دست‌کم ۱۳ کشته در حمله داعش در سوریه

بیشتر کشته‌شدگان سربازان ارتش سوریه بودند

در زمان حکومت موسوم به «خلافت» داعش، شهر رقه پایتخت آن بود- AFP

حمله‌ نیروهای داعش در شمال سوریه منجر به کشته شدن ۱۱ سرباز ارتش این کشور و دو شهروند غیرنظامی شد. وزارت دفاع سوریه گفت که این حمله علیه یک اتوبوس غیرنظامی در بزرگراه رقه به حمص صورت گرفته است. 

در بیانیه ارتش که روز دوشنبه، ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد ۱۴۰۱)، منتشر شد، می‌خوانیم: «حوالی ساعت ۶:۳۰ صبح، اتوبوسی غیرنظامی در بزرگراه رقه-حمص در منطقه الجیره مورد حمله‌ای تروریستی قرار گرفت.» این وزارتخانه افزود که سه نیروی نظامی دیگر هم زخمی شده‌اند.

«دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، نهاد نزدیک به اپوزیسیون که در مورد جنگ در این کشور گزارش‌های دقیق می‌دهد، گفت که حمله‌کنندگان به اتوبوسی در منطقه جبل البشری در صحرای رقه، واحدهای گروه تروریستی داعش بوده‌اند، اما مدعی شد که این اتوبوس، نظامی بوده است. 

این سازمان گفت: «برخی افراد به شدت زخمی شده‌اند و در نتیجه پیش‌بینی می‌شود که شمار کشته‌شدگان افزایش یابد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را نپذیرفته است، اما این منطقه قبلا تحت تسلط داعش بوده است و از سه سال پیش که این گروه اراضی تحت کنترل خود را از دست داد، حمله‌‌هایی مانند این در خاک سوریه انجام داده است. مقام‌های دولت بشار اسد هم معمولا حمله‌هایی از این دست را کار داعش می‌دانند. 

در زمان حکومت موسوم به «خلافت» داعش، شهر رقه پایتخت آن بود. 

۱۱ سال پس از آغاز جنگ داخلی سوریه، اراضی این کشور به چند منطقه تقسیم شده‌اند: بخش عمده کشور و شهرهای اصلی آن همچون دمشق، حلب، و حمص در کنترل دولت بشار اسد است، اما سایر گروه‌ها بر بخش‌هایی از آن تسلط دارند. مناطق شمال شرقی در اختیار گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (تحت رهبری کردهای چپ‌گرا با حمایت نظامی آمریکا) است، و مناطق شمال غربی در استان‌های ادلب و حلب بین نیروهای اسلام‌گرای مورد حمایت ترکیه که تحت عنوان «ارتش ملی سوریه» فعالیت می‌کنند و سایر گروه‌‌های عمدتا اسلام‌گرا، از جمله «هیئت تحریر الشام» که ریشه در «القاعده» دارد، تقسیم شده‌ است. درگیری بین این گروه‌ها اخیرا هشت کشته بر جای گذاشت، اما با وساطت آنکارا خاتمه یافت. 

داعش نیز با وجود از دست دادن اراضی خود، واحدهایی در مناطق شرقی، شمالی، و مرکزی سوریه دارد که گاه فعال می‌شوند و دست به حمله می‌زنند. یکی از مرگبارترین حمله‌ها از این دست در سال‌های اخیر، در دسامبر ۲۰۲۰ رخ داد که حمله به اتوبوسی در بزرگراه اصلی استان دیرالزور واقع در شرق سوریه، به کشته شدن ۲۸ نفر انجامید. 

بیشتر از جهان