انشعاب درونی طالبان؛ جنگ هزاره‌ها از بلخاب شروع می‌شود

فرماندهان طالبان در شمال افغانستان درحال آماده‌سازی و اعزام نیرو به منطقه کوهستانی بلخاب‌اند

 بلخاب یک منطقه کوهستانی هزاره‌نشین در شمال افغانستان است- Twitter/ @amanulla_209

طالبان از چهار روز پیش و پس از شکست تلاش‌هایشان برای مذاکره با مولوی مهدی که با هدف کشاندن او به کابل انجام شد، در تلاش‌اند تا برای سرکوب نیروهای مسلح تحت امر او در شهرستان کوهستانی بلخاب، واقع در شمال افغانستان، نیرو بسیج کنند.

منابع آگاه در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کردند که فرماندهان طالبان در استان‌های شمالی از جمله بلخ، فاریاب، سرپل و جوزجان موظف شده‌اند برای بازداشت مولوی مهدی و سرکوب نیروهای مسلح تحت امر او، صدها نیرو آماده کنند. یکی از منابع خبری ایندیپندنت فارسی در جوزجان گفت که داملا شعیب رسالت، استاندار طالبان در جوزجان، به فرماندهان این گروه در شهرستان‌های جوزجان دستور داده است که هر کدام ۲۰ تا ۵۰ جنگجو برای اعزام به بلخاب بسیج کنند. این منبع افزود که مولوی حفیظ پهلوان، استاندار طالبان در فاریاب، هم دستور مشابهی برای زیردستانش صادر کرده است.

محمد یعقوب عبدالرحمان اکه، استاندار طالبان در سرپل، روز یک‎شنبه، ۲۲ خرداد، هشدار داده بود که نیروهای طالبان هرگونه تمرد از دستورهای رهبران این گروه را سرکوب خواهند کرد.

از سوی دیگر، برخی افراد همسو با طالبان در بلخاب از جمله سیدهاشم جوادی بلخابی که مسئول کمیسیون حل اختلاف کوچ‌نشینان و روستاییان است، به همراه جمعی از اطرافیان و متحدان خود، برای سرکوب مولوی مهدی از وزارت داخله طالبان اسلحه و مهمات خواسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی منابع در بلخاب، به شرط محفوظ ماندن نامشان، گفته‌اند پس از آنکه درخواست مذاکره هیئت اعزامی طالبان با مولوی مهدی رد شد و مهدی پیشنهاد آنان مبنی‌بر ترک بلخاب و استقرار در کابل را نپذیرفت، این هیئت با عصبانیت بلخاب را ترک کرد و آن‌ها که روز پنجشنبه به بلخاب رفته بودند، روز جمعه به کابل بازگشتند.

ایندیپندنت فارسی فایل‌های صوتی سخنرانی و صحبت اعضای هیئت اعزامی طالبان برای مذاکره با مولوی مهدی را که روز پنج‎شنبه در بلخاب انجام شده است، در اختیار دارد. در یکی از این فایل‌ها، انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان و عضو هیئت اعزامی، می‌گوید که آنان با مشاوره و حمایت ملامحمد حسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان، محمد یعقوب، وزیر دفاع طالبان، فاضل مظلوم، معاون وزارت دفاع طالبان، و دیگر مقام‌های ارشد این گروه، به بلخاب اعزام شده‌اند تا نارضایتی‌های مهدی را برطرف کنند. او می‌افزاید که جایگاه مولوی مهدی برای رهبران طالبان بسیار اهمیت دارد و به همین منظور برای پنجمین بار هیئتی نزد او فرستاده‌اند.

یک منبع نزدیک به مولوی مهدی به ایندیپندنت فارسی گفت پس از آنکه هیئت اعزامی طالبان با ناراحتی بلخاب را ترک کرد، چند واحد نظامی طالبان در مسیرهای منتهی به بلخاب مستقر شدند. در پاسخ به این اقدام، افراد مسلح مولوی مهدی نیز به استحکامات نظامی در مسیرهای ورودی بلخاب منتقل شدند.

توان نظامی مولوی مهدی برای مقابله با طالبان به‌طور دقیق مشخص نیست، اما منابع نزدیک به او می‌گویند که حدود ۴۰۰ نیروی مسلح تحت امرش در بلخاب حضور دارند و به سلاح‌هایی چون کلاشنیکف، پی‌کا، دوشکا و آر‌پی‌جی۷ مجهزند.

تاکنون هیچ‌گونه درگیری میان نیروهای تحت امر مولوی مهدی و طالبان رخ نداده است، اما ساکنان بلخاب از ترس وقوع جنگ، بسیار سراسیمه و مضطرب‌اند.

یک فایل صوتی هم از مولوی مهدی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که به نظر می‌رسد در میان جمعی از هوادارانش از احتمال تهاجم طالبان به بلخاب صحبت می‌کند. مهدی در این فایل صوتی، خطاب به ‌آن‌ها می‌گوید: «خون ما که از خون امام حسین رنگین‌تر نیست. مرگ باافتخار را بر زندگی در ذلت ترجیح می‌دهیم.» او از هوادارانش می‌پرسد که اگر سر دوراهی قرار بگیرند، بین مرگ و ذلت کدام یک را انتخاب می‌کنند؟ صدای جمعی از مردم شنیده می‌شود که می‌گویند: مرگ.

برخلاف دولت نخست طالبان در ۱۹۹۶ که با مقاومت گسترده اقوام افغانستان از جمله هزاره‌ها مواجه شد، دولت دوم این گروه که حدود ۱۰ ماه قبل ایجاد شد، تاکنون با مقاومت مسلحانه جامعه هزاره افغانستان مواجه نشده است. بیشتر فرماندهان هزاره که همسو با دولت پیشین افغانستان، علیه طالبان می‌جنگیدند، افغانستان را ترک کرده‌اند و تشکیلات نظامی هزاره‌ها نیز منحل شده‌ است. از طرفی، برخی از رهبران سیاسی هزاره مانند کریم خلیلی هم تاحدی با طالبان همسو شده‌ا‌ند. محمد محقق نیز که از او به عنوان رهبر سیاسی ضدطالبان نام برده می‌شود، توان اقدام نظامی علیه طالبان را از دست داده است.

برخی از ساکنان بلخاب در حالی که ازاحتمال وقوع درگیری‌های سنگین در این شهرستان و برهم خوردن نظم کار و زندگی خود ابراز نگران‌ی می‌کنند، معتقدند جدا شدن مولوی مهدی، تنها فرمانده هزاره در صفوف طالبان، از این گروه، و تهاجم طالبان به این منطقه کوهستانی و هزاره‌‎نشین برای دستگیری او، ممکن است جنگ هزاره‌ها علیه حکومت طالبان را کلید بزند.

به باور این افراد، موقعیت جغرافیایی بلخاب که در میان کوه‌های نفوذناپذیر هندوکش واقع شده است و تجربه ساکنان این شهرستان از پنج سال مقاومت و ایستادگی علیه طالبان در دولت نخست این گروه، می‌تواند به ادامه جنگ در این منطقه و باز شدن پای هزاران مبارز هزاره‌ای به نبرد با طالبان در این منطقه منجر شود.