طرح هفته کاری چهارروزه با برخی مشاغل سازگار است

مقام‌ها یک طرح آزمایشی را که مشاغل بریتانیا در حال اجرای آن‌اند، از نزدیک زیرنظر دارند

گروهی از کارمندان در مورد طراحی این پروژه و چگونگی سیاست کاهش ساعات کاری بدون کسر دستمزد بحث کردند - Pexels

در حالی که بزرگ‌ترین طرح آزمایشی جهان برای کاهش ساعات کاری در بریتانیا آغاز شده است، مقام‌های دولتی پذیرفته‌اند که یک هفته‌ کاری چهارروزه ممکن است با برخی مشاغل سازگار باشد.

ایندیپندنت می‌داند که مقام‌های وزارت کسب‌وکار، انرژی و راهبرد صنعتی (بی‌ئی‌آی‌اس) بر این برنامه آزمایشی نظارت دارند و برای کسب اطلاعات بیشتر، قبلا با سازمان‌دهندگان این مطالعه دیدار کرده است.

گروهی از کارمندان این وزارتخانه در مورد طراحی این پروژه و چگونگی سیاست کاهش ساعات کاری بدون کسر دستمزد بحث کردند.  

اما دولت اعلام کرد که برای عملی کردن هفته کاری چهارروزه در سطح ملی، «هیچ برنامه‌ای» ندارد و کاهش ساعات کاری به «انتخاب فردی» مشاغل و کارگران بستگی دارد.

یک مقام‌ بی‌ئی‌ای‌اس به نمایندگی از پل اسکالی، وزیر بازرگانی، در نامه‌ای به سازمان‌دهندگان این طرح گفت: «دولت متعهد است از انعطاف‌پذیری کاری برای افراد و مشاغل حمایت کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«هفته کاری چهار روزه ممکن است با برخی کارکنان  و کارفرمایان سازگار باشد؛ اما به باور دولت، این رویکرد را نمی‌توان برای همه به صورت یکسان به کار برد.»

در این ماه، بیش از سه هزار و ۳۰۰ کارگر در ۷۰ شرکت بریتانیایی، از رستوران‌های بیرون‌بر محلی گرفته تا شرکت‌های بازاریابی و مالی، هفته‌ کاری چهارروزه بدون کسر دستمزد را به‌صورت آزمایشی شروع کردند.

این طرح آزمایشی شش ماهه- که با مشارکت فور دی ویک گلوبال و اتاق فکر اوتونومی (Autonomy)، فور دی ویک کمپین و پژوهشگران دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد و کالج بوستون سازماندهی شد- بزرگ‌ترین [طرح آزمایشی] در نوع خود در جهان است.

جو رایل، مدیر فور دی ویک کمپین، پس از ملاقات با مقام‌های بی‌ئی‌آی‌اس، به ایندیپندنت گفت: «نظارت دقیق دولت بر طرح آزمایشی هفته کاری چهارروزه بسیار دلگرم‌کننده است.»

«سیاستمداران احزاب مختلف در وست مینستر، دیگر نمی‌توانند حرکت روبه‌رشد جامعه بریتانیا به سوی هفته کاری چهارروزه را نادیده بگیرند.»  

«هفته کاری چهارروزه بدون کسر حقوق آینده کار است و برای اقتصاد، بهره‌وری و اساسا رفاه کارگران مزایای زیادی به همراه دارد.»

«به‌روزرسانی ساعات کاری مدت‌ها است که به تاخیر افتاده و زمان عملی کردن این ایده فرا رسیده است.»

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره این جلسه، گفت: «دولت هیچ برنامه‌ای برای اجرایی کردن هفته کاری چهار روزه ندارد.»

«بلکه رویکرد ما مبتنی بر انتخاب فردی است؛ به طوری که افراد و کارفرمایان در سرتاسر بریتانیا بتوانند بهترین برنامه‌ریزی کاری را برای خود انجام دهند.»

پژوهشگران طرح آزمایشی قبلی کاهش چشمگیر ساعات کاری در ایسلند را «کاملا موفقیت‌آمیز» ارزیابی کردند و از آن موقع شاهد بوده‌ایم که برخی اتحادیه‌های کارگری محلی پیوسته درباره کاهش ساعت کاری گفت‌وگو می‌کنند.

این مطالعه نشان داد که کاهش زمان صرف‌شده در محل کار اغلب باعث می‌شود بهره‌وری کارگران افزایش یابد و کارگران به‌طور قابل‌توجهی شادتر و سالم‌ترند.

آخرین رهبر حزب کارگر در بریتانیا ایده انتقال تدریجی کارگران به سوی هفته کاری چهارروزه را بررسی کرد، اما این ایده در زمان کی‌یر استامر حفظ نشد.  

© The Independent

بیشتر از جهان