رهبر نامریی طالبان حکم چگونگی تشکیل «مدرسه‌های جهادی» را صادر کرد

در حکم هبت‌الله آخوند‌زاده آمده است که «شیخ‌های پرآوازه» باید در مدرسه‌ها استخدام شوند

بیشتر رهبران و جنگجویان طالبان در مدرسه‌های دینی افغانستان و پاکستان آموزش دیده‌اند-منبع ایندیپندینت فارسی

بر اساس حکمی که هبت‌الله آخوندزاده، رهبر نامریی طالبان، صادر کرده است، امور «مدرسه‌های جهادی» طالبان را ۱۰ شیخ و استاد و دو کارمند اداری و چهار کارمند خدماتی  پیش خواهند برد.

در این حکم ملا هبت‌الله آخوندزاده که به زبان پشتو نوشته شده است، چگونگی تشکیل و شهریه «مدرسه های جهادی» توضیح داده شده است. بر این مبنا، سه «شیخ الحدیث» با حقوق ماهانه ۲۵ هزار افغانی، سه «شیخ موقوف‌علیه» با حقوق ماهانه ۲۰ هزار افغانی، سه «استاد فنون» با حقوق ماهانه ۱۵ هزار افغانی، و یک «استاد دارالحفاظ» با حقوق ماهانه ۲۰ هزار افغانی در یک مدرسه کار خواهند کرد.

هبت‌الله آخوند‌زاده در این حکم نوشت که شماری از مدرسه‌ها می‌توانند یک شیخ را از بخش‌های دیگری به گونه «فوق‌العاده» در مدرسه‌شان استخدام کنند. آخوندزاده تاکید کرد که مدرسه‌ها باید بکوشند تا شیخ‌های «پرآوازه» را در مدرسه‌های جهادی استخدام کنند.

طبق این حکم رهبر نامریی طالبان، در هر مدرسه جهادی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ طالب آموزش خواهند دید. شهریه دریافتی هر فرد در این مدرسه‌ها ۱۵۰ افغانی خواهد بود.

این حکم رهبر طالبان نشان می‌دهد که این گروه تمامی کارهای اداری، اقتصادی، و سیاسی حکومت خود را بر اساس چنین حکم‌هایی انجام می‌دهد.

طبق این حکم، هر مدرسه هشت کارمند خدماتی خواهد داشت و طالبان به آنان ماهیانه ۱۵ تا ۲۵ هزار افغانی حقوق خواهند پرداخت.

بیشتر رهبران و جنگجویان طالبان در مدرسه‌های دینی افغانستان و پاکستان آموزش دیده‌اند. 

آگاهان و تحلیل‌گران سیاسی معتقدند که مدارس دینی مراکز ترویج افراطی‌گری بوده‌اند و کودکان و نوجوانان در این مدارس، چنین آموزش‌هایی می‌بینند.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیشتر دانش‌آموزانی که به این مدارس می‌روند، کودکان فقیر روستایی‌اند.

ملا هبت‌الله آخوند‌زاده که «قاضی‌القضات» طالبان بود، پس از آنکه اختر منصور، جانشین ملاعمر، نخستین رهبر طالبان، در سال ۲۰۱۶ میلادی در یک حمله هوایی نیروهای امریکایی در یک منطقه مرزی افغانستان و پاکستان کشته شد، به جایگاه رهبری این گروه دست یافت.

پیش از این نشریه «فارین پالیسی»، روزنامه ۸ صبح، و سی‌ان‌ان به نقل از منابعی در میان طالبان، گزارش‌هایی از مرگ احتمالی هبت‌الله آخوندزاده منتشر کرده‌اند.

گزارش فارین پالیسی و سی‌ان‌ان حاکی از آن بود که هبت‌الله آخوند‌زاده در یک حمله انتحاری در کویته پاکستان کشته شده است.

طالبان پیش از این دو سال مرگ ملاعمر، نخستین رهبر خود، را پنهان کرده بودند. مرگ ملا عمر در سال ۲۰۱۳ در پاکستان رخ داد، اما طالبان تا سال ۲۰۱۵ آن را پنهان نگه داشتند.

بیشتر از جهان