واکنش ایران به گزارش حقوق بشری دبیرکل سازمان ملل

در آخرین گزارش رسمی دبیرکل به مجمع عمومی سازمان ملل، حکومت ایران در طیف گسترده‌ای از مسائل سیاسی-اجتماعی، متهم به نقض حقوق بشر و آزادی‌های اساسی شده است

«اعدام‌های خودسرانه» و «افزایش شمار مرگ‌های مشکوک در زندان‌ها» از جمله مواردی است که در گزارش رسمی دبیرکل سازمان ملل، درباره وضعیت کنونی حقوق بشر در ایران، به آن اشاره شده است- فارس

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، در واکنش به انتشار گزارش مفصل آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، درباره نقض گسترده و مستمر حقوق بشر در ایران، این گزارش را «تکراری» و محتوای آن را «ادعا‌هایی بی‌‌پایه» خواند.

دبیر «ستاد حقوق بشر» دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه ۲۸ خردادماه در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر، دبیرکل‌ سازمان ملل را متهم کرد که صرفا ادعاهای جاوید رحمان، «گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران»، را کپی کرده و با این عمل، به اعتبار سازمان ملل خدشه وارد کرده است. غریب‌آبادی گزارش‌های جاوید رحمان را نیز مجموعه «اتهام‌های غیرمستند» توصیف کرد.

در آخرین گزارش رسمی دبیرکل به مجمع عمومی سازمان ملل، حکومت ایران در طیف گسترده‌ای از مسائل سیاسی-اجتماعی، متهم به نقض حقوق بشر و آزادی‌های اساسی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«سرکوب قهرآمیز اعتراض‌های مسالمت‌آمیز»، «تهدید روزنامه‌نگاران و کنشگران مدنی»، «اعدام‌های خودسرانه»، «شکنجه»، «افزایش شمار مرگ‌های مشکوک در زندان‌ها» و «محروم کردن زندانیان سیاسی از مراقبت‌های پزشکی»، از جمله مواردی است که در گزارش رسمی دبیرکل سازمان ملل، درباره وضعیت کنونی حقوق بشر در ایران، به آن اشاره شده است.

گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در ایران، تنها دو روز بعد از نامه جمعی گروهی از کارشناسان و گزارشگران مستقل «شورای حقوق بشر» سازمان ملل منتشر شد.

 روز چهارشنبه هفته گذشته، دفتر «کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل» در ژنو، نامه گروهی از گزارشگران بین‌المللی حقوق بشری درباره سرکوب مستمر جامعه مدنی در ایران را منتشر کرد.

در این نامه جمعی نسبت به سرکوب خشونت‌آمیز فعالان جامعه مدنی، از جمله اعضای اتحادیه‌های کارگری و بازداشت آموزگاران ابراز نگرانی شده است.

گزارشگران مستقل «شورای حقوق بشر» سازمان ملل، حکومت جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده‌اند که در برابر مطالبات و خواست‌های مردمی مطرح شده در ایران، در اولین اقدام به تدابیر «امنیتی» متوسل شده و ‌‌‌دست به سرکوب خشونت‌‌آمیز اعتراض‌ها می‌زند.