رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا به کی‌یف سفر کردند

اوکراین امیدوار است با درخواست عضویتش در اتحادیه اروپا موافقت شود

رهبران سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و ایتالیا روز پنجشنبه ۱۶ ژوئن برای اعلام حمایت و همبستگی با مردم اوکراین، با قطاری ویژه وارد کی‌یف، پایتخت این کشور، شدند.

اوکراین پیش‌‌تر از کشورهای اروپایی و به‌خصوص فرانسه و آلمان، به‌دلیل بی‌اعتنایی به وضعیت این کشور و تعلل در ارسال سلاح، انتقاد کرده بود. حالا امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، و ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، قصد دارند پیش از برگزاری اجلاس سران اتحادیه اروپا و سران عضو گروه هفت، با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، دیدار و گفت‌وگو کنند تا هم از شدت انتقادها بکاهند هم درخواست اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا را بررسی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون هنگام پیاده شده از قطار گفت: «هفته‌های پیش‌رو بسیار دشوار خواهد بود، ما این‌جا هستیم که پیام حمایت اروپا را به مردم اوکراین برسانیم.»

این نخستین سفر رهبران سه کشور اتحادیه اروپا به اوکراین از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه در ۲۴ فوریه است. برنامه‌ریزی برای سفر رهبران کشورهای اروپایی به کی‌یف هفته‌ها طول کشید و حالا، قرار است آنان همراه زلنسکی از مناطق جنگی قتل‌عام‌ اوکراینی‌ها بازدید کنند.

برخی مقام‌های اروپایی معتقدند سفر رهبران سه کشور اروپایی به اوکراین قبل از نشست سران اتحادیه اروپا در بهترین زمان اتفاق افتاد. یک مقام عالی‌رتبه از کشورهای اتحادیه اروپا نیز به رویترز گفت: «زلنسکی در موقعیت دشواری قرار دارد، ارتش این کشور نه تنها به سلاح نیاز دارد بلکه با کمبود سرباز نیز مواجه است.» انتظار می‌رود زلنسکی از مهمانانش درخواست کند تسلیحات بیشتری برای اوکراین ارسال کنند.

پیش‌تر، یکی از مشاوران زلنسکی نیز به روزنامه آلمانی بیلد گفته بود نگران است سه رهبر اروپایی بر زلنسکی فشار بیاورند تا توافق صلحی را که به نفع روسیه است، امضا کند. نخست‌وزیر ایتالیا در واکنش به این نگرانی‌ها، روز سه‌شنبه گفت آغاز مذاکرات صلح در سریع‌ترین زمان ممکن بسیار اهمیت دارد اما این مذاکرات باید با شرایط قابل‌قبول اوکراین انجام شود.

اوکراین امیدوار است درخواست عضویت این کشور در اتحادیه اروپا در نشستی که روزهای ۲۳ و ۲۴ ژوئن برگزار می‌شود، پذیرفته شود. قرار است این نشست پیش از نشست سران کشورهای گروه هفت در روزهای ۲۶ و ۲۷ ژوئن برگزار شود. پیش‌‌تر، اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، برای بررسی این موضوع به کی‌یف سفر کرده بود.

بیشتر از جهان