گزارش کانال ۱۳ از پشت‌پرده عملیات خارج کردن اسراییلی‌ها از ترکیه

یک زوج اسراییلی تماس تلفنی از مقامات امنیتی دریافت کردند که به آنها هشدار داد به هتل بازنگردند، زیرا «ماموران ترور ایرانی» در انتظارشان‌اند

اسراییل تا دوشنبه صبر کرد تا هشدار فوری به شهروندان در ترکیه را علنی کند زیرا مقامات محلی برای رسیدگی به اوضاع زمان خواسته بودند-AFP 

همزمان با انتشار گزارشی از تلاش تهران برای هدف قرار دادن شهروندان اسراییلی در ترکیه، کانال ۱۳ تلویزیون اسراییل از عملیاتی پرده برداشت که نیروهای امنیتی اسراییل پیش از علنی‌ کردن هشدارها، برای خارج کردن شهروندان خود از ترکیه انجام دادند.

براساس این گزارش، یک زن اسراییلی که در بازار ترکیه در حال خرید بود، تلفنی از یک مقام عالی‌رتبه اسراییل دریافت کرد که به او هشدار داد به هتل بازنگردد، چرا که «ماموران ترور ایرانی» منتظرند او و همسرش به هتل بازگردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این تماس تلفنی، ۱۰ مامور امنیتی اسراییل این زوج را به فرودگاه رساندند و آنها حتی نتوانستند وسایل خود را از هتل بردارند.

درباره این زوج جزییات بیشتری اعلام نشده است. روشن نیست که آیا آنها به دلیل خاصی به‌طور ویژه هدف «ترور» بودند یا اینکه تنها اسراییلی بودن آنها، این زوج را در معرض خطر قرار داده بود. در این گزارش به اینکه با چه افراد دیگری برای خارج کردن فوری آنها از ترکیه تماس گرفته شده، اشاره‌ای نشده است.

به گزارش کانال ۱۳، دولت اسراییل تا روز دوشنبه صبر کرد تا هشدار فوری به شهروندان خود در ترکیه را علنی کند. زیرا مقامات محلی از اسراییل زمان خواسته بودند تا به اوضاع رسیدگی کنند. سرنجام روز دوشنبه یکی از شدید‌ترین هشدارهای مسافرتی دولت اسراییل به شهروندان درباره سفر به ترکیه صادر شد. در این هشدار به خطر جدی در کمین شهروندان اسراییل اشاره شده است که به گفته مقامات اسراییل جمهوری اسلامی ایران هدایت کننده آن است.

تنش‌ها بین ایران و اسراییل در چند ماه اخیر شدت گرفته است و اسراییل حمله‌های متعددی علیه منافع جمهوری اسلامی در سوریه انجام داده است. همچنین مرگ‌های سریالی مشکوک چهره‌های فعال در صنایع نظامی، هسته‌‌ای و موشکی جمهوری اسلامی ایران هم به اسراییل نسبت داده شده است. اسراییل به این اتهام‌ها پاسخ نداده است.

دو هفته پیش هم کانال ۱۲ تلویزیون اسراییل گزارش داده بود که مقامات امنیتی به بیش از ۱۰۰ شهروند اسراییل در ترکیه درباره تهدید‌های ایران هشدار داده‌اند و از آنها خواستند ترکیه را ترک کنند.

به گزارش کانال ۱۳، اسراییل فعلا قصد ندارد برای اسراییلی‌ها در ترکیه پرواز نجات اعزام کند و برخی شهروندان اسراییلی قصد ندارند ترکیه را ترک کنند. اما تعداد لغو بلیت‌های سفر به ترکیه افزایش یافته است.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که وای‌نت روز دوشنبه گزارش داده بود سازمان اطلاعات ملی ترکیه ماموران ایرانی طراح توطئه علیه اسراییلی‌ها را دستگیر کرده است. در این گزارش گفته شده که آنها قصد داشتند به گردشگران اسراییلی در ترکیه شلیک کنند یا آنها را بربایند.

اکنون شورای امنیت ملی اسراییل سطح هشدار سفر به ترکیه را به ۴ که بالاترین درجه هشدار است، افزایش داده است. تمرکز این هشدار بر استانبول است و درباره دیگر بخش‌های ترکیه سطح هشدار ۳ درنظر گرفته شده است. اما به طور کلی توصیه سفر به ترکیه برای شهروندان اسراییلی، پرهیز از سفر غیرضروری است.

همزمان یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسراییل هم از اسراییلی‌ها خواست هرچه زودتر ترکیه را ترک کنند.

کانال ۱۲ تلویزیون اسراییل می‌گوید «هسته‌های ترور ایرانی هنوز در ترکیه فعال‌اند.»

با این حال سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادعا می‌کند که ایران به اسراییل به جای خود پاسخ می‌دهد نه در کشور ثالث.

بیشتر از جهان