آیا جو بایدن بار دیگر نامزد ریاست‌ جمهوری حزب دموکرات خواهد بود؟‌

در حال حاضر ۴۰ درصد کسانی که در سال ۲۰۲۰ به بایدن رای دادند، باور دارند که او نباید بار دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود

بایدن در جمع‌های خصوصی هم تاکید کرده است که دوباره نامزد خواهد شد- Official White House Photo by Adam Schultz

بیش از دو سال پیش از انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴، برخی چهره‌های حزب دموکرات مطمئن نیستند آیا جو بایدن، رئیس ‌جمهوری ۷۹ ساله آمریکا،‌ باید بار دیگر نامزد این حزب باشد، یا نه. بایدن بارها تاکید کرده است در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت خواهد کرد؛ اگرچه در صورت پیروزی در این انتخابات او در آغاز دوره دوم ریاست ‌جمهوری‌اش، ۸۳ ساله خواهد بود. بایدن هم‌اکنون نیز مسن‌ترین رئیس ‌جمهوری تاریخ آمریکا به‌حساب می‌آید. 

روزنامه «وال استریت ژورنال» روز یکشنبه، ۱۹ ژوئن، در گزارشی نوشت که مقام‌های حزب دموکرات در واشنگتن و برخی ایالت‌های کلیدی نگران سن بالای بایدن و نرخ پایین محبوبیت او در میان مردم‌اند، ولی در عین حال به نظر می‌رسد که قصد کنار گذاشتن او را هم ندارند، چون هنوز جانشین بهتری برای او پیدا نکرده‌اند.  

برنی سندرز، سناتور ایالت ورمانت و چهره اصلی جناح چپِ حزب دموکرات که خود یک سال از بایدن بزرگ‌تر است، چند روز پیش در مقاله‌ای در روزنامه «گاردین» گفته بود که حزب دموکرات اگر تغییر جهت ندهد و سیاست‌های مترقی‌تری اتخاذ نکند، با شکست‌های بدی مواجه خواهد شد. اما او گفته است اگر بایدن دوباره نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، او را به چالش نخواهد کشید. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا، نیز گفته است که به هیچ وجه نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ نخواهد شد. 

الکساندرا اوکاسیا کورتز، عضو دموکرات مجلس نمایندگان و از دیگر چهره‌های جناح چپ دموکرات‌ها، گفته است هنوز تصمیم نگرفته که از بایدن حمایت کند یا نه، و این تصمیم به وقتش گرفته خواهد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع نزدیک به مشاورهای بایدن به «وال‌استریت ژورنال» گفت که بایدن در جمع‌های خصوصی هم تاکید کرده است دوباره نامزد خواهد شد. او گفت، در پی انتخابات میان‌دوره‌ای سال جاری، احتمالا حوالی بهار سال ۲۰۲۳، بایدن رسما نامزدی خود را اعلام خواهد کرد.

با این حساب، دموکرات‌ها چند ماه وقت دارند در این مورد تصمیم بگیرند. اعلام احتمالی نامزدی دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری سابق جمهوری‌خواه، نیز بر محاسبات آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

چند عامل باعث شده است که برخی از دموکرات‌ها به فکر کنار گذاشتن بایدن باشند: نرخ پایین محبوبیت او میان مردم،‌ به بن‌بست خوردن برنامه‌های تقنینی رئیس جمهوری در کنگره، و افزایش سرسام‌آور و کم‌سابقه تورم. در نظرسنجی ماه مارس «وال‌استریت ژورنال» تقریبا نیمی از تمام شهروندان بزرگسال و یک سوم دموکرات‌ها گفتند باور ندارند که بایدن دوباره نامزد شود و به سن بالای او اشاره می‌کردند. نظرسنجی «یاهو نیوز/یوگاو» در هفته گذشته نشان داد که ۴۰ درصد کسانی که در سال ۲۰۲۰ به بایدن رای دادند، باور دارند که او نباید دوباره نامزد شود، در عوض ۳۷ درصد با نامزد شدن او موافقند. این ارقام در نظرسنجی یک ماه پیش برعکس بود.

در صورت کناره‌گیری بایدن، کامالا هریس، معاون او، از جمله کسانی است که شانس بالایی دارد تا در انتخابات سال ۲۰۲۴ نامزد اصلی دموکرات‌ها باشد. از این جهت، انتظار می‌رود اگر او وارد میدان رقابت شود، کم‌تر کسی قصد به چالش کشیدن او را خواهد داشت. اما میزان محبوبیت هریس نیز نزد مردم بهتر از بایدن نیست. از دیگر نامزدهای سال ۲۰۲۰، احتمال نامزدی دوباره ایمی کلوبچار، سناتور مینه‌سوتا، و پیت بوتیگج، وزیر ترابری، هم مطرح است. از چهره‌های درونی دولت بایدن، میچ لاندریو (مشاور ارشد برای هماهنگی زیرساخت‌ها)، فیل مورفی (فرماندار نیوجرسی)، و گاوین نیوسام (فرماندار کالیفرنیا) به عنوان نامزدهای احتمالی ریاست‌ جمهوری مطرح شده‌اند.

بیشتر از جهان