هواپیمای «مرتبط با ایران» با تغییر مسیر به‌جای آرژانتین به بولیوی رفت

غلامرضا قاسمی، از بستگان احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی جزو خدمه پرواز هواپیمای توقیف شده در آرژانتین است

شرکت‌‌های هواپیمایی ماهان‌ایر ایران و کانویاسا ونزوئلا، هر دو در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارند - Reuters

کمتر از یک هفته پس از توقیف یک هواپیما در آرژانتین و ضبط گذرنامه پنج خدمه ایرانی آن، گزارش‌‌ها حاکی از آن است که یک هواپیمای دیگر که مرتبط با ایران معرفی شده است، از بیم توقیف در آرژانتین مقصد خود را از آرژانتین به بولیوی تغییر داده است. براساس این گزارش‌ها، هواپیمای شرکت ونزوئلایی «کانویاسا»، صبح روز چهارشنبه به وقت محلی از فرودگاه کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، به مقصد بوئنوس‌آیرس، پایتخت آرژانتین، حرکت کرد، اما در میانه راه مسیر خود را تغییر داد و در فرودگاه شهر سانتاکروزدلاسیرا بولیوی به‌ زمین نشست.

مقام‌های دولتی آرژانتین گفتند هنوز هیچ درخواستی برای فرود ایرباس شرکت هوایی «کانویاسا» ونزوئلا در فرودگاه بوئنوس‌آیرس دریافت نکرده‌اند. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که این هواپیما که مرتبط با ایران خوانده شده است، شرایطی مشابه بوییننگ ۷۴۷ همین شرکت هواپیمایی (کانویاسا) دارد که هفته گذشته در آرژانتین توقیف شد.

یک‌شنبه این هفته، مقام‌های آرژانتینی از توقیف یک فروند بوئینگ ۷۴۷ شرکت هوایی «کانویاسا» در فرودگاه شهر اسیسا، در نزدیکی بوئنوس‌آیرس، خبر دادند.

به گفته مقام‌های امنیتی و قضایی آرژانتین، گذرنامه پنج تن از خدمه ایرانی این شرکت هوایی ونزوئلای ضبط شده است. مقام‌های امنیتی آرژانتین در پی یافتن اطلاعات بیشتری از خدمه این پرواز باری‌اند.

یک روز بعد از انتشار خبر ضبط گذرنامه‌های خدمه ایرانی پرواز، آنیبال فرناندز، وزیر امنیت آرژانتین، از سازمان‌های اطلاعاتی خارجی خواست داده‌های خود را در پیوند با هویت این پنج ایرانی در میان بگذارند.

شرکت‌‌های هواپیمایی «ماهان‌ایر» ایران و «کانویاسا» ونزوئلا، هر دو در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنج خدمه ایرانی بوئینگ ۷۴۷ شرکت هوایی «کانویاسا» در بازداشت نیستند، اما گذرنامه‌های آنها، با حکم مقام‌های قضایی آرژانتین توقیف شده است و آنها اجازه خروج از کشور ندارند.

به‌گفته وزیر امنیت آرژانتین، هویت یکی از خدمه ایرانی پرواز شرکت هوایی «کانویاسا»، غلامرضا قاسمی، از بستگان و نزدیکان احمد وحیدی، وزیر کشور کنونی و فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران است.

روز دوشنبه، وزیر امنیت آرژانتین در یک گفت‌وگویی رادیویی گفت در جست‌وجوهای معمولی «چیزهایی یافته شده است که منطقی نیست.»

هویت چهار ایرانی دیگر، مهدی موصلی، سعید ولی‌زاده، عبدالباسط محمدی و ‌محمد خسروی عراق اعلام شده است.

احمد وحیدی، پیش از قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بود و نام او در بمب‌گذاری تیرماه سال ۱۳۷۳ در «مرکز همیاری یهودیان» در بوئنوس‌آیرس مطرح شده است. انفجار در «مرکز همیاری یهودیان» به مرگ دستکم ۸۵ تن و زخمی شدن بیش از ۳۰۰ تن انجامید.

تحقیق‌های بعدی پلیس و مقام‌های قضایی آرژانتین نشان داد که نیروهای حزب‌الله لبنان، با همیاری نیروهای قدس سپاه پاسداران، در بمب‌گذاری آمیا نقش داشتند.

بیشتر از جهان