تب یونجه؛ علل، علائم و راه‌های درمان

عینک آفتابی و استفاده از مرهم بازدارنده مانند وازلین دور بینی، تماس گرده‌ها با چشم و بینی را دشوارتر می‌کند

تب یونجه، حساسیت به گرده‌ است که باعث می‌شود مبتلایان هنگام تماس دهان، بینی، چشم‌ها و گلوی خود با گرده‌ها، واکنش نشان دهند- Canva

کسانی که دچار «تب یونجه» (Hay fever) شده‌اند، به ویژه در حال حاضر دوران بسیار بدی را می‌گذرانند و بسیاری از افراد با نزدیک شدن تابستان عوارض «بسیار سختی» را گزارش می‌دهند.

این هفته، بریتانیا اولین موج گرما را در سال از سر گذراند و دمای هوا در بعضی قسمت‌های انگلستان تا بیش از ۳۲ درجه سانتی‌گراد بالا رفت و اداره هواشناسی را واداشت که هشدار موج گرمای درجه سه برای جنوب شرقی کشور اعلام کند.

دمای هوای گرم میزان گرده‌ها را به صورت انتشار کامل گرده‌های علف‌ها - که اکثریت قریب به اتفاق مبتلایان به تب یونجه به آن حساسیت دارند - در سراسر بریتانیا بالا یا خیلی بالا برد.

تب یونجه، حساسیت به گرده‌ است که باعث می‌شود مبتلایان هنگام تماس دهان، بینی، چشم‌ها و گلوی خود با گرده‌ها، واکنش نشان دهند.

اما اداره هواشناسی اعلام کرده است که در حالیکه [میزان پخش] گرده علف‌ها در حال حاضر به اوج خود نزدیک است، ولی تعداد آن‌ها در مقایسه امسال با سال‌های گذشته «چندان قابل اشاره نیست.»

پس چه چیزی سبب می‌شود که عارضه‌های تب یونجه امسال حال بدی ایجاد کند؟ تمام آنچه در این مورد می‌دانیم، می‌توانید در زیر بخوانید:

چرا عارضه‌های تب یونجه در حال حاضر حال بسیار بدی ایجاد می‌کند؟

دکتر لوک پاولز، مدیر بالینی درمانگاه‌های سلامت بوپا (Bupa Health Clinics) به ایندیپندنت می‌گوید: «در طول دو سال گذشته، محدودیت‌های کووید-۱۹ به معنای آن بوده است که بیشتر از معمول، در فضاهای بسته وقت صرف کرده‌ایم.»

«در نتیجه، افراد ممکن است در معرض گرده‌های کمتری نسبت به حد معمول قرار گرفته بوده باشند که باعث می‌شود با آغاز وقت گذراندن بیشتر در فضای بیرون، تب یونجه شدیدتر شود. علت این موضوع این است که ما سطح معینی از ایمنی به گرده‌ها را زمانی ایجاد می‌کنیم که بیرون وقت می‌گذرانیم، از این رو بدون قرار گرفتن در معرض آن، ممکن است در قیالس با اوقات معمولی که در معرض گرده‌ قرار می‌گیرید، ایمنی کمتری داشته باشید.»

«از آن گذشته، دمای هوای گرم‌تر مانند آنچه در حال حاضر از سر می‌گذرانیم، ممکن است نشانه‌های حساسیت را بدتر کند، زیرا روشنایی، گرده بیشتری تولید می‌کند.»

«ما در کلینیک سلامت‌مان شاهد افزایش شمار کسانی بوده‌ایم که با فرا رسیدن ماه‌های بهار/ تابستان به دلیل عوارض تب یونجه کمک می‌خواهند وپزشکان عمومی‌مان توانسته‌اند حمایت و توصیه لازم برای مدیریت عارضه‌ها را در اختیارشان قرار دهند.»

یولاندا کلولو، مدیر روابط سلامت و کیفیت هوا در اداره هواشناسی، می‌افزاید که دانه‌های گرده‌ها ممکن است به دلیل آب و هوایی که بریتانیا در چند ماه اخیر شاهدش بوده است، امسال «موثر‌تر» (more potent) باشند و ممکن است عوارض را تشدید کنند.

او گفت: «تاثیر این دانه‌های گرده‌ها ممکن است امسال بیشتر شود و این در آب و‌هوایی ریشه دارد که در بهار داشتیم.»

«ماه مه گرم و مرطوب که با بهار نسبتا گرم همراه بود، به این معنا است که احتمال دارد گرده‌هایی که تولید شده‌اند، حتی اگر مقدارشان چندان متفاوت نباشد، خیلی موثرتر باشند.»

چرا تب یونجه فقط روی بعضی از افراد تاثیر می‌گذارد؟

به گفته دکتر پاولز، هیچ کس واقعا نمی‌داند چرا تب یونجه بر بعضی افراد تاثیر می‌گذارد و بر بعضی‌ها نمی‌گذارد. او می‌گوید، احتمال مبتلا شدن یا نشدن به تب یونجه، به ژنتیک یا وضعیت سلامت جهاز هاضمه‌تان بستگی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او توضیح می‌دهد که «تحقیقات نوظهوری نیز موجود است که میکروبیوم روده‌ای کمتر متعادل (gut flora) را به بیماری‌های حساسیت‌زا مانند تب یونجه مرتبط به شمار می‌آورد.»

عوامل دیگر، مانند اضطراب، نیز ممکن است به تحریک و بروز عوارض تب یونجه بینجامد.

دکتر پاولز می‌گوید: «افراد ممکن است در صورت مضطرب بودن بیشتر مستعد تب یونجه باشند، زیرا بدن شما هورمون‌های بیشتر و مواد شیمیایی دیگری آزاد می‌کند مانند هیستامین که ماده شیمیایی نیرومندی است که منجر به ایجاد عارضه‌های حساسیت می‌شود. هرچند اضطراب در واقع باعث حساسیت نمی‌شود، ممکن است واکنش حساسیت‌زایی را با افزایش هیستامین در جریان خون بدتر کند.»

«بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن الکل ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن نشانه‌های عمومی تب یونجه، مانند عطسه، خارش، سردرد، و سرفه شود. با این حال، این خود الکل نیست که بر حساسیت‌های شما اثر می‌گذارد، بلکه بیشتر مواد مختلفی که در نوشیدنی‌های الکلی یافت می‌شود، مانند هیستامین و سولفیت، باعث بروز نشانه‌های تب یونجه می‌شوند.»

با این حال، او خاطرنشان می‌کند که مدرک کافی در دست نیست که نشان دهد الکل با بدتر شدن نشانه‌های تب یونجه در ارتباط است.

چطور می‌توانم نشانه‌های تب یونجه خود را درمان کنم؟

اگر به تب یونجه دچار شده‌اید، می‌توانید از داروهایی برای کاهش این نشانه‌ها استفاده کنید.

دکتر سانجای متا، پزشک عمومی در درمانگاه عمومی لندن، برای برطرف کردن عوارض عمومی تب یونجه، آنتی‌هیستامین‌های غیرآرامبخش را توصیه می‌کند که بسیاری از آن‌ها را می‌توان بدون نسخه پزشک تهیه کرد.

او می‌گوید: «همچنین افشانه‌های بینی آنتی‌هیستامین هم موجود است که زودتر اثر می‌کنند، ولی [تهیه] این افشانه‌ها ممکن است به نسخه پزشک عمومی نیاز داشته باشد.»

او توصیه می‌کند که برای عوارض شدید یا پایدار، از افشانه استروئیدی بینی مرتب استفاده شود که «می‌توان آن را به عنوان جایگزین یا علاوه بر آنتی‌هستامین‌ها استفاده کرد.»

«این‌ها را نیز می‌توان بدون نسخه خریداری کرد و حدود شش ساعت بعد از مصرف اولین دوز عمل می‌کنند، اما اثر حداکثری آن‌ها ممکن است تا دو هفته مشاهده نشود.»

دکتر پاولز در کنار داروها، کارهایی را نیز توصیه می‌کند که با انجام آن‌ها گرده‌ها را از خانه‌تان بیرون کنید.

او می‌گوید درها و پنجره‌ها را ببندید تا گرده وارد نشود و پس از برگشتن به خانه از بیرون، بی‌درنگ دوش بگیرید.

او می‌گوید: «گرده ممکن است به موها و لباستان بچسبد، اما به محض برگشتن به خانه، دوش گرفتن سریع و شستن موتب لباس‌ها می‌تواند به کم کردن گرده‌های اطرافتان کمک کند. حتما لباس‌هایتان را- در صورت امکان- داخل خانه خشک کنید، زیرا آویزان کردن آن‌ها در فضای باز دوباره آن‌ها را با گرده می‌پوشاند.»

او همچنین توصیه می‌کند که صورت خود را بپوشانید تا با گرده‌ها تماس نداشته باشد.

«تمام مبتلایان به تب یونجه می‌دانند که عوارض [این حساسیت] بر چشم‌ها و بینی‌شان اثر می‌گذارد. زدن عینک‌های آفتابی کاملا پوشاننده می‌تواند برای دور نگه داشتن گرده‌ها مفید باشد، و نیز استفاده از مرهم بازدارنده مانند وازلین دور بینی، تماس گرده‌ها با آن را دشوارتر می‌کند.»

© The Independent