با افزایش نگرانی‌ها درباره خشکسالی، ایتالیا به دنبال فناوری آب اسرائیل است

بزرگ‌ترین هیئت شرکت‌های آبرسانی ایتالیایی به تل آویو سفر کرد تا از تجارب موفقیت‌ اسرائیل در حوزه فناوری آب بهره‌مند شود

هیئت بزرگی از شرکت‌های آبرسانی ایتالیایی به‌تازگی سفر خود به اسرائیل را به پایان رساندند. اعضای این هیئت که به دنبال همکاری و مشارکت با اسرائیل در زمینه فناوری‌های آب بودند، با نمایندگان استارت‌آپ‌ها، مقام‌های دولتی و موسسات تجاری اسرائیلی دیدار کردند.

ایتالیا با بدترین خشکسالی حدود ۷۰ سال اخیر در این کشور دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

به گزاش تایمز اسرائیل، این گروه ایتالیایی متشکل از ۲۲ شرکت آبرسانی و سه شرکت مهندسی بود که اوایل ماه جاری به میزبانی یک موسسه اسرائیلی، به این کشور سفر کردند. این موسسه وظیفه تسهیل فرصت‌های تجاری، مشارکت‌ و ایجاد اتحادهای راهبردی زیر نظر وزارت اقتصاد و صنعت اسرائیل، را بر عهده دارد

ملاقات این دو گروه در تل‌آویو و اورشلیم انجام شد؛ آن‌ها در اجلاس فناوری نوآوری آب اسرائیل شرکت کردند، به بازدید کارخانه‌های نمک‌زدایی، تصفیه و حفاظت از آب  رفتند و با استارت‌آپ‌های اسرائیلی در زمینه فناوری آب رایزنی کردند.

آمی لوین، مدیر بخش اروپا در وزارت اقتصاد و صنعت اسرائیل، در این زمینه گفت که آن‌ها از روز اول با چالش‌های آبی مواجه بوده‌اند؛ زیرا واقع شدن در منطقه‌ای کم‌باران و نیاز شدید به تولیدات کشاورزی پایدار برای تغذیه جمعیت این کشور کار ساده‌ای نبود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در این اجلاس، ضمن اشاره به موفقیت اسرائیل برای ارائه راه‌حل‌های نوآورانه در زمینه آب گفت که درصد استفاده مجدد از آب در اسرائیل بالاترین درصد در جهان است. به گفته او، اسرائیل حدود ۹۰ درصد از فاضلاب خود را عمدتا برای کشاورزی، بازیابی می‌کند.

طبق آمار موسسه صادرات اسرائیل در سال ۲۰۱۹، حدود ۲۵۰ شرکت در حال توسعه فناوری‌ها و تجهیزات آب در اسرائیل‌اند و این کشور سالانه حدود ۲.۴ میلیارد دلار فناوری و تجهیزات آب صادر می‌کند. در این کشور، بیش از ۱۸۰ استارت‌آپ در زمینه‌های تصفیه آب و فاضلاب، آبیاری، مدیریت شبکه آب، فناوری‌های نمک‌زدایی و تشخیص کیفیت آب فعالیت می‌کنند.

اسرائیل دست‌کم ۵۲ شرکت آب دارد که با همکاری شهرداری‌ها و شوراهای منطقه‌ای مجزا، عملیات‌ها و خدمات آب‌رسانی به ساکنان را اداره می‌کنند.

ایتالیا در حال حاضر با یکی از بدترین خشکسالی‌های هفت دهه اخیر به‌ویژه در مناطق شمالی خود، مواجه است. مقام‌های این کشور نگران‌اند که اگر به‌زودی باران کافی نبارد، آب لازم برای آشامیدن و آبیاری مزارع و باغ‌ها در سراسر شمال ایتالیا در دسترس نباشد.

خشک شدن رود «پو» در شمال ایتالیا که از تورین تا ونیز می‌گذرد، تامین آب آشامیدنی در مناطق پرجمعیت و صنعتی ایتالیا را به خطر می‌اندازد و آبیاری را در مهم‌ترین بخش کشاورزی این کشور با مشکل مواجه می‌کند. این منطقه به عنوان دره غذای ایتالیا شناخته می‌شود و پنیر پارمزان، گندم و گوجه فرنگی، برنج و انگورهای معروف در این منطقه تولید می‌شوند. با این حال، این منطقه بیش از ۱۱۰ روز است که بارندگی نداشته و بارش برف امسال هم ۷۰ درصد کاهش یافته است.

افزون بر آن، سفره‌های زیرزمینی نیز در حال خالی‌ شدن‌اند. کارشناسان بابت این موضوع هم نگران‌اند که دمای ۲ درجه سانتی‌گراد (۳.۶ درجه فارنهایت) بالاتر از میانگین فصلی، یخچال‌های طبیعی کوچک باقیمانده در بالای کوه‌های آلپ را ذوب کند و حوضه آبی پو را بدون مخازن آبی تابستانی باقی بگذارد. همه این عوامل بدترین خشکسالی در ۷۰ سال گذشته در ایتالیا را پدید آورده‌اند.

به گفته متخصصان ایتالیایی،‌ سیستم‌های آبیاری و عملیات تولید انرژی این کشور در معرض خطرند زیرا اگر رود پو خشک شود، نیروگاه‌های برق‌آبی متعددی متوقف خواهند شد؛ آن هم درست در زمانی که جنگ اوکراین قیمت انرژی در سراسر اروپا را افزایش داده است.

بیشتر از جهان