رئیس سازمان نظام پرستاری: غلط کردند که گفتند بسیجی‌ها به کادر درمان کار یاد دادند

ابراهیم رئیسی به نقل از رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت که در دوران کرونا، بسیجی‌ها به کادر درمان کار یاد دادند

- اقتصاد آنلاین

محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری، در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، از او خواست در «اسرع وقت» از مدافعان سلامت دلجویی کند. ابراهیم رئیسی ۲۸ خرداد، در سخنانی به نقل از رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفته بود که «در کرونا چهره‌های بسیجی و جهادی و انقلابی به بیمارستان‌ها رفتند و به پزشکان و پرستاران یاد دادند چگونه برای مردم کار کنند». او در ادامه ادعاهایش افزود: «من خودم وقتی رفتم کنار خانواده‌های داغدار دیدم طلبه‌های ما حضور دارند و تنها حضور آن‌ها دل خانواده‌ها را آرام می‌کند.»

سخنان او واکنش اعتراض‌آمیز کادر درمان و اقشار مختلف مردم را در پی داشت. رئیس سازمان نظام پرستاری نیز در نامه‌ای شدیداللحن، خطاب به رئیسی نوشت: «جناب آقای رئیس‌جمهوری! رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان غلط زیادی کرده است.»

محمد میرزابیگی در نامه خود از سخنان رئیسی نیز انتقاد کرد و نوشت: «حق مدافعان سلامت جهادی و جان‌برکف این نبود که رئیس‌جمهورشان از قول یک رئیس دانشگاه که در دوره کرونا معلوم نبود خودش کجا است و اکنون هم مجموعه خود را به بدترین شکل ممکن مدیریت می‌کند، این‌چنین خدمات و رشادت‌های مدافعان سلامت را کم‌انگاری و تحقیر کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس سازمان نظام پرستاری در نامه خود، از نرجس خانعلی‌زاده، پرستار جوانی که در اثر ابتلا به کرونا جان باخت، یاد کرد و افزود: «شهید نرجس خانعلی‌زاده اولین و جوان‌ترین شهید پرستار ما، مانند تمام نیروهای طرحی، بدون سهمیه و ۸۹روزه فعلی، با نظام سلامت دولتی هیچ رابطه استخدامی جذابی نداشت؛ لیکن در دفاع از سلامت مردم بی‌محابا جان خود را تقدیم کرد؛ اما رئیس همان دانشگاه با پست بالا و دریافتی‌های غیرقابل مقایسه، تمام‌وقت در دانشگاه حضوری تلفنی داشت و به خاطر همین نوع مدیریت و حضور تلفنی بود که تحلیل خود به حضرتعالی را هم در همان سطح میزان حضور و تلفنی، منتقل کرده‌ است.»

میرزابیگی در ادامه، به وضعیت کارکنان بیمارستان‌های استان گیلان اشاره کرد و با انتقاد از عملکرد رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان نوشت: «رئیس دانشگاه گیلان اگر در نظام سلامت استان حضوری واقعی و موثر داشت و دارد، چرا خانواده‌های شهدای سلامت استان هنوز سرگردان‌اند؟ چرا تمام کارکنان دانشگاهشان ناراضی‌اند؟»

به گفته رئیس سازمان نظام پرستاری، در استان گیلان خانواده‌های شهدای کادر درمان برای دستیابی به حقوق اولیه خود در بوروکراسی‌های اداری دانشگاه گرفتارند و حتی حقوق فرزندان کوچک یکی از زنان جزو کادر درمان که جان‌ باخته، بدون هیچ پاسخی، قطع شده است.

میرزابیگی در نامه خود، شرایط کادر درمان در دوران همه‌گیری کرونا را یادآور شد و نوشت در وضعیتی که همه مشاغل دورکار بودند، مدافعان سلامت بدون دسترسی به واکسن و دارو، شبانه‌روز کار کردند. بر اساس اعلام او، در این دوران، ۱۵۹ پرستار که بیشترین آنان از استان گیلان بودند، در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

سخنان اخیر رئیسی اعتراض برخی دیگر از چهره‌های بخش علوم پزشکی را هم به دنبال داشت؛ سید موید علویان، رئیس سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ، در یادداشتی خطاب به رئیسی، خواستار عذرخواهی او از کادر درمان شد.

علی نوبخت، دبیر مجمع انجمن‌های علمی تخصصی گروه پزشکی، نیز خطاب به رئیس علوم پزشکی گیلان نوشت: «مطالبی که آقای رئیس‌جمهوری از قول جنابعالی گفتند متاسفانه باعث وهن جامعه پزشکی و قدرناشناسی جنابعالی از همکاران جان‌برکف بهداشت و درمان و بزرگ کردن افراد غیرمسئول در امور تخصصی است.»

محمدرضا ظفرقندی، رئیس سابق سازمان نظام پزشکی، هم در توییتی نوشت: «در بحران کرونا، مانند جنگ ‌تحمیلی جامعه پزشکی ‌و پرستاری با جانفشانی و تقدیم شهدای بسیار به وظیفه خود عمل‌ کرد. رئیس دانشگاه‌ علوم ‌پزشکی ‌گیلان با بی‌احترامی، شان و زحمات این جامعه خدوم را ضایع کرد و متاسفانه رئیس‌جمهوری هم این موضع را با اشتیاق و قدرناشناسانه تایید کردند. وااسفا!»