جمهوری اسلامی در پاسخ به آژانس همه‌چیز را تکذیب کرد

در متن پاسخی که سازمان انرژی اتمی ایران منتشر کرد، آمده است عناصر خارجی با خرابکاری، در آلودگی برخی مکان‌ها به ذرات اورانیوم دخیل بوده‌اند

سازمان انرژی اتمی ایران مدعی شد که گزارش آژانس صرفا براساس «اطلاعات نادرست و ساختگی اسرائیل» نوشته شده است-Atta KENARE/ AFP

سازمان انرژی اتمی ایران روز سه‌شنبه، ۲۴ خردادماه، متن کامل پاسخ خود به گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را منتشر کرد. براساس این متن، جمهوری اسلامی ایران عناصر خارجی را در خرابکاری و ایجاد آلودگی برخی مکان‌ها به ذرات اورانیوم دخیل دانسته و مدعی شده است که در آن کشور، هیچ تاسیسات اظهارنشده‌ای که طبق پادمان باید به آژانس اعلام شود، وجود ندارد.

سازمان انرژی اتمی ایران مدعی شد که هیچ ماده هسته‌ای اظهارنشده‌ای در ایران وجود ندارد و گزارش آژانس صرفا براساس اطلاعات نادرست و ساختگی اسرائیل نوشته شده است. جمهوری اسلامی همچنین این ادعا را مطرح کرد که ذرات اورانیوم به‌علت اقدام عناصر خارجی به خرابکاری و ایجاد آلودگی، در این مکان‌های مشکوک پیدا شده است. 

در پاسخ آژانس به سازمان بین‌المللی انرژی اتمی آمده است: «ایران تمام تلاش خود را برای کشف منشا چنین ذراتی به صورت تمام‌وکمال انجام داده است. با توجه به این واقعیت که ایران هنوز نتوانسته است هیچ دلیل فنی برای وجود چنین ذرات اورانیومی پیدا کند، به طور منطقی بیان می‌کند که احتمالا عناصر خارجی (خرابکاری) در آلودگی آن مکان‌ها دخیل بوده‌اند.»

آژانس انرژی اتمی ایران درمورد آزمایشگاه جابربن حیان هم مدعی شد که «[آژانس] بار دیگر براساس اطلاعات غیرمعتبر، در این گزارش نتیجه‌گیری خود را تغییر داد و به دنبال یک دیسک فرضی در ناکجاآباد می‌گردد!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران همچنین ضمن تکذیب اسناد آژانس بین‌المللی در مورد مریوان، مانند باقی سندهای منتشرشده، اعلام کرد: «این اسناد ادعایی آژانس تنها دو تصویر از یک مکان ناشناخته‌اند که نمی‌تواند به‌هیچ‌وجه به‌عنوان شواهد معتبر تلقی شود؛ زیرا به‌راحتی قابل تولیدند و به همین دلیل ارزش حقوقی و فنی ندارند. اشاره آژانس به وجود آشکارسازهای نوترونی در این مکان، اصولا هیچ مبنای پادمانی و حتی پروتکل الحاقی ندارد. با وجود این واقعیت و اگرچه سئوالات آژانس بر اساس اطلاعات معتبر مرتبط با هدف پادمان برای درخواست دسترسی به این مکان‌ها نبود، جمهوری اسلامی ایران بر اساس حسن نیت خود، به صورت داوطلبانه، به آژانس اجازه دسترسی داد و در مورد تاریخچه کامل، استفاده و حتی کاربرد سنگرها توضیحات ارائه داد.»

این در حالی‌ است که جمهوری اسلامی ایران پیش از این هم در مواردی مشابه که اطلاعات محرمانه مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای‌‌اش منتشر شد، چنین اخباری را تکذیب کرده بود؛ مثل اسناد تورقوزآباد که جمهوری اسلامی ابتدا با تمسخر تکذیب کرد، اما در نهایت مشخص شد که اسرائیل توانسته است در مورد این مکان و مکان‌های دیگر اسناد بسیاری را از ایران خارج کند که وجود فعالیت‌های غیرمجاز در این مکان‌ها را تایید می‌کرد.

جمهوری اسلامی ایران منشا ذرات پیداشده را ناشی از «اقدام‌های خرابکارانه» دانست و در ادامه نوشت: «ارزیابی آژانس بر اساس شباهت‌های بین کامیون‌های مختلف مشاهده‌شده در مریوان و تورقوزآباد در اواسط ژوییه و اواسط اوت ۲۰۱۸ از طریق تحلیل تصاویر ماهواره‌ای تجاری موجود در مورد این ادعا که اقلام مورداشاره از تورقوزآباد برداشته شدند، صرفا نادقیق و غیرحرفه‌ای است. چنین تصاویر ماهواره‌ای تجاری نمی‌تواند مبنای معتبری برای استنتاجی مانند آن را فراهم کند. ایران کشور پهناوری است؛ تعداد زیادی از کامیون‌های مشابه در سراسر این کشور در حال حرکت‌اند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این اعلام کرده بود که کانتینرهای برداشته‌شده از ورامین در زمان برچیدن ساختمان‌ها در این مکان، در نهایت به تورقوزآباد منتقل شدند. جمهوری اسلامی این خبر و مدارکش را نیز تکذیب کرد و با اعلام اینکه این اسناد قابل‌ اثبات و تایید نیستند، نوشت: «متاسفانه آژانس بار دیگر در اینجا همه اسناد ساختگی و اطلاعات جعلی ارائه‌شده رژیم اسرائیل را کاملا معتبر در نظر می‌گیرد و بدون دلایل کافی، چنین نتیجه‌گیری می‌کند که موضوع ورامین روشن‌نشده باقی‌ مانده و شفاف‌سازی‌های ایران را نادیده گرفته است.»

ایران در این نامه، به بازرسی‌های متعدد آژانس نیز معترض شد و نوشت ۲۲ درصد از بازرسی‌های سراسر جهان در ایران انجام شده، در حالی که ایران تنها سه درصد از کل موسسات هسته‌ای تحت پوشش آژانس در سراسر جهان را دارا است.

جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه‌های هسته‌ای خود شفاف‌سازی نمی‌کند و تکذیب‌ها و داستان‌سرایی‌هایش در مورد دروغ بودن گزارش‌های آژانس بارها با اسنادی که منتشر شده، زیر سوال رفته است.