تجمع سراسری معلمان در شهرهای مختلف ایران، جو امنیتی در تهران و مراکز استان

معلمان با شعار «معلم زندانی آزاد باید گردد» به خیابان برگشتند

صبح روز پنجشنبه بار دیگر معلمان برای تحقق خواسته‌هایشان به خیابان آمدند. با توجه به گزارش‌های منتشر شده در کانال‌های صنفی معلمان، تا لحظه تنظیم خبر در ۱۸ شهر ایران به دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برگزار شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با اعلام بیانیه‌ای خواسته معلمان از این تجمع را در درجه اول مختومه کردن پرونده کنشگران صنفی و آزادی معلمان زندانی عنوان کرد. «اجرای کامل رتبه‌بندی معلمان، همسان‌سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته»، «اجرای اصل سی‌ام قانون اساسی» و «برچیدن آموزش پولی و جلوگیری از کالایی سازی آموزش» از دیگر دلایل برگزاری این تجمع‌ها در سراسر کشور بوده است.

پیش از شروع تجمع ساعت ده صبح معلمان، خیابان‌ها و معابر اطراف مجلس شورای اسلامی در تهران توسط نیروهای امنیتی مسدود و از تجمع افراد جلوگیری شد. در تجمع‌های پیشین نیز نیروهای امنیتی اجازه تجمع به معلمان را ندادند و با بازداشت و توقیف تلفن همراه معترضین، مانع از برگزاری این تجمع در تهران شدند. مریوان، سنندج، سقز، بوکان، بیجار، ساری، کاشمر، کرج، همدان، خرم‌آباد، اسلام‌آباد غرب، سردشت، آبدانان، بندرعباس، شهرکرد، اندیمشک، اردبیل و کامیاران؛ شهرهایی بودند که معلمان در آن دست به تجمع زدند.

در شهرهای کامیاران و سنندج نیروهای امنیتی و ضد شورش با حضور در محل تجمع معلمان مانع از ادامه برگزاری این تجمع شدند. تا این لحظه خبری از بازداشت معلمان حاضر در تجمع منتشر نشده است.

معلمان در این تجمع‌ها با شعارهای «معلم زندانی آزاد باید گردد»، «وزیر بی لیاقت استعفا استعفا»، اعتراض‌شان را در خیابان‌های ایران فریاد زدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معلمان در قطعنامه پایانی این تجمع با انتقاد از عملکرد ابراهیم رئیسی در دوران ریاست جمهوری اش نوشتند: «کم‌تر از یک سال پیش، وعده‌هایی پر رنگ و لعاب، از زبان رییس‌جمهور محترم از تلویزیون پخش شد:

_ معیشت مردم به مذاکرات هسته‌ای گره نخواهد خورد.

_ در اقتصاد رشد پنج درصدی خواهیم داشت.

_ سالانه یک میلیون شغل و یک میلیون واحد مسکونی ایجاد خواهد شد.

_ نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت

_ فقر مطلق به سرعت ریشه‌کن خواهد شد.

طولی نکشید که وعده‌ها فراموش و مشخص شد که سیاست «جراحی اقتصادی»، ادامه‌ی سیاست‌ِ دولت‌های پیشین است و به جای کاهش شکاف طبقاتی و فقر، سفره ما معلمان و سایر دست‌مزدبگیران را هدف گرفته‌است، به‌گونه‌ای که طبقه‌ی متوسط را با سرعتی وصف ناشدنی، به زیر خط فقر کشانده‌اند.»

همزمان با اعلام فراخوان شورای هماهنگی فشار نیروهای امنیتی بر روی معلمان نیز افزایش یافت. روز چهارشنبه ۲۵ خرداد دست‌کم ۱۰ فعال صنفی معلمان در استان کردستان بازداشت شده‌اند. هویت افراد بازداشت شده خالد عبداللهی، محمد فتاحی، سلیمان عبدی، عزیز مرزی و صلاح سرخی از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز) اعلام شده است. نام امید شاه‌محمدی، عثمان رضایی، هیوا قریشی، پرویز احسنی و کاوه محمدزاده از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان (دیواندره) هم در میان این بازداشتی‌ها دیده می‌شود.

علاوه بر این صبح پنجشنبه و پیش از آغاز تجمع نیز گزارش‌هایی از بازداشت برخی فعالین صنفی معلمان نیز منتشر شد. عزیز قاسم‌زاده، معلم و سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان، قبل از آغاز تجمع اعتراضی معلمان در رشت، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. طبق گزارش‌های منتشرشده، چندین نفر از ماموران لباس شخصی پس از ضرب و شتم شدید عزیز قاسم‌زاده، با کشاندن وی بر روی زمین، او را به داخل یک دستگاه آمبولانس برده و به مکان نامعلومی منتقل کردند.