نشست سه‌جانبه سران مصر، بحرین و اردن در آستانه سفر بایدن به خاورمیانه

نشست رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به‌علاوه سه کشور مصر، اردن و عراق، قرار است ماه ژوئیه در شهر جده عربستان سعودی با حضور رئیس جمهوری ایالات متحده برگزار شود

ملک حمد، السیسی و ملک عبدالله در شرم‌الشیخ مصر درباره همکاری‌ سه‌جانبه برای ارتقای امنیت و ثبات منطقه گفت‌وگو کردند- Twitter/ @Petranews

رهبران سه‌کشور مصر، بحرین و اردن، روز یکشنبه، ۲۹ خردادماه، در نشستی سه‌جانبه در شرم‌الشیخ مصر، همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف و همچنین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کردند. 

به‌گزارش عرب‌نیوز، نشست منطقه‌ای ماه آینده (ژوئیه) در جده عربستان سعودی که قرار است با حضور جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، برگزار شود، در راس دستورکار این نشست سه‌جانبه بود. 

جو بایدن قرار است روزهای ۲۴ و ۲۵ تیرماه (۱۵ و ۱۶ ژوئیه) برای نخستین‌بار به‌عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده به عربستان سعودی سفر کند و در جده با حضور در نشست رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به‌علاوه سه کشور مصر، اردن و عراق، درباره  مسائلی ازجمله بحران انرژی، جنگ در اوکراین و یمن، پرونده هسته‌ای ایران، امنیت سایبری و امنیت غذایی گفت‌وگو کند.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، حمد بن‌عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین، و ملک عبدالله، پادشاه اردن، در آستانه نشست ماه آینده، در شرم‌الشیخ گردهم آمدند و بر لزوم گسترش همکاری‌های سه‌جانبه در همه بخش‌ها برای تحقق آرمان‌ها و منافع مردم این سه کشور و همچنین ارتقای امنیت و ثبات منطقه تاکید کردند.

این سه رهبر ضمن استقبال از نشست رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی) به‌همراه رهبران سه کشور اردن، مصر و عراق (GCC+3) و ایالات متحده در ماه ژوئیه که به میزبانی عربستان سعودی برگزار می‌شود، بر لزوم ادامه کار برای افزایش اقدام‌های مشترک اعراب به‌منظور غلبه بر چالش‌های مرتبط با امنیت غذایی، افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های انرژی با توجه به تحولات جهانی تاکید و چگونگی تلاش‌ در راستای دستیابی به راه‌حل‌های سیاسی برای بحران‌های منطقه‌ای و همچنین مقابله با تروریسم در یک رویکرد جامع، را بررسی کردند.

آن‌ها همچنین در نشست روز یکشنبه بر لزوم حمایت از مبارزات «مشروع» فلسطینیان و «راه‌حل دو دولتی» که به ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ با بیت‌المقدس شرقی به‌عنوان پایتخت، تاکید کردند.

بنابر گزارش‌ها، در کنار این نشست سه‌جانبه، السیسی و ملک حمد در یک دیدار دوجانبه نیز درباره تقویت همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کردند.

سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر درباره این دیدار گفت: «رئیس جمهور السیسی بر افتخار مصر به پیوندهای تاریخی که دو کشور و ملت برادر را متحد می‌کند، تاکید کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «مصر مایل است همکاری‌های دوجانبه با بحرین در زمینه‌های مختلف و سرعت هماهنگی مشترک در راستای تحول‌ها در خاورمیانه را تقویت کند و همچنین وحدت و اقدام مشترک اعراب در مواجهه با چالش‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی را افزایش دهد.»

ملک حمد بن‌عیسی آل‌خلیفه نیز اعلام کرد سفرش به مصر «ادامه روابط تاریخی و برجسته‌ای است که دو کشور، دولت‌ها، مردم و سرنوشت و آینده مشترک آن‌ها را به هم پیوند می‌زند.»

پادشاه بحرین همچنین با اشاره به «توسعه بزرگ و کیفی در روابط مصر-بحرین در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، توسعه‌ای و دیگر زمینه‌های مورد علاقه مشترک»، به تعمیق روابط با این کشور و ملت شمال آفریقا ابراز علاقه و از «نقش محوری و محکم مصر به‌عنوان پایه اصلی امنیت و ثبات در منطقه و تلاش‌های آن کشور برای پیشبرد اقدام‌های مشترک اعراب در همه سطوح» تقدیر کرد.

برگزاری نشست ائتلاف چهارگانه غرب آسیا همزمان با سفر بایدن به خاورمیانه

جو بایدن در سفر ماه آینده خود به خاورمیانه، علاوه‌بر عربستان سعودی، به اسرائیل و کرانه باختری نیز سفر خواهد کرد و همچنین اعلام شده است که در جریان این سفر، قرار است ایالات متحده، هند، اسرائیل و امارات متحده عربی، یک ائتلاف چهارگانه جدید با عنوان (I2U2) تشکیل دهند. این عنوان متشکل از نخستین حرف نام چهار کشور است که دوتای آن‌ها با حرف آی (I) انگلیسی آغاز می‌شوند و دو کشور دیگر با حرف (U) انگیسی. 

رهبران چهار کشور قرار است نشستی مجازی برگزار کنند  و به گفته جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، درباره حوزه‌های مختلف همکاری ازجمله بحران جهانی غذا و مسئله امنیت غذایی، تغییرات اقلیمی، تولید نفت و جنگ یمن گفت‌وگو کنند.

ایده اولیه شکل‌گیری ائتلاف چهارگانه (I2U2) به اکتبر سال گذشته و پس از پیمان ابراهیم بین اسرائیل و امارات متحده عربی برمی‌گردد که با هدف رسیدگی به مسائل مربوط به امنیت دریایی، زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل در منطقه مد نظر قرار گرفت.