اسلامی ایران، یا نیروهای وابسته به حکومت ایران انجام می‌دهند، قرار نمی‌دهند.

شبکه خبری سی‌‌‌ان‌‌ان روز سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ در گزارشی نوشت: در آستانه سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به اسرائيل و برخی دیگر از کشورهای منطقه، شمار «عملیات‌ منتسب به اسرائيل در خاک ایران» در حالی بالا گرفته که مقام‌های دولت بایدن در جریان جزئیات این عملیات، یا طرح‌های امنیتی اسرائیل در قبال حکومت ایران قرار ندارند.

با این حال، هفته گذشته روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارش متفاوتی نوشت: اسرائیل در طول این سال‌ها مقام‌های آمریکایی را در جریان حملات هوایی خود در سوریه قرار داده است.

به‌گفته منابع وال‌استریت ژورنال، اطلاع‌رسانی اسرائيل در سوریه دلیل «نظامی» داشته و در راستای جلوگیری از تداخل با کارزار نظامی آمریکا و متحدانش در خاک سوریه انجام شده است.

سی‌‌ان‌‌ان درباره کشته شدن حسن صیاد خدایی، سرهنگ نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مرکز تهران، به‌نقل از چند مقام فعلی و سابق آمریکا نوشت اسرائیل پشت انجام این عملیات بود، اما نه قبل و نه بعد از اجرای عملیات، مقام‌های دولت بایدن را مطلع نکرد.

گزارش روز سه‌شنبه سی‌‌ان‌‌ان در حالی منتشر شد که پیش‌تر روزنامه نیویوک‌تایمز در پنجم خردادماه در گزارشی به نقل از یک مقام‌ها امنیتی اسرائیل نوشت، دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور به مقام‌های آمریکایی اطلاع دادند آنها در پس پرده کشتن حسن صیاد خدایی بودند.

طی هفته‌های گذشته، شمار قابل ملاحظه‌ای از نیروهای وابسته به سپاه پاسدارن، یا فعال در پروژه‌های نظامی حکومت ایران، به طرز مشکوکی کشته شدند.

بسیاری از کارشناسان، دستگاه‌های اطلاعاتی-امنیتی اسرائيل را پشت این حوادث مشکوک در استان‌های مختلف ایران می‌دانند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر «حسن صیادخدایی» که اول خرداد در برابر خانه‌اش در تهران با شلیک پنج گلوله کشته شد، «علی اسماعیل‌زاده»، از فرماندهان واحده ۸۴۰ سپاه پاسداران، «ایوب انتظاری»، از متخصصان صنایع هوافضا در یزد و «احسان قدبیگی» از محققان مرکز تحقیقاتی وزارت دفاع در پارچین، در جنوب غرب تهران، از جمله افراد کشته شده طی هفته‌های گذشته‌اند.

سی‌.ان‌.ان در بخش دیگری از گزارش روز سه‌شنبه‌اش نوشت دولت بایدن به‌نوعی دست اسرائیل را در انجام عملیات علیه حکومت ایران باز گذاشته و به‌طور مستقیم از اسرائیل نخواسته است تا عملیات‌ علیه حکومت ایران متوقف شود.

با این حال، این نگرانی  وجود دارد که در صورت بروز «اشتباه‌های محاسباتی»، شرایط از کنترل طرف‌ها خارج شود.

با وجود افزایش تنش‌های امنیتی میان تهران و تل‌آویو، سی‌ان‌ان در بخش دیگری از گزارش روز سه‌شنبه خود به‌نقل از جاناتان پانیکوف، کارشناس ارشد خاورمیانه در «شورای آتلانتیک» و افسر پیشین اطلاعاتی، نوشت به‌نظر نمی‌رسد اسرائیل در حال حاضر یک برنامه جامع استراتژیک به‌منظور پایان دادن به توان اتمی ایران در دستور کار داشته باشد.

به گفته این افسر پشین اطلاعاتی، اسرائیل کماکان می‌خواهد با توسل به مجموعه‌ای از اقدام‌های مستمر تاکتیکی، فشارها بر حکومت ایران ادامه یابد و در نهایت پیشرفت برنامه‌ اتمی ایران به تاخیر بیفتد.

سی‌ان‌ان در بخش دیگری از گزارش روز سه‌شنبه‌‌ خود به نقل از منابع خودش نوشت، افزایش تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو موجب شد تا مقام‌های اسرائیل به‌شدت بر دولت بایدن فشار بیاورند که سفر ماه آینده او به عربستان سعودی انجام شود و او در این سفر با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دیدار داشته باشد.

سی‌ان‌ان به‌نقل از منابع خود نوشت، رئیس‌جمهوری آمریکا در سفر ماه آینده خود به منطقه، به‌طور مستقیم از تل‌آویو، با یک پرواز ویژه «ایرفورس» به ریاض سفر می‌کند. پروازی که به نوبه خود بی‌مانند است.