نگرانی از تهدیدهای ایران، وزیر خارجه اسراییل به ترکیه می‌رود

یائیر لاپید در این سفر با مولود چاووش‌اوغلو دیدار می‌کند که ماه گذشته به اسراییل سفر کرده بود

تصویر آرشیوی از ملاقات وزیران خارجه اسراییل و ترکیه-ASSI EFRATI/GPO

با ادامه نگرانی‌ها درباره در معرض خطر بودن شهروندان اسراییل در ترکیه باتوجه به فعال بودن «هسته‌های ترور» حکومت ایران در ترکیه، یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسراییل پنجشنبه این هفته به ترکیه سفر می‌کند.

لاپید در این سفر با مولود چاووش‌اوغلو دیدار می‌کند که ماه گذشته به اسراییل سفر کرده بود.

اسراییل هفته گذشته به شهروندانش درباره سفر به ترکیه هشدار داد و گفت آنها در معرض ترور یا آدم‌ربایی قرار دارند. اقداماتی که به گفته مقامات اسراییل، حکومت ایران در صدد انجام آن است تا انتقام کشته شدن حسن صیادخدایی، از فرماندهان نیروی قدس سپاه در قلب تهران را بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات تهران می‌گویند اسراییل عامل ترور صیادخدایی است اما مقامات تل‌آویو این اتهام را تایید یا رد نکرده‌اند.

شبکه رادیویی کان اسراییل هفته گذشته گزارش داد که طرح ترور شهروندان اسراییلی در خاک ترکیه که حکومت ایران دستور آن را داده بود، خنثی شده است. با این حال گزارش‌های رسانه‌ها و مقامات اسراییل حاکی از آن است که «ماموران ایرانی» هنوز در ترکیه فعال‌اند.

در حال حاضر سطح هشدار سفر به ترکیه برای اسراییلی‌ها به درجه ۴ که بالاترین درجه هشدار است، افزایش یافته است. همچنین لاپید از شهروندان اسراییلی خواسته است که هرچه زودتر ترکیه را ترک کنند.

مقامات تهران در واکنش به این هشدارها گفتند که جمهوری اسلامی به اسراییل در زمان و مکان مناسب پاسخ می‌دهد اما نه در کشور ثالث.

با این حال گزارش رسانه‌های اسراییل حاکی از آن است که مقامات ترکیه درباره استفاده از خاک کشورشان برای آسیب زدن به کشور دیگر به تهران هشدار جدی و قاطع داده‌اند.

روز یکشنبه اسحاق هرتزوگ، رییس‌جمهوری اسراییل نیز در گفت‌و‌گوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه از اقدام او برای خنثی کردن تهدید‌های جمهوری اسلامی ایران علیه اسراییلی‌ها تشکر کرد. او در عین حال هشدار داد که تهدیدها پایان نیافته است.

همزمان نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسراییل هم درباره تلاش جمهوری اسلامی برای ضربه‌زدن به اسراییلی‌ها هشدار داد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسراییل هم برآمادگی کشورش برای استفاده از گزینه‌های تهاجمی علیه ایران تاکید کرده است.

بیشتر از جهان