راه حل نماینده مجلس شورای اسلامی: ازدواج زنان ایرانی با شیعیان خارجی

بانکی‌پور، از نمایندگان مجلس یازدهم، پیشنهاد کرده دختران ایرانی بالای ۳۰ سال به دلیل کمبود پسر مجرد، با شیعیان خارجی ازدواج کنند

کاربران فضای مجازی سخنان بانکی‌پور را غیرکارشناسی، غیرمسئولانه و توهین به زنان ایرانی دانستند- ATTA KENARE / AFP

روز یکشنبه ۲۹ خرداد فضای مجلس شورای اسلامی تحت تاثیر مصاحبه جنجالی نماینده اصفهان قرار گرفت.

 در این جلسه، برخی از نمایندگان نسبت به اظهارات امیرحسین بانکی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت واکنش نشان دادند و با توهین‌آمیز خواندن پیشنهاد «ازدواج بین‌المللی» از او خواستند که از زنان ایرانی عذرخواهی کند. 

توصیه نماینده مجلس چه بود؟

امیرحسین بانکی‌پور، سرلیست نمایندگان اصفهان در گفتگویی با ایسنا که روز شنبه ۲۸ خرداد منتشر شد، به دفاع از قانون جوانی جمعیت پرداخت. او در بخش‌هایی از گفته‌هایش به عنوان راهکاری برای افزایش میزان ازدواج و فرزندآوری، دو پیشنهاد «ازدواج همسالان» و «ازدواج بین‌المللی» را مطرح کرد. 

این نماینده مجلس با اشاره به این که تعداد دختران و پسران در آستانه ازدواج و زیر ۳۰ سال در ایران فعلا تناسب دارد، مهم‌ترین مشکل را ازدواج زنان مجرد یا مطلقه و همسر از دست داده بالای ۳۰ سال دانست و گفت: «آمار دختران مجرد بالای ۳۰ سال با توجه به سرشماری صورت گرفته در سال ۹۵ چیزی در حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را نشان می‌دهد و آمار زنان بالای ۳۰ سال مجردی که در این سن یا مطلقه‌اند یا به هر دلیل همسر خود را از دست داده‌اند هم بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر است، یعنی روی هم دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مجرد ۳۰ تا ۵۰ ساله وجود دارد که اگر بخواهند طبق عرف ازدواج‌ها با فردی متوسط پنج سال بزرگ‌تر از خود ازدواج کنند، این تعداد پسر مجرد وجود ندارد.»

بانکی‌پور به این گروه پیشنهاد کرد که با مردان همسن و کوچکتر از خود ازدواج کنند «به شرط آن که شکسته نشده باشند و نشاط خود را حفظ کرده باشند» یا ازدواج بین‌المللی کنند به این معنی که «این قشر از دختران مجرد با توجه به کمبود پسر مجرد در کشور با مسلمانان و شیعیان علاقه‌مند به ایران ازدواج کنند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، «از این طریق نه تنها توسعه فرهنگی اتفاق می‌افتد و ارتباطات بین‌المللی تقویت می‌شود، بلکه این نسبیت به هم ریخته نیز بر طرف می‌شود.»

نماینده اصفهان سپس در پاسخ به این سوال که در چنین صورتی مشکل فرهنگی قومیت‌ها چه می‌شود؟ پاسخ داد: «افرادی که به عشق ایران و اسلام در کشور و از ملیت‌های آمریکایی، اروپایی و آفریقایی و آسیایی هستند آنقدر عاشق یادگیری اسلام و دین و تشیع هستند که حتی جایگاه ویژه خود در کشورهای مبدا را هم ترک کرده و به ایران آمده‌اند. در این افراد آنچنان تعلق اعتقادی بالا است که مسئله فرهنگ را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.»

از اعتراض در فضای مجازی تا انتقاد در مجلس

پس از انتشار این گفته‌ها، کاربران فضای مجازی نسبت به آن واکنش گسترده‌ای نشان دادند و چنین توصیه‌هایی را غیرکارشناسی، غیرمسئولانه و توهین به زنان ایرانی دانستند. پس از آن، نوبت نمایندگان مجلس بود که به اظهارات همکارشان واکنش نشان دهند. 

به گزارش ایسنا، در حالی که نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه، مشغول بررسی موادی از طرح اصلاح قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری بودند، به یکباره نمایندگان زن مجلس مقابل صندلی امیرحسین بانکی‌پور نماینده اصفهان و رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی حاضر شده و انتقاداتی را به صحبت‌های اخیر او در باره توصیه‌اش پیرامون ازدواج بین‌المللی دختران مجرد مطرح کردند؛ انتقاداتی که به گفته یکی از نمایندگان زن مجلس با دفاع بانکی‌پور از صحبت‌هایش روبه‌رو شد.

پس از آن تعدادی از نمایندگان مرد مجلس هم به این جمعیت پیوسته و هنگامی که از موضوع مطلع شدند، به گفته‌های او واکنش نشان دادند. 

امیرحسین بانکی‌پور در پاسخ به انتقاد نمایندگان مجلس، توپ را در زمین رسانه‌ها انداخت، مدعی شد که حرف‌هایش تقطیع شده و «از طرف رسانه‌ها» از زنان عذرخواهی کرد. 

او با بیان این که «همه ما مجلسی‌ها می‌دانیم رسانه‌های معاند سخنان نمایندگان را تقطیع می‌کنند و به تخریب مجلس می‌پردازند» گفت: «از نمایندگان مجلس که خودشان زمانی قربانی تقطیع شده‌اند، انتظار دارم هر وقت در پیامکی اظهارنظری را می‌خوانند ابتدا صحبتهای کامل طرف مقابل را شنیده و بعد قضاوت کنند.»

نماینده اصفهان سپس توضیحاتش را این‌طور ادامه داد که «بحثی که در یک محیط علمی مطرح کردم این بود که مراجعاتی داشتیم از خانم‌هایی که با برخی از اندیشمندان خارج از کشور ازدواج کرده بودند اما شناسنامه ایرانی به فرزندانشان داده نشده است. با این که مجلس از سال‌ها پیش قانونی در این باره تصویب کرده  بود  در آن جا تاکید شد که مشکل قانونی نداریم و نباید مانع شویم اما صحبت‌هایم را تقطیع کرده و جو منفی ایجاد کردند.»

با این حال تعدادی از نمایندگان زن مجلس که از گفته‌های او قانع نشده بودند، از او خواستند که شخصا نسبت به این موضوع عذرخواهی کند و یکی از نمایندگان به او گفت که «آخرش هم عذرخواهی نکردی.»

«غیرت مجلس به جوش آمد»

فاطمه مقصودی، عضو فراکسیون زنان مجلس و از معترضان به گفته‌های بانکی‌پور، اظهارات او را سخیف دانست و به انتخاب گفت: «این یک اظهارنظر شخصی، کاملا سطحی و غیراصولی بود. ما ایرانی و اسلامی هستیم، اعتقادات و باورهای درونی، دینی و ملی در وجود ما موج می‌زند. اگر هم بخواهیم مشکل جمعیت را حل کنیم، به هیچ عنوان با اینگونه نسخه‌های خارج از باورها و عرف جامعه ما درمان‌پذیر نمی‌شود. با این اظهار نظر که غیرت مجلس را به جوش آورد، به شدت برخورد کردیم.»

او توضیحی در مورد شدت برخورد و پیامدهای این برخورد نداد و به دفاع بانکی‌پور از سخنان خود نیز اشاره نکرد.

نماینده مردم بروجرد همچنین تاکید کرد: «زمانی که رئیس فراکسیون زنان در مجلس به صورت منطقی با ایشان صحبت کردند، آقای بانکی‌پور درخواست فرصت برای پاسخگویی داشتند اما خواستند توجیه کنند که وضعیت بدتر شد. یعنی از تریبون مجلس، که تریبون ملی است، مطالبی را بیان کردند که خیلی بدتر بود. به طور کل باعث تاسف است که چنین مسئله‌ای به این شکل بازتاب پیدا کند.»

شیوا قاسمی‌پور، یکی دیگر از اعضای فراکسیون زنان مجلس نیز گفته‌های امیرحسین بانکی‌پور را بدون منطق و عقلانیت دانست و گفت که نمایندگان از توضیحات او قانع نشده‌اند. 

این نماینده مجلس تاکید کرد که «گفته‌های این شخص مربوط به شخص خودش است و برآیند مجلس نیست». 

خبرگزاری فارس نیز گزارش داد که رئیس کمیسیون ویژه رسیدگی به طرح جوانی جمعیت مجلس در پاسخ به تماس خبرنگار برای ادای توضیحات بیشتر در مورد طرح حاشیه‌ساز ازدواج بین‌المللی دختران ایرانی، فقط به بیان این جمله که «در این باره نشست خبری برگزار می‌کنم»، اکتفا کرد.