لاپید به ترکیه می‌رود

لاپید و چاووش‌اوغلو قرار است در مورد اقدام‌های مشترک دو کشور برای مقابله با تلاش‌های حکومت ایران برای حمله به گردشگران اسرائيلی در ترکیه گفت‌و‌گو کنند

 تحولات سیاسی در اسرائیل یائیر لاپید را که به‌زودی نخست‌وزیر موقت خواهد شد، راهی ترکیه کرد-DEBBIE HILL / POOL / AFP

به‌رغم انحلال دولت ائتلافی اسرائیل و ورود به فصل انتخابات، فعالیت‌های دیپلماتیک این کشور متوقف نشده‌ است. یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، که تا چند روز دیگر به سمت نخست‌وزیری موقت می‌رسد، روز پنجشنبه، طبق برنامه، به آنکارا می‌رود تا با مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترکش، دیدار کند. وزارت خارجه اسرائیل این خبر را روز سه‌شنبه اعلام کرد.

سفر لاپید به ترکیه روز یکشنبه اعلام شده بود، یک روز پیش از آن که نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، و لاپید انحلال دولت ائتلافی را اعلام کنند تا اسرائیل بار دیگر ناچار به برگزاری انتخابات شود.

برخی ناظران انتظار داشتند سفر لاپید لغو شود. اما برخی دیگر می‌گویند وزیر خارجه، که به‌زودی هم وزیر خواهد بود و هم نخست‌وزیر، تلاش خواهد کرد از سفرهای خارجی و میزبانی سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به اسرائیل استفاده انتخاباتی کند. پیش‌بینی می‌شود در چند ماهی که تا انتخابات باقی مانده است، لاپید حتی سفری نیز به واشنگتن داشته باشد. انشل پفر،‌ تحلیلگر روزنامه هاآرتص و اکونومیست، گفت لاپید خواهد کوشید از این سفرها استفاده کند تا خود را در قامت نخست‌وزیری نشان دهد. برخی دیگر می‌گویند سفر بایدن شاید به ضرر لاپید و به سود رقیب سیاسی اصلی‌اش، بنیامین نتانیاهو، باشد که برای بازگشت به قدرت تلاش می‌کند.

انحلال ائتلاف که به نخست‌وزیری لاپید منجر می‌شود شاید حتی روز چهارشنبه و قبل از سفر ترکیه، انجام شود که در این صورت، اولین سفر نخست‌وزیر اسرائیل به ترکیه پس از سالیان طولانی خواهد بود. اما به احتمال زیاد، صدور رای انحلال ائتلاف تا هفته آینده طول خواهد کشید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاپید و چاووش‌اوغلو قرار است در مورد اقدام‌های مشترک دو کشور برای مقابله با تلاش‌های حکومت ایران برای حمله به گردشگران اسرائيلی در ترکیه گفت‌و‌گو کنند. طبق گزارش‌ها، ایران در نظر دارد در واکنش کشته شدن نیروهای ایرانی که گفته می‌شود کار اسرائیل بوده است، دست به تلافی‌جویی بزند. دو وزیر خارجه هفته گذشته تلفنی در مورد چگونگی مقابله با این تلاش‌های حکومت ایران گفت‌وگو کردند. احتمال حملات تلافی‌جویانه سبب شد اسرائیل از شهروندانش بخواهد به‌سرعت خاک ترکیه و به‌خصوص استانبول را ترک کنند و اگر قادر به خروج از ترکیه نیستند، در هتل‌ محل اقامتشان بمانند و از برخی کارها مانند سوار تاکسی شدن اجتناب کنند.

همکاری نزدیک اسرائیل و ترکیه در این ماجرا باعث نزدیکی بیش از پیش آنکارا و تل‌آویو شد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، مورد تقدیر همتای اسرائیلی‌اش، اسحاق هرتزوگ، و همچنین نفتالی بنت قرار گرفت. از این رو، انتظار می‌رود دیدار لاپید و چاووش‌اوغلو به ارتقای سطح روابط دو کشور و انتصاب مجدد سفیر در دو کشور منجر شود.

وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرد آلون اوشپیتز، سرپرست وزارتخانه، نیز در این سفر همراه لاپید خواهد بود.

به‌رغم هشدارهای اسرائیل، دولت ترکیه تاکید می‌کند که این کشور امن است. چاووش‌اوغلو روز یکشنبه با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، صحبت کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه نزدیک به حکومت ایران، چاووش اوغلو در این گفت‌و‌گو خواهان بهبود روابط دوجانبه دو کشور و افزایش همکاری‌ها شد.

آخرین دیدار حضوری چاووش‌اوغلو و لاپید در ماه مه سال گذشته بود، زمانی که وزیر خارجه ترکیه سفری مهم و کم‌سابقه به اسرائیل داشت. این اولین سفر یکی از مقام‌های ارشد ترکیه به اسرائیل در ۱۵ سال گذشته بود و نشانه‌ای از عزم دولت اردوغان برای بهبود روابط با تل‌آویو.

هرتزوگ روز یکشنبه تلفنی با اردوغان صحبت کرد تا در مورد هماهنگی امنیتی دو کشور گفت‌و‌گو کنند. سخنگوی رئیس‌جمهوری اسرائیل گفت او از اردوغان به‌دلیل تلاش‌هایش برای محافظت از شهروندان اسرائیلی تشکر کرد و تاکید کرد که «خطر هنوز رفع نشده است و فعالیت‌های ضدتروریستی باید ادامه داشته باشد.»

به گفته سخنگوی رئیس‌جمهوری اسرائیل، هرتزوگ و اردوغان هر دو به همکاری عالی دو کشور در این مقطع اشاره و بر نقش آن در افزایش اعتماد بین «دو دولت و دو ملت» تاکید کردند. آن‌ها در ادامه توافق کردند که مجاری گفت‌و‌گو باز بماند.

اردوغانِ اسلام‌گرا بیش از ده سال از منتقدان سرسخت اسرائیل در عرصه جهانی بود، گرچه روابط دیپلماتیک دو کشور هرگز قطع نشد. حمایت ترکیه از گروه حماس به‌ویژه خشم مقام‌های اسرائیلی را برانگیخته بود. اما حدود دو سال است که اردوغان تغییر رویه داده، که بخشی از تغییر رویکرد کلی او در سطح منطقه است، و در تلاش است روابط ترکیه با سایر کشورها از جمله مصر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی را بهبود بخشد.