وال‌استریت ژورنال: گسترش عملیات اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای و موشکی ایران

دولت اسرائیل با اجرای «دکترین اختاپوس» قصد دارد تا به‌ جای نبرد با نیروهای نیابتی حکومت ایران، به‌طور مستقیم جمهوری اسلامی را هدف قرار دهد

تصویر ماهواره‌ای اینتل‌لب از تخریب سقف یکی از ساختمان‌‌های مجتمع تسا در کرج بر اثر حمله پهپادی-@TheIntelLab

به‌ گزارش روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال، اسرائیل در پی آن است که به‌ واسطه «مجموعه‌ای از عملیات‌های مخفی»، برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران را خنثی کند. این روزنامه آمریکایی می‌نویسد، اسرائیل قصد دارد تا با انجام این رشته عملیات‌ «تعداد بیشتری از اهداف مهم [حکومت ایران] را هدف قرار دهد.»

بر اساس گزارش وال‌استریت‌ ژورنال، که روز ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن ۲۰۲۲) منتشر شد، این رویکرد دولت اسرائیل در راستای راهبرد نفتالی بنت، نخست‌وزیر این کشور، قرار دارد؛ راهبردی که از آن تحت عنوان «دکترین اختاپوس» یاد می‌شود.

نفتالی بنت پیش‌تر در مورد «دکترین اختاپوس» صحبت کرده بود. بر پایه گفته‌های او دولت اسرائیل سال‌ها در پی آن بود تا به‌ واسطه نبرد با نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه، حکومت ایران را تضعیف کند، اما رویکرد جدید دولت اسرائیل این است که جمهوری اسلامی ایران را به‌ صورت مستقیم هدف قرار دهد.

بنت در ۱۹ خرداد ۱۴۰۱، در این مورد به اکونومیست گفت:«ما دیگر با شاخک‌ها و نیروهای نیابتی [حکومت] ایران بازی نمی‌کنیم؛ ما با زدن سر [حکومت] ایران یک معادله جدید ایجاد کرده‌ایم.» او که این اظهارات را یک‌سال پس از رسیدن به مقام نخست‌وزیری اسرائیل بیان می‌کرد، گفت این رویکرد جدید جمهوری اسلامی را ترسانده و باعث شده است تا نیروهای تروریستی وابسته به این حکومت، مثل حزب‌الله لبنان و گروه حماس، در طی یک‌سال گذشته هیچ موشکی به سمت اسرائیل شلیک نکنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌ گزارش وال‌استریت ژورنال، پس از تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر کاهش همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین افزایش غنی‌سازی اورانیوم، دولت و افکار عمومی اسرائیل به این نتیجه رسیده‌اند که هدف اصلی‌شان باید از یک‌سو متوقف کردن ساخت کلاهک هسته‌ای باشد و از سوی دیگر جلو گسترش برنامه موشکی جمهوری اسلامی را بگیرند، چون این برنامه می‌تواند قابلیت ساخت موشک‌هایی را به حکومت ایران بدهد که به‌ کمک آن‌ها بتوانند کلاهک‌های هسته‌ای را شلیک کنند.

در طی یک‌سال گذشته شماری از سایت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و همچنین چهره‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در داخل ایران هدف حمله قرار گرفته‌اند. به‌عنوان مثال در تیرماه سال ۱۴۰۰، هواپیماهای بدون سرنشینی که از داخل خاک ایران پرواز کردند، به شرکت تکنولوژی سانتریفوژ ایران (تِسا) واقع در کرج حمله کردند. شماری از کارشناسان این حمله را به موساد نسبت داده‌اند. 

در هفته‌های اخیر مرگ مشکوک شش چهره مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و نیروی قدس سپاه پاسداران در داخل ایران خبرساز شد و این سوال را مطرح کرد که آیا اسرائیل در آنها نقش داشت یا خیر. به‌عنوان مثال، حسن صیاد خدایی، سرهنگ نیروی قدس سپاه پاسداران، در روز اول خرداد ۱۴۰۱ در مقابل منزلش، واقع در جنوب شرق تهران، به قتل رسید. روزنامه نیویورک‌تایمز چند روز بعد مدعی شد که این عملیات حذف هدفمند را اسرائیلی‌ها طراحی و اجرا کرده‌اند و دولت آمریکا نیز در جریان این عملیات بوده است.

روز چهارم خرداد ۱۴۰۱ نیز حمله‌ای به پایگاه وزارت دفاع در منطقه پارچین صورت گرفت که در جریان آن فردی به‌نام احسان قدبیگی کشته و یک نفر دیگر مجروح شد؛ حمله‌ای که مورد تایید مقام‌های جمهوری اسلامی قرار گرفت.

با آن که اسرائیل مسئولیت حمله به این افراد را قبول نکرده، اما جمهوری اسلامی ایران وعده انتقام‌گیری داده است. در همین راستا از جمله اخبار جنجالی هفته گذشته این بود:‌ دستگاه‌های امنیتی ترکیه به همتاهای اسرائیلی‌شان اطلاع دادند که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران در پی هدف قرار دادن شهروندان اسرائیلی در خاک ترکیه‌اند. از این جهت تمامی مقا‌م‌های بلندپایه اسرائیل در مورد این مسئله هشدار دادند و به اسرائیلی‌هایی که به ترکیه سفر کرده‌اند هشدار دادند که با رعایت تدابیر امنیتی به کشورشان بازگردند و فعلا به ترکیه مسافرت نکنند.

نفتالی بنت، در یکی از اظهار نظرهایش در این مورد، گفت:«ما، در هر نقطه‌ای از جهان، تردیدی به خود راه نمی‌دهیم تا به‌منظور حفظ جان شهروندانمان از قدرت اسرائیل استفاده کنیم.» از این‌رو یکی از مقام‌های سابق اطلاعاتی دولت اسرائیل به روزنامه وال‌استریت می‌گوید:«ما به تنش با [حکومت] ایران بسیار نزدیکیم.»