شاعری نابینا در پکتیا زیر شکنجه طالبان

فرید احمد تسکین خبرنگار، شاعر و فعال جامعه مدنی در پکتیا، در بازداشت طالبان است

فرید احمد تسکین پس از بازداشت و لت و کوب از سوی نگهبانان جمعه خان همدرد استان دار پیشین پکتیا بینایی اش را از دست داد  عکس از تویتر Abdulhaq Omari

فرید احمد تسکین، خبرنگار، شاعر، و فعال جامعه مدنی  ۳۴ ساله در استان پکتیا، روز یکشنبه، ۲۳ خرداد (۱۲ ژوئن)، به دست نیروهای طالبان بازداشت شده است. عبدالحق عمری، خبرنگار در حوزه شرق افغانستان، می‌گوید که طالبان این شاعر و کنشگر مدنی نابینا را به اتهام مخالفت با حکومت خود و حمایت از نیروهای نظامی حکومت پیشین بازداشت، و به شدت مضروب کرده‌اند.

به گفته عبدالحق عمری، فرید احمد تسکین مسئول نشریه «د لوی افغانستان اخبار» بود و برای نشریه «افغان ننگ» در پکتیا مطلب می‌نوشت. او در سال‌های گذشته به فعالیت‌های مدنی در پکتیا مشغول بوده است و چندین تظاهرات، از جمله تظاهرات ضد والی، تظاهراتی در مخالفت با دخالت پاکستان، تظاهرات برای مقابله با فساد، و نیز حمایت از نیروهای نظامی حکومت پیشین راه‌اندازی کرده بود.

طالبان گفته‌اند که این شاعر در گذشته فعالیت‌هایی در حمایت از حکومت پیشین داشته است و اقداماتی ضد طالبان انجام داده است.

 آقای عمری می‌گوید که در سال ۲۰۱۴ میلادی، هنگامی که جمعه‌خان همدرد استاندار پکتیا بود و به فروختن زمین‌های دولتی متهم شده بود، فرید احمد تسکین تظاهراتی را علیه او راه‌اندازی کرد. در پی آن تظاهرات، ماموران و محافظان جمعه‌خان همدرد او را بازداشت و به شدت مضروب کردند و پس از آن رویداد، چشم‌های فرید احمد تسکین صدمه دید و او نابینا شد.

به گفته عبدالحق عمری، فرید احمد تسکین پس از آن که بینایی خود را از دست داد، روزهای دشواری را سپری کرد و با رنج فراوان ناشی از مشکلات مالی، بیکاری، نابینایی، و درد عشقی عمیق، شعر می‌سرود و برادر کوچکش اشعار او را در فیس‌بوک منتشر می‌کرد.

فرید احمد تسکین ۱۵ سال سابقه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در افغانستان دارد و به قلم او دو کتاب و ده‌ها شعر  به چاپ رسیده است. از جمله آثاری که از او منتشر شده است، می‌توان به کتاب‌های «طبع رندانه» و «تصوف و وجود فلسفه‌» اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز طالبان داوود تپان و اسیر منگل، دو خبرنگار پکتیا، و هشت تن از فعالان جامعه مدنی را در این استان بازداشت و زندانی کرده بودند.

روز یکشنبه، ۱۲ ژوئن، نیز طالبان برادر عبدالحنان محمدی، خبرنگار، را در استان کاپیسا بازداشت کردند و اکنون زیر شکنجه آنان است. منابع خبری می‌گویند که علت بازداشت برادر این خبرنگار، گزارش‌های انتقادی او از اوضاع جاری کشور است.

طالبان در ۹ ماه گذشته پس از تسلط بر افغانستان، ده‌ها خبرنگار و فعال جامعه مدنی را بازداشت کرده‌اند. بر اساس آمارهای نهاد‌های حمایت از خبرنگاران در افغانستان، در این مدت بیش از ۹۰ خبرنگار به دست نیروهای طالبان بازداشت یا مضروب شده‌اند.

خالد قادری، شاعر و خبرنگار رادیو نوروز در هرات، حدود سه ماه پیش به اتهام فعالیت علیه رژیم طالبان به دست نیروهای امنیتی (استخبارات) این گروه بازداشت شد و در یک دادگاه نظامی به یک سال زندان محکوم شد. دو فعال مدنی دیگر نیز در همین دادگاه نظامی در اردیبهشت، به زندان محکوم شده‌اند.