نخستین رئیس‌جمهوری چپ‌گرا در کلمبیا؛ عضو پیشین جنبش چریکی

طرح‌های پترو، به‌ویژه ممنوعیت برنامه‌های جدید نفتی، بعضی از سرمایه‌داران را شوکه کرد

گوستاوو پترو، عضو پیشین جنبش چریکی ام-۱۹ (M-19) که تغییرات اجتماعی و اقتصادی بنیادی را وعده داده است، روز یکشنبه پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری کلمبیا شد؛ او اولین ترقی‌خواه در تاریخ این کشور است که رئیس‌جمهوری می‌شود.

پترو با اختلاف نامنتظره حدود ۷۱۶ هزار و ۸۹۰ رای، رودولفو هرناندز، غول صنعت ساخت‌وساز، را شکست داد. این دو در نظرسنجی پیش از انتخابات، شانس برابری داشتند.

عضو جناح چپ، شهردار پیشین بوگوتا و سناتور فعلی، وعده داد که با تحصیلات رایگان دانشگاهی، اصلاح حقوق بازنشستگی و بستن مالیات‌های بالا بر زمین‌های بی‌بازده، با نابرابری مبارزه کند. او با ۵۰.۵ درصد در برابر ۴۷.۳ درصد، بر هرناندز پیروز شد.

طرح‌های پترو- به‌ویژه ممنوعیت برنامه‌های جدید نفتی- بعضی از سرمایه‌داران را شوکه کرده؛ با این حال او قول داده است که به قراردادهای جاری متعهد بماند.

الخاندرو فوررو، ۴۰ ساله، یکی از حامیان او که از صندلی چرخدار استفاده می‌کند، در جشن کارزار پترو در بوگوتا، هنگام اعلام نتایج، گریه کرد.

فررو که شغلی ندارد گفت: «سرانجام، خدا را شکر. من می‌دانم که او رئیس‌جمهوری خوبی می‌شود و به ماهایی که کمترین امتیازها را داریم، کمک خواهد کرد. قرار است تغییرات خوبی رخ دهد.»

این کارزار سومین تلاش پترو برای ریاست‌جمهوری بود و پیروزی‌ او این کشور آند [اشاره رشته‌کوه معروف آمریکایی جنوبی] را به فهرست کشورهای آمریکای لاتین که ترقی‌خواهان را در سال‌های اخیر انتخاب کرده‌اند، اضافه کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پترو ۶۲ ساله گفت که وقتی به دلیل همکاری با چریک‌ها در بند بود، نیروهای نظامی او را شکنجه کرده‌اند. پیروزی احتمالی‌ او باعث شد مقام‌های بلندپایه نیروهای مسلح برای تغییر آماده شوند.

فرنسیا مارکز، معاون فعلی پترو، یک مادر مجرد که سابقا خانه‌دار بود، اولین زن آفریقایی-کلمبیایی خواهد بود که معاون ریاست‌جمهوری می‌شود.

پدرو وارگاس، نگهبان امنیتی ۴۸ ساله در جنوب غربی بوگوتا، یکشنبه صبح گفت: «امروز من برای دخترم رای می‌دهم- او دو هفته پیش ۱۵ ساله شد و فقط یک هدیه خواست: اینکه من به پترو رای بدهم.»

وارگاس که به گفته خود معمولا اصلا رای نمی‌داد، افزود: «امیدوارم این مرد آرزوهای دخترم را برآورده کند؛ او [دخترم] به وعده‌های او خیلی ایمان دارد.»

پترو همچنین وعده داد که توافقنامه صلح ۲۰۱۶ با شورشیان فارک را به‌طور کامل اجرا کند و به دنبال مذاکره با چریک‌های هنوز فعال ئی‌ال‌ان (ELN) باشد.

او پس از آشفتگی‌های موجود در شمارش آرای کنگره در ماه مارس، تردیدهایی را در مورد درستی این آرا مطرح کرد و پیش از این در روز یکشنبه، به رای‌دهنگان توصیه کرد که برگه‌های رایشان را بررسی کنند تا هیچ گونه علامت نامربوطی که آن‌ها را نامعتبر کند، نداشته باشند.

هرناندز که به عنوان شهردار بوکارامانگا خدمت می‌کرد، رقیب غافلگیرکننده‌ای در دور آخر رقابت‌ها بود و قول داد که دولت را کوچک کند و با جلوگیری از فساد، برای برنامه‌های اجتماعی بودجه فراهم کند.

او همچنین وعده داده بود که در راستای مبارزه با قاچاق مواد مخدر، برای معتادان مواد مخدر رایگان تهیه کند.

هرناندز بر خلاف لفاظی‌های ضداختلاس خود، به اتهام دخالت در یک مناقصه مدیریت زباله به نفع شرکتی که پسرش برای آن تبلیغ می‌کرد، تحت بازرسی در مورد فساد قرار گرفت. او منکر تخلف شد.

دیه‌گو مولانو، وزیر دفاع، یکشنبه بعدازظهر، به خبرنگاران گفت که قتل یک داوطلب انتخابات در گواپی از استان کائوکا تحت بررسی است.

به گفته مسئول ثبت اسناد، آن‌ها به دلیل بارش باران شدید در بعضی از قسمت‌های این کشور، مجبور شدند ۶۰ مرکز رای‌گیری را جابه‌جا کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان