تغییرات اقلیمی در مون بلان در دو عکس به فاصله ۱۰۰ سال

عکس‌ها به خوبی ذوب شدن یخ‌ها و کاهش بارش برف را به نمایش می‌گذارد

تاثیر تغییرات اقلیمی بر مون بلان در فاصله یک قرن

Walter Mittelholzer, ETH-Bibliothek Zürich/Dr Kieran Baxter, University of Dundee

درست ۱۰۰ سال پس از آن که خلبان و عکاس سوییسی والتر میتل‌هولزر با هواپیمای دوباله بر فراز مون بلان پرواز کرد تا از منظره‌ اطراف این قله در جنوب فرانسه عکس‌برداری کند، گروهی از دانشمندان دوباره از همان مناظر عکس گرفته‌اند تا اثر تغییر اقلیم را بر این منطقه نشان دهند.  

یک قرن گذشت و پژوهشگران دانشگاه داندی، سه عکس دیگر هم گرفتند تا تغییرات یخچال‌های این کوه را نشان دهند.

در ماه اوت، دکتر کی‌یران باکستر و دکتر آلیس واترسن از شرکت تری دی ویزلب واقع در دانشکده‌ هنر و طراحی دانکنِ جوردنستون، با استفاده از فرایندی به نام تک‌نگاشتی، سعی کردند موقعیت اولیه‌ دوربین را در هوا مثلث‌بندی کنند، و سپس بر فراز رشته کوه مون بلان پرواز کردند.

این زوج محقق، تیزی‌ها و قله‌های رشته کوه آلپ را به عنوان نقاط لنگرگاه انتخاب کردند و با استفاده از آن‌ها، محل جغرافیایی گرفتن عکس‌های قبلی را موقعیت‌یابی کردند.

عکس‌هایی که از آرژنتی‌یه و یخچال‌های مون بلان بوسون و مر دی گلِیس به دست آمد، نشان می‌دهد که یخ‌های این ناحیه در مقیاس وسیعی ذوب شده‌اند.

مون بلان در سال ۱۹۱۹ (چپ) و مون بلان در سال ۲۰۱۹ (راست)

دکتر باکستر مکان جغرافیایی محل‌های عکس‌برداری را که از تحلیل‌های دیجیتالی با استفاده از چند دستگاه مکان‌یاب به دست آمده بود، به همراه داشت. او سپس برای ثبت تصویرهای تازه، از بال‌گردی آویزان شد که در ارتفاع ۴۷۰۰ متری، درست کمی پایین‌تر از قله‌ مون بلان، در هوا معلق بود.

او گفت: «به محض آن که ارتفاع گرفتیم، شدت ذوب یخ‌ها مشخص بود، اما فقط با کنار هم گذاشتن عکس‌ها و مقایسه‌ آن‌ها بود که تغییرات ۱۰۰ سال اخیر پیش چشم‌مان پدیدار شد. تجربه‌‌ نفس‌گیر و غم‌انگیزی بود؛ مخصوصاً با علم به این که ذوب این یخ‌ها در چند دهه‌ اخیر شتاب بیش‌تری گرفته است».

«میتل‌هولزر نقش مهمی در رواج مسافرت هوایی در میان عموم مردم سوییس داشت. طنز قضیه این‌جاست که این صنعت به گرم‌شدن اقلیم و تخریب مناظر کوه آلپ، یعنی همان مناظری که این خلبان خط‌شکن می‌شناخت و به آن‌ها عشق می‌ورزید، دامن می‌زند. اگر میزان وابستگی‌مان را به سوخت‌های فسیلی به شدت کاهش ندهیم، صد سال دیگر یخی برجا نخواهد ماند که از آن عکس بگیریم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/environment/mont-blanc-ice-loss

© The Independent

بیشتر از جهان