افزایش سرکوب امنیتی در آستانه تجمع سراسری معلمان

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران مدعی شد یکی از عوامل «وابسته جریان چپ مارکسیستی» را که ماموریت «دامن‌زدن به فتنه و اغتشاش در محیط‌های کارگری» را برعهده داشته، بازداشت کرده است

در آستانه برگزاری تجمع سراسری معلمان دست‌کم ۱۰ فعال صنفی در استان کردستان بازداشت شدند.ـ خبرگزاری صدا و سیما

وزارت اطلاعات ساعاتی پیش از آغاز تجمع سراسری معلمان با صدور اطلاعیه‌ای ادعا کرد یکی از فعالان صنفی در ایران را به اتهام ارتباط با دو توریست فرانسوی زندانی، بازداشت کرده است.

در اطلاعیه روز پنجشنبه ۲۶ خرداد این وزارتخانه به نام این فرد اشاره‌ای نشده است و تنها این ادعا مطرح شده که او «وابسته به جریان چپ مارکسیستی و مأمور اغتشاش آفرینی در محیط‌های کارگری» بوده است.

دیدار با دو توریست فرانسوی پیش از برگزاری روز کارگر در ایران با هدف «هماهنگی» برای برگزاری این مراسم، از دیگر ادعاهای مطرح شده وزارت اطلاعات علیه این فرد است.

سسیل کوهلر و همسر او ژاک پاری دو فرانسوی زندانی هستند که وزارت اطلاعات آنها را اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به اتهام «ارتباط‌گیری» با فعالان معلم و کارگری در ایران بازداشت کرد.

خبرگزاری «تسنیم» هم ۲۱ اردیبهشت در خبری به نقل از وزارت اطلاعات ادعا کرد این دو نفر «به‌دنبال سازمان‌دهی آشوب، بی‌نظمی اجتماعی و بی‌ثبات‌سازی در کشور» بودند.

وزارت امور خارجه فرانسه هم بازداشت دو تبعه خود را «بی پایه و اساس» دانست و خواستار آزادی فوری آنها شد.

در این میان تلویزیون جمهوری اسلامی اردیبهشت ماه گزارشی در این زمینه پخش کرد که ظاهرا مربوط به ملاقات این دو شهروند فرانسوی با رضا شهابی (فعال کارگری) و رسول بداقی و اسکندر لطفی (فعالان فرهنگی) است که عکسی از آنیشا اسداللهی (مترجم) هم در این دیدار دیده می‌شود.

تمام کسانی که براساس ادعای صدا و سیما در این ملاقات حضور داشتند توسط نیرو‌های امنیتی بازداشت و زندانی شده‌اند که نام کیوان مهتدی همسر اسداللهی نیز در بین این افراد دیده می‌شود.

وزارت اطلاعات هم در ارتباط با بازداشت‌های مربتط با این پرونده، یک فعال صنف دیگر را بازداشت و اتهام او را تلاش برای «تلفیق تجمعات کارگری و معلمین و تبدیل آنها به بی‌نظمی و اغتشاشات سراسری» اعلام کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اطلاعیه افزوده است ماموران اداره کل اطلاعات آذربایجان غربی این فرد که قصد داشت با «هدایت گروهک‌های معاند» از کشور خارج شود را بازداشت کرده‌اند.

محمدرضا مرادی از فعالان انجمن صنفی معلمان استان کردستان و همکاران اسکندر لطفی تازه‌ترین فردی است که گزارش شده شامگاه سه‌شنبه ۲۴ خرداد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

هرانا هم گزارش کرده است روز چهارشنبه ۲۵ خرداد دست‌کم ۱۰ فعال صنفی معلمان در استان کردستان بازداشت شده‌اند.

هویت افراد بازداشت شده خالد عبداللهی، محمد فتاحی، سلیمان عبدی، عزیز مرزی و صلاح سرخی از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز) اعلام شده است.

نام امید شاه‌محمدی، عثمان رضایی، هیوا قریشی، پرویز احسنی و کاوه محمدزاده از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان (دیواندره) هم در میان این بازداشتی‌ها دیده می‌شود.

بازداشت این افراد در پی فراخوان کانال «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» به منظور برگزاری تجمع اعتراضی در روز پنجشنبه ۲۶ خرداد صورت گرفته است.

معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در اعتراض به بازداشت معلمان قرار است امروز دست به تجمع اعتراضی سراسری بزنند.

اطلاعیه وزارت اطلاعات مبنی بر بازداشت یکی از فعالان صنفی مرتبط با دو توریست فرانسوی هم تنها ساعاتی پیش از آغاز این تجمعات سراسری منتشر شده که به نظر می‌رسد هم‌‌چون گذشته نهاد‌های امنیتی تلاش می‌کنند این تجمعات را به خارج ایران و برخی کشور‌های غربی مرتبط کنند.