سقوط دولت ائتلافی اسرائیل؛ لاپید نخست‌وزیر می‌شود

دفتر نفتالی بنت اعلام کرد تصمیم به انحلال ائتلاف در مشورت او با لاپید صورت گرفته است

بنت و لاپید در بیانیه‌ای مشترک گفتند که «گزینه‌های ایجاد ثبات» در دولت «به پایان رسیده‌ است»- Abir Sultan/Pool via REUTERS

عمر دولت ائتلافی اسرائیل بالاخره به پایان رسید. دفتر نفتالی بنت،‌ نخست‌وزیر این کشور، روز دوشنبه، ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد ۱۴۰۱)، اعلام کرد که ائتلاف به کار خود پایان می‌دهد و کشور به زودی عازم انتخابات جدید می‌شود. با این حساب، طبق توافق قبلی، یائیر لاپید، وزیر خارجه کنونی، در مسند نخست‌وزیر موقت سر کار می‌آید. این اولین بار در ۲۱ سال گذشته است که فردی از جریان چپ میانه اسرائیل به نخست‌وزیری می‌رسد؛ البته موقت. بنت و دو نخست‌وزیر قبلی، بنیامین نتانیاهو و ایهود اولمرت، هرچند با گرایش‌هایی بسیار متفاوت با یکدیگر، همه به جریان راست اسرائيل تعلق دارند. 

ائتلاف هشت‌حزبی که بنت و لاپید تشکیل داده بودند، متشکل از احزابی بسیار متفاوت بود: از «یامینا»، حزب آقای بنت که جزو جریان راست و حتی راست افراطی به شمار می‌رود، تا «مرتص»، حزب چپ سوسیالیست، و حتی یک حزب نماینده شهروندان فلسطینی‌تبارِ اسرائیل که بنا به سنت تاریخی به جنبش «اخوان مسلمین» نزدیک دانسته می‌شد. حدود دو ماه است که این ائتلاف اکثریت پارلمانی خود را از دست داده است و به زحمت سر کار مانده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر بنت گفت تصمیم به انحلال ائتلاف در مشورت او با لاپید صورت گرفته است و به زودی لایحه‌ای به این منظور به مجلس اسرائیل ارائه می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که این لایحه هفته آینده ارائه شود و تصویب آن قطعی به نظر می‌رسد. 

انتخابات بعدی احتمالا در روز ۲۵ اکتبر برگزار می‌شود. این پنجمین انتخابات اسرائیل در سه سال و نیم گذشته خواهد بود. 

در این دوران پیشاانتخاباتی، لاپید علاوه بر نخست‌وزیری، مسند وزارت خارجه را هم حفظ می‌کند و بنت عنوان «نخست‌وزیر علی‌البدل»‌ را یدک خواهد کشید. اما منابع نزدیک به بنت به روزنامه «هاآرتص» گفتند که او شاید به‌کلی از سیاست کناره‌گیری کند. 

بنت و لاپید در بیانیه‌ای مشترک گفتند که «گزینه‌های ایجاد ثبات» در دولت «به پایان رسیده‌ است». دولت ائتلافی چند روز پیش یک سالگی خود را جشن گرفته بود. 

بنت و لاپید تا دقایقی دیگر (ساعت هشت دوشنبه‌شب، ۲۰ ژوئن، به وقت تل‌آویو) خطاب به مردم اسرائيل سخنرانی خواهند کرد.

بیشتر از جهان