انتقاد کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال روسیه از جنگ اوکراین

ایگور دنیسوف ۳۸ ساله، به ولادیمیر پوتین نامه نوشت و از او خواست جنگ را متوقف کند

ٖایگور دنیسوف (با پیراهن قرمز)، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال روسیه- STR / AFP

از زمان شروع جنگ روسیه علیه اوکراین، ورزشکاران روسی بابت موضع‌گیری‌‌شان زیر ذره‌بین بوده‌اند. آن‌ها که از تصمیم ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه حمایت کردند با انتقادهای زیادی روبه‌رو شدند، مثل ایوان کولیاک ژیمناست که به‌دلیل استفاده از نماد جنگ روی لباسش با محرومیت روبه‌رو شد. حتی آن‌ها که سکوت کرده بودند هم به مصلحت‌طلبی متهم شدند.

در میان ورزشکاران روس تعداد آن‌هایی که ریسک انتقاد از این حمله را به جان خریدید زیاد نبودند. یکی از آن‌ها ایگور دنیسوف، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال این کشور است. دنیسوف گفت که نگران است به‌دلیل متهم کردن حمله روسیه به اوکراین «زندانی یا کشته» شود.

به گزارش گاردین، این فوتبالیست ۳۸ ساله مشهورترین ورزشکار روس ساکن روسیه است که از شروع این جنگ انتقاد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دنیسوف که در فینال جام یوفای ۲۰۰۸ با پیراهن زنیت سن‌پترزبورگ به رنجرز گل زد و نقش مهمی در قهرمانی تیمش داشت، اضافه کرد که به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هم نامه نوشته است و از او خواست تا جنگ را متوقف کند.

آندری روبلف، تنیسور روس، هم در نخستین روزهای حمله روسیه به خاک اوکراین در تورنمنت دبی علیه آن موضع گرفت و روی لنز دوربین نوشت: «نه به جنگ لطفا.»

حمله روسیه به خاک اوکراین برای گروهی از ورزشکاران این کشور به قیمت محرومیت از مسابقات تمام شد. یوفا تیم‌های روسی را از رقابت‌های اروپایی کنار گذاشت و فیفا هم به تیم ملی فوتبال روسیه اجازه نداد مسیرش در مسابقات پلی‌آف جام جهانی را ادامه بدهد.

تنیسورهای روس و بلاروس هم از حضور در گرنداسلم ویمبلدون که حدود دو هفته دیگر شروع می‌شود محروم شده‌اند و این ضربه بزرگی به دنیل مدودف، تنیسور شماره یک جهان، است. با این حال برگزارکنندگان آزاد آمریکا، آخرین گرنداسلم سال تنیس، تصمیم متفاوتی گرفتند و تنیسورهای روس و بلاروس اجازه حضور در این مسابقات را خواهند داشت. مدودف در فینال سال گذشته این گرنداسلم موفق شد نواک جوکوویچ را شکست دهد و به‌دنبال دفاع از عنوان قهرمانی‌اش خواهد بود.

بیشتر از ورزش