«جانسون احتمالا درخواست تمدید برگزیت را مطرح نمی‌کند»

دفتر نخست‌وزیری بارها گفته آقای جانسون «تحت هیچ شرایطی» درخواست تمدید نخواهد داد

ژان کلود یونکر در دیدار با بوریس جانسون در لوکزامبورگ ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۹François WALSCHAERTS / AFP

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، می‌گوید، حتی اگر طی هفته جاری به هیچ توافقی نرسیم، بوریس جانسون احتمالا تقاضای به تعویق انداختن برگزیت را نخواهد کرد.

یونکر گفت، او از بریتانیا انتظار ندارد که «به دنبال زمان اضافه باشد»، ولی اگر چنین درخواستی مطرح شود، او قصد ندارد آن را رد کند.

یونکر گفت که  اگر در نشست اتحادیه اروپا در هفته جاری توافقی میان اروپا و بریتانیا حاصل نشود، او نمی‌تواند رفتار بوریس جانسون را پیش‌بینی کند.

تحت شرایط قانون بن (Benn Act) که ماه گذشته در پارلمان تصویب شد، اگر تا ۱۹ اکتبر توافقی حاصل نشود، نخست‌وزیر باید از اتحادیه اروپا مهلت بیشتری درخواست کند.

با این وجود، دفتر نخست‌وزیری بارها اعلام کرده است که آقای جانسون «تحت هیچ شرایطی» درخواست تمدید نخواهد کرد و به جای آن، به عهد و وظیفه خود با شعار «به قیمت جانت هم که شده انجامش بده» وفا خواهد کرد و تا ۳۱ اکتبر برگزیت را محقق خواهد ساخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای یونکر هم گفت انتظار دارد آقای جانسون به عهد خود وفادار بماند.

او به روزنامه اتریشی کوریر (Kurier) گفت: «اگر بریتانیا درخواست زمان بیشتر کند، که احتمالا نخواهد کرد، من آن را رد نخواهم کرد، اما مطمئنم که من هم زانو نخواهم زد تا برای تمدیدی طولانی‌تر تمنا کنم. این کار بریتانیایی‌ها است. از اوضاع و احوال امروز نمی‌توانم پیش بینی کنم که آقای جانسون در نشست شورای اروپایی هفته جاری چه خواهد کرد. همچنین، یک قانون بریتانیایی اکنون هست که آقای جانسون را مجبور به درخواست تمدید می‌کند. و این که پارلمان این کشور نهایتا چه تصمیمی خواهد گرفت، مشخص نیست. من اخیرا گفتم که در مقایسه با پارلمان بریتانیا، ابولهول در مصر معمایی حل‌شده است. ما راهی نداریم جز صبر و از آنجا که با بریتانیا سروکار داریم، می‌توانیم هنگام صبر چای بنوشیم».

آقای یونکر همچنین اذعان کرد که از گوش سپردن به دیوید کامرون، نخست‌وزیر وقت بریتانیا، پشیمان است که به او اصرار کرد اتحادیه اروپا نباید در همه‌پرسی داخلی ۲۰۱۶ بریتانیا دخالت کند.

او گفت:‌«من هیچ گناهی را متوجه این کمیسیون و اتحادیه اروپا در فاجعه همه‌‌پرسی برگزیت نمی‌دانم، ولی خودم را سرزنش می‌کنم که چرا به حرف نخست‌وزیر کامرون گوش کردم وقتی به من گفت کمیسیون نباید در همه‌پرسی بریتانیا دخالت کند. دروغ‌های بسیاری در این زمینه در بریتانیا گفته شده که با هیچ مخالفتی روبه‌رو نشد و کمیسیون می‌توانست با ارقام و واقعیات ثابت کند که بیشتر آن حرف‌ها اشتباه هستند. این اشتباه من بود».

جانسون روز یکشنبه کابینه خود را از وضعیت مذاکرات با اتحادیه اروپا باخبر خواهد کرد. پس از آن که در هفته گذشته آقای جانسون با همتای ایرلندی خود، لئو وارادکار به توافق دست یافت، بریتانیا و اتحادیه اروپا در طول آخر هفته گذشته مذاکرات را از سر گرفتند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/uk/politics/boris-johnson

© The Independent