مزرعه‌ عمودی؛ راه‌حلی برای تولید گیاهان معطر و میوه‌های نرم

می‌توان مزارع عمودی را به روشی پاک با استفاده از انرژی تجدیدپذیر ایجاد کرد و میزان سفرهای جاده‌ای را کاهش داد

مزرعه، لایه‌هایی از گیاهان پرورش‌یافته روی سینی‌ است که عمودی روی هم چیده شده‌ و با لوله‌ آبرسانی و تغذیه می‌شوند-Bowery Farming Inc

دو دانشمند، یک متخصص اقتصاد کشاورزی و یک کشاورز، ماموریت دارند که در طول یک دهه واردات میوه‌های نرم، گیاهان معطر، و سبزیجات تازه (salads) به بریتانیا را ملغی کنند.

این گروه در شرکت غذایی جونز تقریبا یک سوم ریحان تازه چیده شده بریتانیا را که در بزرگ‌ترین مزارع عمودی اروپا در لینکلن‌شایر رشد می‌کند، برای خرده‌فروشان بزرگ تهیه می‌کنند.

اما در حال حاضر دارند آزمایش می‌کنند که چگونه میوه‌های نرم، گل‌های چیده‌شده، و تاک‌ها را به صورت عمودی به میزان کافی در مرکز آزمایشی در بریستول پرورش دهند و امیدوارند سرانجام بتوانند تولید عمده این محصولات را در مکان جدیدی که پاییز امسال در گلوسسترشایر افتتاح می‌شود، افزایش دهند.

هنگامی این مکان که ساخته شد، انتظار می‌رفت بزرگ‌ترین مزرعه عمودی دنیا باشد - فضای در حال گسترش آن برابر ۹۶ زمین تنیس بود که به صورت لایه‌های عمودی پشت هم قرار گرفته بودند.

هدف این شرکت کاهش ردپای کربن ناشی از مصرف مواد غذایی در بریتانیا، حذف محدودیت‌های فصلی و افزایش امنیت مواد غذایی کشور، و در عین حال سودرسانی است.

در سال ۲۰۲۰ تقریبا نیمی - ۴۶ درصد- از مواد غذایی مصرف شده در بریتانیا وارداتی بود.

گلین استفنز که زمانی در ویلز میانه کشاورز دامدار بود و سپس مدیر بخش پرورش گیاه شرکت شد، گفت: «در آینده نه چندان دوری حمل و نقل هوایی گیاهان تازه معطر به کشور ناپذیرفتنی تلقی خواهد شد. در ذهن من مانند سیگار کشیدن است، از نظر اجتماعی صرفا ناپذیرفتنی خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای استفنز ۵۶ ساله گفت که در طول زمان، نگرانی او به دلیل تاثیر انسان بر کره زمین، از جمله تغییرات اقلیمی، افزایش یافته است و او خوشنود است که به کاری مشغول است که احساس می‌کند فایده دارد.

او با مثال آوردن از کوددهی بیش از حد محصولات، گفت: «کاملا از خسارتی که امثال من - نه از روی عمد - فقط با انجام کاری که به آن مشغولیم، به حومه وارد آورده‌اند، آگاهم.»

پرورش‌دهندگان شرکت مواد غذایی جونز هم از کود استفاده می‌کنند، اما می‌گویند مقادیر حداقلی را در قیاس با کشاورزی سنتی به کار می‌برند، زیرا کودی که در سیستم آبیاری در گیاه جذب نمی‌شود، بازیافت و تصفیه می‌شود و دوباره به گیاهان برمی‌گردد.

از آنجایی که کشاورزی عمودی در مکان بسته انجام می‌شود - و نه در حومه شهرها- هیچ خطری از بابت وارد شدن کودها به جریان‌های آب و آلوده کردن آن‌ها وجود ندارد. این شرکت می‌گوید از آفت‌کش‌ها استفاده نمی‌کند، و پرورش گیاهان [در مزارع] عمودی ۹۵ درصد آب کمتر استفاده می‌کند و می‌تواند با استفاده از ۱۰۰ درصد انرژی سبز انجام یابد.

آقای استفنز گفت: «غذا احتمالا سالم‌تر و پاک‌تر از غذاهای پرورش یافته در حومه‌های زیبای انگلستان است که کشاورزان - مثل زمان قدیم من - می‌روند و هر دو سه هفته یک بار گیاهان را سمپاشی می‌کنند.»

این شرکت می‌گوید، مزرعه عمودی از لایه‌های گیاهان پرورش یافته روی سینی‌ها تشکیل شده است که به حالت عمودی روی هم چیده شده‌اند و لوله‌هایی به آن‌ها آبرسانی می‌کند و غذا و مواد مغذی می‌دهد. دمای هوا و رطوبت آن کنترل می‌شود و روشنایی تابع ساعت‌های شبانه‌روز است. ورودی‌ها‌ نیز کنترل می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که محصول یکپارچه است.

این شرکت در حال حاضر [کشت] توت ‌فرنگی، میوه رازک، گوجه‌فرنگی و نهال درختان را آزمایش می‌کند و همچنین قادر است مواد غذایی «غنی شده» را با اضافه کردن ویتامین‌های بیشتر به منابع آبی پرورش دهد ،اما هنوز [در گستره] تجاری به آن اقدام نکرده است.

جیمز لوید جونز، این شرکت را در سال ۲۰۱۷ در آغاز برگزیت، پیش از همه‌گیری ویروس کرونا و تهاجم روسیه به اوکراین، بنیان گذاشت. او گفت این وقایع ثابت کرده‌اند که زنجیره تهیه مواد غذایی آسیب‌پذیر است و در عین حال، تغییرات اقلیمی مزارع محصولات را ویران کرده است.

او گفت: «می‌توان مزارع عمودی را به روشی پاک با استفاده از انرژی تجدیدپذیر ایجاد کرد، میزان سفرهای جاده‌ای را کاهش داد، زیرا دیگر هیچ نقل و انتقال هوایی صورت نمی‌گیرد، و می‌توان در طول ۱۲ ساعت محصولاتی را به زنجیره‌های تامین سوپرمارکت‌ها و مصرف‌کنندگان ارائه داد که از نظر غذایی کیفیت بالایی دارند.»

«کار چندان سختی نبود.»

© The Independent

بیشتر از جهان