پوتین: ما مردمی هستیم که مثل اجداد خود مشکل را حل می‌کنیم

رئیس‌جمهوری روسیه بار دیگر نقش این کشور در افزایش جهانی قیمت مواد غذایی را رد کرد

پوتین در مجمع بین‌المللی اقتصادی سنت‌پترزبورگ، حضور نظامی این کشور در اوکراین را دشوار اما اجباری و ضروری خواند _ REUTERS/Anton Vaganov

رئیس‌جمهوری روسیه در سخنرانی خود، با تاکید بر قدرت و استقامت روسیه اعلام کرد که دنیای غرب تلاش می‌کند این کشور را با یک تحریم سریع اقتصادی، سرکوب کند.

ولادیمیر پوتین طی یک سخنرانی در مجمع بین‌المللی اقتصادی سنت‌پترزبورگ که امسال بدون مشارکت کشورهای غربی برگزار شده است، چندین بار بر قدرت روسیه در نظم جهانی تاکید کرد.

او با تاکید بر تاریخ هزارساله کشورشان، عنوان کرد: «ما مردمی هستیم که می‌توانیم مانند اجداد خود هر مشکلی را حل کنیم و با هر مشکلی کنار بیاییم.»

به گزارش رویترز وقتی پوتین بر عزم خود برای ادامه آنچه او «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین عنوان می‌کند تاکید کرد، مورد تشویق قرار گرفت.

پوتین بار دیگر هدف اصلی خود از حمله به اوکراین را «دفاع از مردم روسی‌زبان دونباس در شرق اوکراین» عنوان کرد. توجیهی که غرب آن را بهانه‌ای می‌داند که ضمن اشغال بخش‌هایی به مراتب فراتر از منطقه دونباس، به کشته شدن هزاران نفر منجر شده است.

پوتین در سخنرانی ۷۳ دقیقه‌ای خود، اقدام به آنچه او آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌خواند را دشوار، اما اجباری و ضروری خواند و گفت که سربازان روسی برای دفاع از «حقوق روسیه برای توسعه ایمن» می‌جنگند.

رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه عنوان کرد: «ایالات متحده، خود را فرستاده خدا روی زمین می‌داند، اما روسیه در نظم جهانی جدیدی که قوانین آن به‌وسیله دولت‌های مستقل و قدرتمند تعیین می‌شود، جای خود را خواهد گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این جلسه یک سخنرانی ویدیویی ضبط شده از شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین نیز پخش شد که او در این ویدیو ضمن ستودن همکاری چین و روسیه، ادعای پوتین را مبنی بر اینکه دوران سلطه آمریکا به پایان رسیده است، مورد تاکید قرار می‌دهد.

پس از این سخنرانی، رئیس‌جمهوری روسیه در یک جلسه پرسش و پاسخ دوساعته نیز شرکت کرد. پوتین در این جلسه ضمن یادآوری نبرد استالینگراد عنوان کرد: «ما نباید شهرهایی را که آزاد می‌کنیم به استالینگراد تبدیل کنیم. ارتش ما هنگام جنگ به این موضوع فکر می‌کند.»

او حمله به مناطق مسکونی را جنایت علیه بشریت خواند. این در حالی است که طبق گفته مقام‌های اوکراینی، نیروهای روسیه ضمن کشتن هزاران غیرنظامی، شهرهایی مانند ماریوپول را نابود کرده‌اند و موجب آواره شدن یک‌سوم جمعیت آنجا شده‌اند.

روسیه بارها حمله خود به اهداف غیرنظامی را رد کرده است و مدعی شده که این مسائل ادعاهایی ساختگی است که از سوی اوکراینی‌ها و غربی‌ها مطرح می‌شود.

رئیس‌جمهوری روسیه در جلسه پرسش و پاسخ به موضوع صادرات گندم و ذرت نیز اشاره کرد و این موضوع را که روسیه مسئول افزایش جهانی قیمت مواد غذایی است، رد کرد. او مدعی شد صادر نشدن پنج یا شش میلیون تن گندم اوکراین یا شش تا هفت میلیون تن ذرت، چیزی را تغییر نمی‌دهد.

او این را هم اضافه کرد که روسیه آماده است ترانزیت کشتی‌های صادرکننده غلات اوکراینی از طریق دریای سیاه را تضمین کند، اما اوکراین مسیرهای جایگزین دیگری مثل بلاروس، لهستان یا رومانی هم دارد.

بیشتر از جهان